لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

تهاجم به اوکراین؛ ادامه بمباران گسترده مناطق اطراف پایتخت؛ «صلیب سرخ به ماریوپل می‌رود»


ساختمان‌های ویران در نتیجه حملات ارتش روسیه به شهر بندری ماریوپل
ساختمان‌های ویران در نتیجه حملات ارتش روسیه به شهر بندری ماریوپل

دو روز بعد از وعده کرملین مبنی بر «کاهش چشمگیر حملات به اوکراین و عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف و چرنیهیف»، بمباران گسترده مناطق اطراف پایتخت کماکان ادامه دارد و آمریکا می‌گوید تنها بخش کوچکی از نیروهای روسی در اطراف کی‌یف «تغییر موقعیت» داده‌اند.

در این میان، صلیب سرخ جهانی روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین اعلام کرد که بعد از وعده روسیه برای «آتش‌بس محدود» در منطقه، تیم‌های این نهاد بین‌المللی برای کمک به شهروندان ماریوپل اعزام می‌شوند.

صلیب سرخ افزود: بعد از تلاش‌های ناموفق گذشته، اکنون فرصتی برای کمک به جان ده‌ها هزار شهروند ماریوپل به وجود آمده است که طی هفته‌های گذشته در محاصره و زیر بمباران شدید نیروهای روسی بوده‌اند.

تیم صلیب سرخ جهانی قرار است روز جمعه برای تخلیه شهروندان و ارائه کمک‌های غذایی و دارویی به ماریوپل برسد.

ایرینا وروشچوک معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز گفته است ۴۵ اتوبوس برای تخلیه شهروندان از ماریوپل اعزام خواهد شد.

بمباران شدید اطراف کی‌یف

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه از قول مقامات اوکراین گزارش داد که به رغم وعده‌های روسیه، نیروهای نظامی این کشور کماکان مناطق اطراف کی‌یف، پایتخت، و همچنین شهرهای دیگر کشور را هدف حملات موشکی و بمباران قرار می‌دهند.

نیروهای نظامی اوکراین طی روزهای گذشته چندین روستا و منطقه اطراف کی‌یف را از نیروهای روسیه پس گرفته بودند.

اوکراین همچنین اعلام کرده که بمباران خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور، طی روز گذشته ادامه داشته است.

به رغم این حملات، ارتش روسیه دوباره وعده داد که از صبح روز پنج‌شنبه آتش‌بس را در مسیر ماریوپل به زاپوریژیا برای تخلیه شهروندان رعایت خواهد کرد.

قرار است ادامه مذاکرات روسیه و اوکراین به‌صورت آنلاین در روز جمعه انجام شود، اما ادامه حملات روسیه چشم‌انداز آتش‌بس یا صلح را تاریک کرده است.

تا کنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منجر به کشته شدن هزاران نفر شده و حدود چهار میلیون اوکراینی نیز به کشورهای دیگر گریخته‌اند.

در حالی که روسیه روز سه‌شنبه وعده داد که برای «اعتمادسازی بیشتر حملات به کی‌یف و چرنیهیف» را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد، مقامات اوکراین روز پنج‌شنبه گزارش دادند که نیروهای روسیه ساختمان‌ها، مغازه‌ها و دیگر مکان‌های غیرنظامی را زیر بمباران گرفته‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز تایید کرده است که اطراف شهر چرنیهیف با بمباران «چشمگیر» نیروهای روسیه مواجه شده و فرماندار این منطقه نیز گفته است نیروهای روسیه در حال تغییر موقعیت هستند، اما عقب‌نشینی نمی‌کنند.

آمریکا می‌گوید تنها ۲۰ درصد از نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف جابجا شده‌اند اما عقب‌نشینی نکرده‌اند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفته است بخش کوچکی از نیروهای روسیه به سمت شمال و مرزهای بلاروس حرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد روسیه این کار را برای تقویت آن‌ها و اعزام دوباره به جنگ کرده است.

الکساندر پالویوک، فرماندار منطقه کی‌یف، نیز گفته است نیروهای روسیه «ایرپین» و «ماکاریف» را بمباران کرده‌ و نبردها در منطقه «هوستومل» ادامه دارد.

او گفته است حملات نیروهای اوکراینی نیروهای روسیه را مجبور به عقب‌نشینی از «بروواری» حومه شرقی پایتخت کرده است.

در این میان ستاد ارتباطات دولت بریتانیا، نهادی که امنیت اینترنتی دولت و ارتش این کشور را تامین می‌کند روز پنج‌شنبه اعلام کرد روسیه در تلاش برای اخلال در سایت‌های دولتی و نظامی اوکراین، همچنین حملات سایبری به کشورهایی است که از اوکراین حمایت کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG