لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

نامه روسای سه کمیته کنگره آمریکا به پومپئو درباره «ارزیابی تهدیدهای» ایران


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا (عکس از آرشیو)

رؤسای سه کمیته در مجلس نمایندگان ایالات متحده پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در نامه مشترکی به مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیحات وی درباره احتمال سیاسی کاری در گزارش کنترل تسلیحاتی و ارزیابی آن از تهدیدهای ایران شدند.

به گزارش رویترز، روسای دموکرات سه کمیته روابط خارجی، نیروهای مسلح و اطلاعاتی در مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه از مایک پومپئو خواسته‌اند تا توضیحات و مستندات در این زمینه را تا هفت روز دیگر ارائه کند.

در این نامه به گزارش ماه گذشته رویترز اشاره شده که نوشته بود بین شماری از مقام‌های دولت ترامپ، بر سر برآورد تسلیحاتی تازه در مورد ایران، «اختلافاتی» وجود داشته و در عین حال نگرانی‌هایی از «سیاسی‌کاری» در ارائه مدارک شکل گرفته‌است.

در نامه روسای سه کمیته مجلس نمایندگان تصریح شده است،مردم به خوبی از پیامدهای خطرات ناشی از نادیده گرفتن اطلاعات و یا گزینشی ارائه کردن اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی و امنیتی ملی مطلع هستند.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی؛الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی و آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح این نامه را امضا کرده‌اند.

رویترز می‌گوید هنوز وزارت امور خارجه آمریکا به این نامه واکنشی نشان نداده است.

ولی پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا به گزارش رویترز واکنش نشان داده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ایمیلی به رویترز، ضمن دفاع از برآورد و قضاوت‌ها در مورد ایران،نوشته بود: این گزارش «دربرگیرنده برآوردهایی دقیق، برپایه اطلاعاتی مناسب و مربوط» است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود، نسخه‌ای کامل‌تر و غیرمحرمانه، پس از مرور و بازبینی برآورد، منتشر خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۰۳ تلاش‌هایی در زمینه برنامه نظامی هسته‌ای انجام داده بود، اما در برآوردی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ نتیجه گیری شده بود که برنامه تولید سلاح هسته‌ای در ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است.

رویترز اما افزوده بود که در برآورد تسلیحاتی فعلی گفته شده اطلاعاتی که اسرائیل از بایگانی اتمی ایران یافته، تردیدها و پرسش‌هایی را ایجاد کرده که آیا تهران دوباره به سوی تولید سلاح هسته‌ای گام برمی‌دارد.

به دنبال تشدید تنش بین ایران و آمریکا در دو هفته اخیر، نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگ بین دو کشور افزایش یافته است.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده به سوی جنگ با ایران نرود.

اوایل هفته گذشته مقام‌های ارشد آمریکا اعلام کردند به خاطر دریافت «گزارش‌هایی موثق» از تهدید جدید ایران دست به تقویت قوای نظامی خود در خاورمیانه می‌زند.

در همین راستا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را زودتر از موعد راهی خلیج‌فارس کرد و بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ آمریکا نیز به منطقه فرستاده شدند.

قرار است که دولت دونالد ترامپ هفته آینده جلسه توضیحی محرمانه با محور تهدیدهای ایران برای تمامی اعضای سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده برگزار کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG