لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

گزارش‌های متناقض درباره اعدام ۲۲ نفر در رابطه با حمله اهواز


در حمله به رژه نظامی اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند
در حمله به رژه نظامی اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند

استاندار خوزستان و دو نماینده مجلس گزارش‌ها درباره اعدام دسته‌جمعی ۲۲ نفر از متهمان به «ارتباط » با حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز دوشنبه ۲۱ آبان، این خبر را «کذب محض» خواند.

وی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان نیز گفت که « تفهیم اتهام صورت گرفته است، اما باید این اطلاعات را از دادگستری بپرسید».

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز ضمن ابراز بی اطلاعی از این گزارش در عین حال گفت که انتشار این خبر «فضاسازی رسانه‎ای» است.

در همین حال ابوالفضل حسن بیگی، دیگر عضو این کمیسیون، ضمن تکذیب این خبر گفت که حکم‌های اعدام پس از تائید دیوان عالی کشور اجرا می‌شوند.

در جریان حمله به رژه نظامی روز ۳۱ شهریور شهر اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

برخی وب‌سایت‌ها روز یک‌شنبه خبر داده بودند که ۲۲ نفر که به اتهام «ارتباط» با حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز بازداشت شده بودند، «بدون اطلاع قبلی به خانواده‌هایشان روز پنجشنبه ١٧ آبان‌ به صورت دسته‌جمعی در زندان مرکزی اهواز اعدام شده‌اند».

این خبر در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها درج شده و «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» نیز نسبت به این گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده است.

براساس این گزارش‌ها، محمد مؤمنی تيماس، ۵۸ ساله، نصار مؤمنی تیماس (فرزند بزرگ محمد مومنی تیماس) ، احمد حیدری ٣٠ ساله و حاتم سوارى، ۲۴ ساله از جمله این افراد بوده‌اند.

وزارت اطلاعات ایران روز دوم مهر از دستگیری ۲۲ نفر در اهواز خبر داده و آنان را «مسببین» حمله به رژه نیروهای مسلح در این شهر خوانده بود.

در همین حال گزارش‌هایی درباره بازداشت افراد دیگری نیز منتشر شده و سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۱ آبان، اعلام کرده بود که پس از این حمله «سرکوب گسترده» فعالان سیاسی و قومی در استان خوزستان افزایش یافته و صدها تن بازداشت شده‌اند.

«یعقوب حُر التستری» که خود را سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» معرفی می‌کرد، در گفت‌وگو با رادیو فردا حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را به گروهی موسوم به «مقاومت ملی الاحواز» نسبت داد.

با این حال گروه داعش رسماٌ مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و جمهوری اسلامی نیز در انتقام از این حمله چند موشک به مقر ادعایی این گروه در خاک سوریه پرتاب کرد.

پلیس دانمارک روز چهارشنبه ۱۶ آبان اعلام کرده بود که سه تن از اعضای گروه موسوم به «جنبش الاحواز» را به دلیل «تمجید» از حمله مرگبار شهریور ماه شهر اهواز بازداشت کرده‌ است. این افراد کمی بعد آزاد شدند.

در همین حال دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور فعالان گروه «الاحواز» در خاک دانمارک بوده است. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری‌ ایرنا، وب‌سایت دیده بان ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG