لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

هشدار در مورد شیوع اُمیکرون در ایران؛ احتمال افزایش مبتلایان روزانه به بیش از ۳۰ هزار نفر


رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در ایران درباره سه رقمی شدن آمار جان‌باختگان در روز و احتمال افزایش آمار روزانه مبتلایان به اُمیکرون به بیش از ۳۰ هزار نفر طی دو هفته آینده هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبری روز پنج‌شنبه، ۷ بهمن، همچنین گفت که اکنون اُمیکرون در بسیاری از استان‌های کشور به سویه غالب تبدیل شده است.

به گفته آقای اکبری، در حال حاضر در بسیاری از شهرها بیش از ۵۰ درصد از موارد شناسایی‌شده مبتلا به کرونا درگیر سویه امیکرون هستند و در برخی شهرها نیز میزان مبتلایان به این سویه بالاتر از این آمار است.

رئیس مؤسسه تحقیقات سلامت در ادامه از شناسایی حدود ۳ هزار مبتلا به امیکرون در ایران خبر داده و گفته است که در روزهای گذشته روزانه حدود دو هزار نفر به تعداد افراد شناسایی‌شده مبتلا به کرونا اضافه شده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که برخی از مسئولان وزارت بهداشت پیشتر اعلام کرده بودند که با توجه به سرایت‌پذیری بالای امیکرون و کمبود کیت‌های شناسایی این سویه در مراکز درمانی، آمار مبتلایان بسیار بیش از موارد شناسایی‌شده است.

وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که برخلاف هفته‌های گذشته آمار مبتلایان در کشور بار دیگر جهش پیدا کرده و در یک شبانه‌روز نزدیک به ۱۲ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

همزمان بعد از چند هفته حذف رنگ قرمز از نقشه کرونا، بار دیگر نقاطی از ایران به رنگ‌های زرد و نارنجی درآمد. در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی ایران، از روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، ۱ شهرستان قرمز (اردکان در یزد)، ۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۴ شهرستان زرد و ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

همزمان با افزایش شمار مبتلایان، رئیس مؤسسه تحقیقات سلامت روز پنج‌شنبه از افزایش آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها و بخش‌ مراقبت‌های ویژه خبر داده و آن را «علامت خطر مهمی» دانسته و گفته است که معمولاً چند هفته پس از بالا رفتن آمار مبتلایان آمار تعداد قربانیان نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گفته علی اکبری ساری، «حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۱۲ سال [در ایران] هر دو دز واکسن را دریافت کردند و اکثرا دز دوم را طی چند ماه گذشته دریافت کردند؛ بخشی از جامعه نیز به علت ابتلا به بیماری دارای مصونیت شده‌اند.»

در روزهای گذشته همزمان با اختلاف نظرها درباره آغاز «پیک ششم» کرونا در کشور، مقامات و مسئولان بهداشتی درباره «افزایش انفجاری آمار بستری‌ها» تا چند هفته آینده هشدار داده و تنها راه کنترل آن را تزریق دز سوم واکسن از سوی شهروندان اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG