لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

تجمعات بزرگ اعتراضی در اقلیم کردستان علیه حملات سپاه پاسداران؛ درخواست تحریم کالاهای ایرانی


تجمع روز دوشنبه دوم بهمن در شهر زاخو علیه حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان
تجمع روز دوشنبه دوم بهمن در شهر زاخو علیه حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان

یک روز پس از تجمع اعتراضی اهالی شهر اربیل عراق علیه حملات موشکی سپاه پاسداران به مناطق مسکونی این شهر، شهروندان زیادی در دو شهر آکره و زاخو اقلیم کردستان نیز روز دوشنبه دست به تظاهرات اعتراضی علیه این اقدام سپاه پاسداران زدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که شهروندان زیادی روز دوشنبه،‌ دوم بهمن‌ماه، در این دو شهر اقلیم کردستان به خیابان آمده‌اند.

سپاه پاسداران بامداد روز ۲۶ دی‌ماه اعلام کرد که مناطقی را در شهر اربیل و همچنین سوریه هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود عنوان کرد که حملات به اقلیم کردستان در واکنش به کشته شدن فرماندهان سپاه و «جبهه مقاومت» بوده و در این حملات «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی» اسرائیل منهدم شده است.

ساعاتی پس از آن مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای حملات سپاه پاسداران را محکوم کرد و گفت که در این حملات چندین غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

در همین زمینه در روزهای گذشته اعتراضاتی در شهرهای مختلف اقلیم کردستان و برخی شهرهای اروپایی صورت گرفت.

شهروندان کرد ساکن سوئیس، آلمان، نروژ، فنلاند، و سوئد در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته در محکوم کردن حملات موشکی سپاه چند تجمع اعتراضی ترتیب دادند.

در همین حال روز دوشنبه همچنین خبر رسید که اتاق بازرگانی اربیل عراق در اعتراض به این اقدامات سپاه پاسداران درخواست تحریم کالاهای ایرانی را داده است.

در واکنش به این درخواست، نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران با انتشار بیانیه‌ای نوشتند که «بازرگانان ایران و اقلیم کردستان عراق، حجم تجارتی به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار را در سال جاری به ثبت رسانده‌اند» و از اتاق بازرگانی اربیل عراق خواستند تا از این تحریم صرف‌نظر کنند.

خانه پیشرو دزه‌ای، بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل، از مواضعی بود که شامگاه دوشنبه هفته گذشته به دستور علی خامنه‌ای هدف حمله سپاه پاسداران قرار گرفت.

در این حمله، او به همراه همسر و دختر خردسالش کشته شد و شش نفر دیگر نیز زخمی شدند. در اخبار نام و سن این دختربچه ژینا، ۱۱ ماهه، قید شده است.

حمله سپاه به خاک اقلیم کردستان اعتراض شدید عراق و اقلیم کردستان و همچنین کشورهای غربی را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG