لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

بر اثر هرج و مرج در مرز ایران و عراق یک نفر کشته و دست‌کم ۳۶ نفر مجروح شدند


رئیس سازمان حج و زیارت ایران کشته شدن یک نفر و مجروح شدن دست کم ۳۶ تن در ازدحام جمعیت در مرزهای ورودی به عراق را طی روزهای گذشته تایید کرد.

علیرضا رشیدیان شامگاه یک‌شنبه، چهارم مهر در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران ضمن تایید خبر قطع شدن پای یک شهروند دیگر بر اثر انفجار مین در مرز مهران گفت که بسته بودن مرزهای زمینی برای ورود شهروندان ایرانی در روزهای پیش از اربعین بر اساس توافق با دولت عراق صورت‌گرفته و برای بازگشت نیز تنها مسیرهای منتهی به مرز مهران باز خواهد بود.

در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین در کربلا و سایر شهرهای مذهبی عراق را داشتند، با وجود ممنوعیت سفر زمینی به عراق در نقاط مرزی از جمله مهران و شلمچه تجمع کردند.

محمد نوذری، استاندار ایلام، روز یک‌شنبه گفت که طبق برنامه‌ریزی قبلی ۶۰ هزار نفر از مسیرهای هوایی به عراق سفر کرده و پیش‌بینی می‌شود ۹۰ درصد از این افراد از مرز مهران به ایران بازگردند.

در تصاویری که روز شنبه، سوم مهر ماه، منتشر شد، حدود ۴۰ هزار نفر از افرادی که قصد عزیمت به عراق را داشتند، به دلیل تجمع در پشت در ورودی اول پایانه مرزی شلمچه، مجروح شدند. بیشتر این افراد را زنان میانسال و مسن تشکیل می‌دادند.

بر اساس ویدئوهایی که روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نیز صدها نفر از این زائران در مرز شلمچه با فشار، ورودی‌ مرز را شکستند و از آن عبور کردند و مأموران مجبور شدند از آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت استفاده کنند.

خبرگزاری فارس در گزارشی که شامگاه شنبه منتشر کرده بود از «سرگردانی» شهروندان ایرانی «بدون کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی بین مرز ایران و عراق» خبر داده بود.

هجوم شهروندان به مرز شلمچه در پی اعلام این خبر رخ داد که امکان ورود شهروندان دارای روادید «اضطراری» از این نقطه وجود دارد.

محمد حیدری، فرماندار خرمشهر روز یک‌شنبه ضمن اعلام خبر عبور ۵ هزار نفر از این مرز گفته بود که «حتی اگر یک میلیون نفر به مرز شلمچه مراجعه کنند هم کار در دستمان است و هیچ اتفاق کنترل‌نشده‌ای رخ نداده و نمی‌دهد».

در همین حال مجید کاکی، سرپرست فرمانداری مهران نیز روز یک‌شنبه گفته بود که ۸ هزار نفر پشت مرز مهران منتظر هستند، اما باز شدن این مرز تنها منوط به موافقت عراق است.

رستم قاسمی، وزیر راه و ترابری ایران، در یک مصاحبه تلویزیونی، گفته است «به منظور افزایش سرعت در انتقال زائران، به جای تست پی‌سی‌آر، از زائران تست چشمی به‌عمل خواهد آمد.»

پس از او اما دیگر مسئولان از استفاده از همان تست پی‌سی‌آر خبر دادند. رستم قاسمی توضیحی در مورد «تست چشمی» مورد اشاره خود نداده است.

پیش از شیوع کرونا، در چند سال اخیر شهروندان ایران برای حضور در مراسم اربعین با پای پیاده از مرزهای ایران راهی شهرهای مذهبی عراق از جمله کربلا می‌شدند، اما از سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان سایر کشورها از جمله ایران برای شرکت در این مراسم مذهبی از سوی دولت عراق وضع شد.

بر اساس اعلام مقامات عراقی امسال ۶۰ هزار شهروند ایرانی امکان سفر به این کشور را به مناسبت اربعین داشته‌اند. این افراد نیز تنها از «راه هوایی» و با «ویزای رایگان» می‌توانستند به این کشور سفر کنند، اما بازگشت آن‌ها از مرز زمینی امکان‌پذیر است.

XS
SM
MD
LG