لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

کاپ ۲۶؛کشورهای جهان بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند


اجلاس جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی موسوم به «کاپ ۲۶» که در گلاسکو اسکاتلند با توافقی بر سر پیمانی برای محدود کردن میزان افزایش دمای زمین روز شنبه ۲۲ آبان به کار خود پایان داد.

به گزارش رویترز، این توافق زمینه را برای زنده نگهداشتن آخرین امیدها برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین حفظ می‌کند.

آلوک شارما که ریاست این اجلاس بین المللی با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور را به عهده داشت، پایان این کنفرانس را اعلام کرد.

اجلاس دو هفته‌ای جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی در گلاسکو، بیست و ششمین کنفرانس از نوع خود بود. اما این نخستین اجلاسی بود که خواستار کاهش سوخت‌های فسیلی در جهان شد. سوخت‌های فسیلی نه تنها بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان را تامین می‌کنند، بلکه عامل اصلی گرمایش زمین توسط انسان هستند.

این کنفرانس به دلیل اختلافات بر سر پیش نویس یک روز بیشتر از برنامه اعلام شده به کار خود ادامه داد.

در آخرین روز از این کنفرانس هند با پیش نویس قطعنامه پایانی این اجلاس در خصوص حذف استفاده زغال سنگ و همچنین یارانه‌های سوخت‌های فسیلی مخالفت کرد.

رویترز می‌گوید، اقتصاد هند برای تامین انرژی خود به طور قابل ملاحظه‌ای به استفاده از این سوخت فسیلی متکی است.

وزیر محیط زیست هند در مخالفت با بند ۳۶ پیش‌نویس توافق مبارزه با تغییرات اقلیمی اجلاس گلاسکو، به لزوم ارائه یارانه برای تامین گاز مایع (کپسول‌های گاز پروپان و بوتان) به مردم فقیر کشور اشاره کرد و گفت که مبارزه با تغییرات اقلیمی باید تلاش دولت‌های در حال پیشرفت برای بالا بردن استانداردهای زندگی مردم فقیر را نیز در نظر بگیرد.

هند بعد از ایران و چین بیشترین یارانه انرژی‌های فسیلی را در جهان ارائه می‌کند. پارسال این کشور ۲۳.۷ میلیارد دلار یارانه سوخت‌های فسیلی داده که ۱۷.۱ میلیارد دلار آن مربوط به محصولات نفتی، از جمله گاز مایع بوده است.

ایران نیز از موضع هند در خصوص حذف یارانه‌های سوخت‌های فسیلی دفاع کرد.

در نهایت این بند اصلاح شد و به جای درخواست برای «حذف» مصرف زغال سنگ از کشورهای جهان خواسته شده استفاده از این سوخت فسیلی را «کم کنند.»

رویترز می‌گوید، تصحیح این بند از قطعنامه باعث یاس شماری از کشورهای ثروتمند از جمله اتحادیه اروپا، سوئیس و جزایر مارشال شد. جزایر مارشال، جزیره کوچکی در اقیانوس آرام است که در معرض خطر افزایش سطح آب قرار دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به توافق به دست آمده در اجلاس گفت: متن تصویب شده نتیجه یک مصالحه است که منافع، تضادها و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز را منعکس می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد، آنها گام‌های مهمی برمی‌دارند، اما متاسفانه اراده سیاسی جمعی لازم و کافی برای غلبه بر برخی تضادهای عمیق وجود نداشت.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG