لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

آغاز برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران زیر سایه کرونا


آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های ایران که به دلیل نگرانی‌های مربوط به شیوع کرونا بحث و جدل بسیاری را ایجاد کرده بود، سرانجام روز ۲۹ مرداد برگزار شد.

در نخستین روز از آزمون سراسری ۹۹، داوطلبان گروه آزمایشی هنر روز چهارشنبه ۲۹ مرداد در حوزه‌های آزمون حاضر شدند و آزمون سایر گروه‌ها نیز طی روزهای آینده تا شنبه اول شهریور برگزار خواهد شد.

کنکور امسال به دلیل شیوع کرونا با حواشی بسیاری در مورد برگزاری یا عدم برگزاری آن همراه بود و سرانجام حدود یک هفته پیش، ستاد ملی کرونا با مخالفت در خصوص تغییر تاریخ برگزاری، اعلام کرد که این آزمون در تاریخ مصوب قبلی یعنی ۲۹ مرداد تا یک شهریور برگزار می‌شود.

اصرار بر تعویق زمان برگزاری کنکور بعد از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در ۱۶ مرداد و اخباری مبنی بر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های آزمون شدت گرفت.

پس از انتشار اخبار رسمی و فیلم‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره به اشتراک گذاشتند، وزارت بهداشت پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای برگزاری کنکور پیش روی سازمان سنجش و وزارت علوم گذاشت.

با این حال وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در مورد رعایت پروتکل‌هایی با این اندازه سختگیری، ابراز ناتوانی کرده بودند.

وزیر علوم روز ۲۰ مرداد از به تعویق افتادن آزمون سراسری ۹۹ و احتمال برگزاری آن در اواخر شهریور و اوایل مهرماه خبر داده بود، اما فردای آن روز، وزیران بهداشت و علوم در بیانیه مشترکی اعلام کردند که‌ «به دلیل مخالفت ستاد کرونا با تغییر تاریخ برگزاری آزمون سراسری»، این آزمون در تاریخ مصوب قبلی یعنی ۲۹ مرداد تا یک شهریور برگزار می‌شود.

آزمون سراسری ۹۹ با تفاوت بسیاری در مقایسه با سال‌های گذشته در حال برگزاری است و با توجه به شرایط کرونا، بیشترین بحث‌ها در مورد رعایت «پروتکل‌های بهداشتی» برای پیشگیری از گسترش بیماری کووید-۱۹ است.

افزایش فاصله صندلی‌ها به ۱۸۰ سانتی‌متر، افزایش بیش از ۲۵۰ حوزه آزمون در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۵۰ درصدی عوامل اجرایی برگزاری آزمون، و افزایش زمان برگزاری آزمون از ۲ روز به ۴ روز از جمله مواردی است که در پروتکل‌های ویژه بهداشتی کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی ‌شده است.

با این حال، این‌که این پروتکل‌ها تا چه حد می‌تواند در کنترل شیوع ویروسی که قدرت انتقال آن ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته، مؤثر باشد، موضوع انتقاد کسانی است که معتقدند شرایط مناسب برای برگزاری کنکور فراهم نشده بود.

آزمون سراسری امسال با شرکت یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ داوطلب در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول شهریور در ۷۷۳ حوزه آزمون برگزار می‌شود و در روزهای آینده داوطلبان در گروه‌های آزمایشی پرجمعیت‌تر به رقابت خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG