لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

ادامه قطعی برق در نقاط مختلف ایران؛ هشدار درباره آشفتگی در بازار مواد غذایی


یک میوه‌فروش با استفاده از چراغ ماشین خود دکه میوه‌فروشی‌اش را روشن می‌کند.
یک میوه‌فروش با استفاده از چراغ ماشین خود دکه میوه‌فروشی‌اش را روشن می‌کند.

همزمان با ادامه نارضایتی‌ مردم در نقاط مختلف ایران به دلیل قطعی مکرر برق، حسن روحانی روز سه‌شنبه به معاون اول خود ماموریت داد «معضل تامین برق» را حل کند.

رئیس‌ جمهوری ایران در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۵ تیر، ستاد هماهنگی اقتصادی، از اسحاق جهانگیری خواست در جلسه ویژه‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف، از جمله وزارت نیرو «با جدیت در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام» شود.

آقای روحانی در اظهاراتی تکراری همچون دیگر مقام‌های مسئول گفت: «اگرچه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است، اما عوارض این پدیده‌ها مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق ، پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.»

گزارش محمد ضرغامی از اعتراضات به قطعی برق
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:56 0:00
لینک مستقیم

رئیس جمهور ایران توضیح نداده است مشکلی که به گفته کارشناسان حاصل سال‌ها بی‌برنامگی و سوء‌مدیریت است، چگونه می‌تواند «در اسرع وقت» قابل حل باشد.

اظهارات کلی وی همچنین در شرایطی بیان می‌شود که پیش از وی نیز محمدباقر قالیباف و شمار دیگری از نمایندگان مجلس، خواستار دست‌کم اعلام زمان دقیق خاموشی‌ها برای اطلاع مردم شده بودند.

این در حالی است که اعتراضات مردمی به قطعی برق، علاوه بر بی‌برنامگی، به تکرار این قطعی، طولانی‌ بودن زمان آن و تاثیر آن بر فاسد شدن مواد غذایی و اثر منفی بر کسب‌ و‌ کارها نیز هست.

با وجود اظهارات رسمی مبنی بر تلاش برای اطلاع‌رسانی در زمینه زمان قطعی برق و البته ادامه بی‌برقی، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران به طور گسترده به این موضوع اعتراض کرده و تجربیات روزانه خود در زمینه بی‌برقی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

شماری از مخاطبان رادیوفردا در ایران نیز از مناطق مختلف تهران از جمله اختیاریه، افسریه، هفت تیر و مهرآباد و نیز استان گلستان، میانه و شماری از روستاها از قطعی چند بار در روزِ برق، حتی روزی «۹ ساعت»، قطعی آب، اختلال در اینترنت و خرابی مواد غذایی و وسائل برقی خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران نوشته که «در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب، اثرات منفی آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز می‌کند.»

محسن نقاشی درباره اثر قطعی برق بر صنایع غذایی و «مشکلات عدیده‌ای» که این موضوع ایجاد کرده گفت: «فساد مواد اولیه و توقف تولید از مشکلاتی است که قطعی برق برای صنایع غذایی به دنبال داشته است.»

به گفته آقای نقاشی، «معمولا قطعی برق در واحدهای تولید همراه با قطع آب است و این موضوع مشکلات را مضاعف می‌کند، چرا که آب برای تولید در صنایع غذایی حیاتی است و بدون آن تولید توقف می‌شود.»

وی همچنین هشدار داد که این شرایط برای بازار محصولات کشاورزی و غذایی خطرناک است و نتیجه آن را آشفتگی است که کنترلش سخت خواهد بود.

در این میان، رسانه‌های منتقد دولت و شماری از نمایندگان مجلس، دولت روحانی را به ناکامی در تحقق تکالیف دولتی درباره برق حرارتی در برنامه ششم توسعه متهم می‌کنند.

خبرگزاری فارس به نقل از مرتضی حسینی، نماینده میانه در مجلس نوشت: «مردم نباید تاوان بی‌برنامگی و تکالیف انجام نشده دولت را بپردازند. توجیه خاموشی‌های مکرر با موضوع مزارع استخراج رمزارزها،‌ قانع‌کننده» نیست.

وی افزود: «طبق برخی برآوردها، ظاهراً ۱۰ درصد مشکلات ناشی از رمزارزهاست، اما ظاهراً رمزارزها بهانه‌ای برای توجیه خاموشی‌های اخیر و پوششی برای بی‌تدبیری و ضعف مدیریت مسئولان ذیربط شده است.»

مسئولان شدت گرفتن خشکسالی و وارد مدار شدن سریع‌تر چاه‌های کشاورزی را از دیگر دلایل کمبود برق در روزهای اخیر در ایران ذکر می‌کنند. اما دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمزارز بیت‌کوین و فشار زیاد آن به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بوده است.


با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا، فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG