لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

خبرهای ضدونقیض درباره حذف ارز نیمایی از واردات گوشت قرمز به ایران


در حالی که رسانه‌های ایران، نامه یک مقام سازمان توسعه تجارت مبنی بر حذف ارز نیمایی از واردات گوشت قرمز را منتشر کرده‌اند، یک مقام وزارت کشاورزی مدعی شد که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی حذف نشده است.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه تصویر نامه نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دفتر فناوری این سازمان در تاریخ دهم مرداد را منتشر کردند که بر اساس آن، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، محل ارز واردات انواع گوشت قرمز را از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم) تغییر داده است.

بر اساس گزارش ایسنا، تالار دوم ارزی، محل عرضه و تقاضای مستقیم واردکنندگان و صادرکنندگان است که نرخ ارز در آن برحسب عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود و نرخ ثابتی نیست.

همزمان خبرگزاری تسنیم با انتشار نامه مشابه دیگری نوشت که ارز نیمایی واردات انواع چای نیز حذف شده است.

اما کمی بعد، این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی مدعی شد که حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی «اتفاق نیفتاده است.»

به نوشته تسنیم، علی‌رضا پیمان‌پاک گفت: «دولت منابع بسیار خوبی از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را برای واردات گسترده گوشت، جهت تنظیم بازار اختصاص داده است و به‌طور هفتگی برنامۀ واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله برای تنظیم بازار در حال انجام است.»

ادعای این مقام دولتی در حالی است که افزایش قیمت گوشت و به دنبالش، کاهش مصرف این کالای اساسی در ایران، به مرز هشداردهنده رسیده است. از جمله در گزارش تیرماه مرکز آمار ایران، افزایش قیمت انواع گوشت در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه، نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) ۸۲ تا ۸۶ درصد اعلام شد.

در کنار ناتوانی مردم از خرید گوشت قرمز و کاهش چشمگیر مصرف آن، اخیرا ادامه اوج‌گیری قیمت مرغ به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان موجی از انتقادها را برانگیخته است.

چندی پیش، یک مقام پیشین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه آمارهای جدید از «سوءتغذیه» مردم ایران، هشدار داد که یک «فاجعه انسانی» در کشور در حال وقوع است.

هادی موسوی نیک، مدیرکل سابق مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که ۵۷ درصد از جمعیت ایران سوءتغذیه دارند و ۲۱۰۰ کالری مورد نیاز در روز را دریافت نمی‌کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.
XS
SM
MD
LG