لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

مرگ دست‌کم ۵۴۲ ایرانی دیگر از کرونا، بازار سیاه «۱۲ میلیون تومانی» داروها، برگزاری محرم


در حالی که آمار رسمی می‌گوید طی یک شبانه‌روز ۵۴۲ ایرانی دیگر از کرونا جان باخته‌اند و نگرانی‌ها درباره تشدید بحران کرونا به‌خاطر برگزاری مراسم محرم افزایش گرفته، روحانیون و از جمله رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با کنار گذاشتن موقت این مراسم مخالفت می‌کنند.

به گزارش روز یک‌شنبه «شفقنا»، هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید به برگزاری مراسم مذهبی در محرم گفته است که «ما از مردم انتظار داریم که درخواست‌ها و توقعات بی‌جا از انقلاب نداشته باشند و خود را با وضعیت فعلی و تلاش مسئولان سازگار و هماهنگ کنند.»

او در ادامه نیز گفته است که «عده ای می‌خواهند نور الهی را خاموش کنند اما عزای امام حسین این اجازه را نمی‌دهد.»

تاکنون به طور رسمی محدودیت‌هایی برای برگزاری این مراسم اعلام نشده و عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفته است: «با توجه به تغییر دولت، رئیس‌جمهور جدید در ستاد کرونا باید در مورد این موضوع تصمیم بگیرد»، «اما باید تمهیدات خاصی برای پروتکل‌ها داشته باشیم، به طوری که مردم هم مراسم معنوی‌شان را داشته باشند و هم بیمار نشوند».

با این حال، یک روز پس از آن که شهردار تهران اعلام کرد که تمامی فضاهای باز شهر تهران برای برگزاری مراسم محرم در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد، شهرداری مشهد نیز درباره برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای روباز محلی اعلام آمادگی کرده است.

روز یک‌شنبه، هم‌زمان با افزایش تعداد روزانه جان‌باختگان کرونا در ایران به آماری بی‌سابقه، یعنی ۵۴۲ نفر و شناسایی حدود ۴۰ هزار بیمار جدید در یک روز ،کمبود دارو نیز باعث به وجود آمدن بازار سیاه در مقابل داروخانه‌ها و ایجاد مشکلات بسیاری را برای شهروندان شده است.

این رکورد جدید با آمار رسمی، در شرایطی است که بالاترین تعداد، مربوط به ششم اردیبهشت ماه امسال، و اعلامِ ۴۹۶ جان باخته بوده است.

این آمار دولتی در حالی منتشر می‌شود که منابع مستقل، شمار جان‌باختگان و مبتلایان روزانه در ایران را، تا پنج برابر بیشتر ارزیابی می‌کنند.

به گزارش روزنامه همشهری در روزهای اخیر علاوه بر داروی رمدسیویر، دو داروی اکتمرا (نوع خارجی) و تمزیوا (نوع ایرانی) در داروخانه‌های کشور کمیاب شده و در مقابل داروخانه‌های بزرگ تهران از جمله هلال احمر، شهید کاظمی، ۲۹ فروردین و ۱۳ آبان، صف‌های طولانی ایجاد شده و برخی شهروندان برای خرید این داروها از شهرهای دیگر به تهران آمده‌اند.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که دلالان، داروی ۸۰۰ تا یک میلیون تومانی را به قیمت ۱۲ میلیون تومان می‌فروشند، و برخی از شهروندان به دلیل وخامت حال بیماران خود با وجود تنگنای مالی مجبور به خرید این دارو با قیمت پیشنهادی دلالان هستند.

چرا حاکمیت با وجود از دست رفتن جان‌های بسیار، حاضر به این تعطیلی نیست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:12 0:00
لینک مستقیم

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره داروی تمزیوا به همشهری گفته است: «این دارو کمبودی ندارد اما توزیع آن مشکل دارد و از روز گذشته، به صورت وسیعی در داروخانه‌ها توزیع شده است».

به گفته آقای طبرسی در پیک پنجم، با توجه به بالا بودن تقاضا برای خرید این دارو، برخی دلالان دارو را به انبارهایشان منتقل می‌کنند. اما با توزیع گسترده آن از روز گذشته، جلوی سوءاستفاده این افراد گرفته شده است».

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز روز شنبه، درباره کمبود داروی رمدسیویر، با اشاره به بازار سیاه مقابل داروخانه‌ها ارجاع مراجعه‌کنندگان از سوی داروخانه‌ها به خرده‌فروشان جلوی در داروخانه‌ها را قابل تامل دانسته و از نهادهای قضایی خواستار نظارت بر توزیع این دارو در داروخانه‌ها شده بود.

پیش از این هم هادی احمدی، عضو شورای عالی داروخانه‌های کشور گفته بود که «داروخانه‌های هلال احمر و داروخانه‌های دانشگاهی» عامل نشت داروی رمدسیویر به بازار سیاه هستند.

در هفته‌های اخیر رکوردهای تازه‌ای از آمار کرونا در ایران ثبت شده و بسیاری از مقامات بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف درباره کمبود دارو و امکانات درمانی و نیروی انسانی هشدار داده بودند.

به دنبال اوج‌گیری دوباره کرونا بسیاری از شهروندان، روند کُند واکسیناسیون در کشور و اقدام دیرهنگام دولت برای خرید واکسن را به عنوان عامل بحران اخیر می‌دانند.

در همین حال کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر؛ سازمانی که بیشترین محموله‌های واکسن کرونا را به ایران وارد کرده، روز شنبه گفته است که این سازمان از میانه سال ۹۹ برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده بود، اما وزارت بهداشت، ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ با درخواست این سازمان موافقت کرده و اولین محموله واکسن چند روز بعد وارد کشور شده است.

افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان در حالی ادامه دارد که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هفته پیش اعلام کرده بود که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، ممکن است آمار مرگ کرونا به ۸۰۰ نفر در روز برسد.

XS
SM
MD
LG