لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

کرونا در جهان؛ روز بدون مرگ کرونایی در اسپانیا، ۱۵۰ هزار مبتلا در آفریقا


اجرای تعطیلی کرونایی در آفریقای جنوبی
اجرای تعطیلی کرونایی در آفریقای جنوبی

برای نخستین‌بار طی سه ماه اخیر، مقام‌های وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کردند طی ۲۴ ساعت گذشته، هیچ مورد مرگ ناشی از کرونا در این کشور ثبت نشده است.

همزمان هشدارها نسبت به احتمال ابتلای هزاران نفر از مردم یمن به ویروس کرونا وقوع یک «نراژدی» در آن کشور افزایش یافته است. مردم و سیستم بهداشتی این کشور به‌دلیل جنگ داخلی و محاصره اقتصادی طولانی‌مدت در مقابله با این ویروس بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون بیش از شش میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۳۷۵۵۰۰ مرگ ناشی از این بیماری، به طور رسمی در اقصی نقاط جهان ثبت شده است.

بیشتر این قربانیان در آمریکا بوده‌اند که با مرگ دست‌کم ۱۰۵ هزار نفر، بالاترین آمار مرگ و میر جهانی ناشی از کرونا را داشته است.

در مقابل، ۲.۷ میلیون نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جهان نیز مداوا شده‌ و به زندگی عادی بازگشته‌اند.

اندونزی نیز که بیشترین جمعیت مسلمانان جهان در آن کشور زندگی می‌کنند، مراسم امسال حج را به‌دلیل شیوع کرونا لغو کرد و بنگلادش هم مرگ اولین پناهنده روهینگیایی از کرونا را تأیید کرد.

او یک مرد ۷۱ ساله روهینگایی بود که در اردوگاه بزرگ مسلمانان مهاجر گریخته از میانمار در بنگلادش زندگی می‌کرد.

با این حال تایلند به شهروندان خود اجازه داد با رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک، باردیگر به زیارت معابد بروند. گزارش‌ها حاکی است دمای بدن زائران نیز در بدو ورود به معابد کنترل می شود.

شمار مبتلایان به کرونا در تایلند بیش از سه هزار نفر و شمار قربانیان نزدیک به ۶۰ نفر گزارش شده است.

ژاپن هم روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد اعلام کرد که ۳۰ مورد تازه ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی کرده است. این برای نخستین‌بار طی ۱۹ روز اخیر است که شمار مبتلایان روزانه به این تعداد می‌رسد.

در پاکستان هم باوجود ثبت نزدیک به چهار هزار مورد ابتلا در یک روز، عِمران خان، نخست وزیر، دستور به بازگشایی مغازه‌ها و مکان‌های گردشی تا ساعت ۷ شب را داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز خبر داده که شمار مبتلایان به کرونا در قاره آفریقا به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است. شمار قربانیان نیز در کل این قاره، ۴۳۰۰ نفر گزارش شده است.

با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این قاره با بیش از یک میلیارد جمعیت، کماکان کمترین آسیب را در همه‌گیری کرونا دیده است.

اما هشدارها نسبت به احتمال اوج‌گیری موج ابتلا با بازشدن مدارس و بخش‌هایی از کسب‌وکارها در ۵۴ کشور این قاره افزایش یافته است.

سنگاپور هم آرام آرام در حال برداشتن شماری از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در این کشور است؛ تعدادی از کودکان به مدارس بازمی‌گردند، یک‌سوم کسب و کارها بازمی‌شوند و اجتماعات کوچک مذهبی و خانوادگی اجازه برپایی دارند.

بیشترین شمار مبتلایان یعنی حدود ۹۰ درصد آنها در جاکارتا پایتخت شناسایی شده‌اند و بسش از ۳۰۰ هزار نفر از آنها را کارگران خارجی تشکیل می‌دهند.

چین هم اعلام کرده که پنج شهروند چینی که از خارج از کشور وارد شده بودند، به کرونا مبتلا هستند. در روز سه‌شنبه، پکن هیچ مورد مرگی گزارش نکرده، اما اعلام کرده که ۷۳ نفر تحت درمان و ۳۷۳ نفر در قرنطینه قرار دارند.

چین با جمعیت میلیاردی خود، تاکنون تنها ۴۶۳۴ مورد مرگ و ۸۳۰۲۲ مورد ابتلا را گزارش کرده است.

رسانه‌های محلی چین نیز از مرگ یک پزشک بخش کرونا در بیمارستان ووهان که چهار ماه پیش، آزمایش کرونای وی مثبت شده بود، خبر می‌دهند.

چین پیش از این اعلام کرده بود دکتر هو که رنگ پوست صورت وی در طول مداوا، به‌دلیل مشکلات کبدی، تیره‌تر می‌شد، مداوا شده است.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در نشریه مدیکال اکسپرس منتشر شده، رعایت فاصله فیزیکی و پوشیدن دهان و بینی با ماسک و حفاظت از چشم‌ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر هستند.

با این حال محققان این مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند در مجموع هیچ یک از این موارد، افراد را به طور کامل در برابر بیماری مصون نگاه نمی‌دارند.​

یک نظامی روس در جریان مداوا برای کرونا، در پی سقوط از پنجره درگذشت

یک زن روس که سرهنگ دوم و در بیمارستانی در مسکو به دلیل ابتلا به کرونا در حال مداوا بود، به دلیل افتادن از پنجره‌ای در طبقه پنجم جان خود را از دست داد.

بنا بر اعلام رسانه‌های روسیه این حادثه روز سی‌ام ماه مه (شنبه گذشته) رخ داده‌است. این زن ۴۵ ساله متخصص ارشد پزشکی قانونی در وزارت کشور روسیه معرفی شده‌است.

یک رسانه روس گزارش داده که این زن در پی سقوط، جان خود را از دست نداده و همچنان زنده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

از زمان شیوع کرونا، دست‌کم ۴ پزشک در نقاط مختلف روسیه و در شرایطی که مرموز خوانده شده، از پنجره ساختمان‌ها سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند.

رهبران آمریکا و روسیه دربارهٔ کرونا، بازار نفت و اجلاس گروه هفت گفت‌وگو کردند

آمریکا و روسیه تأیید کرده‌اند که روسای جمهوری دو کشور در یک تماس تلفنی دربارهٔ همه‌گیری ویروس کرونا، بازار نفت و اجلاس آینده گروه هفت گفت‌وگو کرده‌اند.

دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفته‌است که آقای پوتین اعزام فضانوردان آمریکایی به فضا را به همتای خود تبریک گفته و از کمک‌های ارسالی آمریکا به روسیه برای مبارزه با کرونا تشکر کرده است.

کاخ سفید نیز این تماس را تأیید کرده و گفته دو رهبر دربارهٔ از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در جهان که با شیوع کرونا مختل شده و نیزاجلاس آتی گروه هفت گفت‌وگو کرده‌اند.

آمریکا، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا عضو گروه هفت هستند و روسیه نیز که مدتی به آن دعوت می‌شد پس از الحاق کریمه به خاک خود از آن کنار گذاشته شد.

اجلاس سران گروه هفت قرار بود ماه آینده در آمریکا برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به پاییز آینده موکول شده و آقای ترامپ گفته قصد دارد روسیه، استرالیا، هند و کره جنوبی را هم دعوت کند.

XS
SM
MD
LG