لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

تحقیقات کنگره آمریکا از عملکرد کالج «اوبرلین» به‌دلیل استخدام محمد جعفر محلاتی


محمد جعفر محلاتی در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود
محمد جعفر محلاتی در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود

مجلس نمایندگان ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد عملکرد کالج آمریکایی «اوبرلین» به‌دلیل استخدام محمد جعفر محلاتی آغاز کرده که متهم به داشتن روابط نزدیک با ایران است و از لفاظی‌ها درباره نابودی اسرائیل حمایت می‌کند.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» روز دوشنبه ۱۸ مهر خبر داد که تحقیقات این مجلس در رابطه با فعالیت محمد جعفر محلاتی از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. آقای محلاتی در رشته الهیات و مطالعات اسلامی در این کالج در ایالت اوهایو تدریس می‌کند.

شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان شامل جیم بنکس از ایالت رود آیلند و ویرجینیا فوکس از کارولینای شمالی، که اعضای بانفوذ در کمیته آموزش این مجلس هستند، طرح تحقیقات از آقای محلاتی را کلید زده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، این دو عضو مجلس نمایندگان در نامه به کارمن تویلی آمبر، رئیس کالج اوبرلین، نوشته‌اند که محمد جعفر محلاتی از اعدام زندانیان سیاسی در ایران حمایت کرده و اظهاراتی در پشتیبانی از نابودی اسرائیل بیان کرده است.

آن‌ها در این نامه محمد جعفر محلاتی را فردی معرفی کرده‌اند که هنوز با «رژیم خودکامه» ایران ارتباط دارد.

جروزالم پست نیز نوشت که او هنوز دیدگاه‌هایش را در نشریه «سپهر سیاست» که وابسته به سپاه پاسداران است، منتشر می‌کند.

کارزار سیاسی برای اخراج آقای محلاتی از کالج اوبرمن دو سال پیش از سوی شماری از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران در آمریکا و کانادا کلید زده شد.

لادن بازرگان، یکی از کنشگران سیاسی ایرانی و عضو اتحاد علیه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با جروزالم پست، از این‌که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره صدای اعتراض او و فعالان دیگر را شنیدند، ابراز خشنودی کرد.

بیژن بازرگان، برادر لادن بازرگان، یکی از اعدام‌شدگان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی در دوره پس از جنگ ایران و عراق بود.

روزنامه دانشجویان کالج اوبرلین روز ۱۵ مهر نوشت که آغاز تحقیق کنگره در مورد محمد جعفر محلاتی فرصتی است که این کالج به حقیقت دخالت این فرد در کشتار ایرانیان پی ببرد.

محمد جعفر محلاتی که در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود، پیشتر در دفاع از خود گفته بود که نقشی در اعدام زندانیان سیاسی آن دوره نداشته است. با این اوصاف، مخالفانش تاکید دارند که او آن اعدام‌های دسته‌جمعی را توجیه کرده است.

بر اساس گزارش جروزالم پست، فاکس نیوز و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG