لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

احضار، اخراج و تعلیق دانشجویان «ادامه دارد»؛ عفو «با مِنت» پس از تهدید و ارعاب


از تجمعات دانشجویی در ایران طی اعتراضات «زن زندگی آزادی»
از تجمعات دانشجویی در ایران طی اعتراضات «زن زندگی آزادی»

در حالی که انتشار خبر عفو بسیاری از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر ادامه دارد، شورای صنفی دانشجویان ایران از ادامه «احضار، اخراج و تعلیق» شماری دیگر از دانشجویان در پی اعتراضات اخیر خبر می‌دهد.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان ایران، احضار تلفنی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در روزهای اخیر به «امری معمول» تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این، کمیته انضباطی و حراست دانشگاه نزدیک به بیش از صد پروندۀ انضباطی، «با اتهامات واهی و بی‌اساس برای دانشجویان ساختند، آن‌ها را احضار کردند، کارت دانشجویی و دسترسی به سامانۀ گلستان برخی دانشجویان را مسدود کردند.»

این گزارش همچنین می‌افزاید که کمیته‌های انضباطی همچنین «در فرایندی غیرقانونی و بدون داشتن وکیل یا برگزاری جلسه‌ رسیدگی به اتهامات و دفاعیات، دانشجویان را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای مبنی‌ بر پذیرش ضمنی اتهامات و همچنین منع حضور در اعتراضات آتی کردند.»

بر اساس این گزارش، مدیریت دانشگاه تربیت مدرس «پیش از آن نیز اطلاعات خصوصی ثبت‌شد‌ه‌ دانشجویان را از قبیل شماره تلفن، آدرس و اسم پدر در یک کانال امنیتی و مضحک به اسم گاندو به همراه سناریوپردازی‌های تخیلی علیه دانشجویان و به قصد ارعاب آن‌ها منتشر کرده بود.»

این شورا همچنین از این که پس از احضار دانشجویان به دفاتر پیگیری وزارت اطلاعات و تهدید به بازداشت و اخراج، «با مِنتی فراوان» از عفو با آنها سخن می‌گویند، انتقاد کرده است.

این شورا نوشته است: «تعهد‌نامه‌ای آمرانه و اجباری به منظور رسیدن به عفوی که عفودهند‌ۀ آن‌ خود مجرم است. دستی که به خون آلوده است، چگونه می‌تواند کسی را عفو کند؟»

به گفته این شورا، فاطمه محزون، دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد، با رای شورای انضباطی مرکزی وزارت بهداشت از دانشگاه اخراج و به پنج سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌های کشور محکوم شده است.

تهمینه مهدیان، دانشجوی مجسمه‌سازی دانشگاه هنر، هم در شورای بدوی کمیته انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل بدون احتساب در سنوات محکوم شد.

در این دوره از اعتراضات ضد حکومتی در ایران که پس از پنج ماه هم‌چنان ادامه دارد، دانشجویان از گروه‌هایی بودند که از همان ابتدا دست به اعتراض زدند و با خشونت سرکوب شدند.

بنا بر گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از آغاز این اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریورماه تاکنون دست‌کم ۷۲۰ دانشجو و فعال دانشجویی بازداشت شده‌اند، شماری از این دانشجویان به زندان‌های سنگین و طویل‌المدت محکوم شده و شماری از آنها نیز آزاد شده‌اند.

برخلاف اعتراضات و حرکت‌های دانشجویی پیشین، این دوره همچنین حمایت عده چشمگیری از استادان را نیز به همراه داشت، استادانی که در نهایت همچون دانشجویان خود با تعلیق و اخراج روبه‌رو شده‌اند، امری که وزارت علوم جمهوری اسلامی ادعا کرده است حقیقت ندارد.

XS
SM
MD
LG