لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

حمله هوایی به نیروهای وابسته به سپاه؛ بایدن: با قدرت از نیروهای خود در سوریه محافظت می‌کنیم


جو بایدن
جو بایدن

به دنبال حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در سوریه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه چهارم فرودین گفت که آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست، اما برای محافظت از پرسنل خود به هراقدامی، با قدرت پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور ایالات متحده در جریان سفر رسمی خود به کانادا تاکید کرد که روز گذشته دستور حمله هوایی تلافی جویانه به پایگاه‌های گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران در سوریه را صادر کرده است.

جو بایدن در آتاوا گفت: «آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست»، اما ایالات متحده آماده است «برای محافظت از مردم خود با قدرت دست به اقدام بزند؛ دقیقا همانند آنچه شب گذشته اتفاق افتاد.»

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز گذشته اعلام کرد در حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن پنج نیرو و یک پیمانکار دیگر منجر شد، مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در این زمینه روز گذشته گفته بود: «به دستور رئیس جمهور بایدن، به نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده اجازه دادم تا امشب در شرق سوریه حملات هوایی دقیقی را علیه تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دهند.»

در همین زمینه گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گزارش داده است که در حملات آمریکا، دستکم ۱۴ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

نیروهای وابسته به سپاه روز جمعه باردیگر مواضع نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند.

پاتریک رایدر٬ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه چهارم فروردین تایید کرد که دستکم ۱۰ راکت به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی دیرالزور شلیک شد، ولی این حملات تلفات و خساراتی برجای نگذاشت.

سخنگوی پنتاگون گفت: ساعت ۸ بامداد به وقت محلی ۱۰ راکت به سوی مقر نیروهای ائتلاف را در روستای سبز در شمال شرق سوریه شلیک شد. در این حمله هیچ آسیبی به پرسنل ایالات متحده یا ائتلاف نرسید و هیچ خسارتی به تجهیزات یا تأسیسات وارد نشد.

پاتریک رایدر در خصوص تشدید درگیری بین شبه نظامی وابسته به ایران و نیروهای ائتلاف در سوریه گفت: ما در سوریه بر ماموریت شکست داعش متمرکز هستیم و این همچنان محور تمرکز ما باقی خواهد ماند.

او نیز اضافه کرد: ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، ما به دنبال تشدید تنش با ایران نیستیم، اما حملاتی که دیشب انجام دادیم برای ارسال این پیام بسیار واضح بود که حفاظت از پرسنل خود را جدی خواهیم گرفت و به سرعت به هر تهدیدی قاطعانه پاسخ خواهیم داد.

گزارش‌ها حاکی است که در حدود ۹۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در سوریه و عمدتا در شرق کشور مستقر هستند و ماموریت مبارزه با گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را بر عهده دارند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد از ابتدای سال ۲۰۲۱، حدود ۷۸ حمله علیه مواضع نظامیان آمریکایی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شده است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است، هر گروهی که به نیروهای ایالات متحده حمله کند٬ مصون نخواهد ماند و قطعا «مجازات» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG