لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

بالاترین رکورد آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران؛ «۲۰۰ نفر» ظرف یک روز


فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به مردم هشدار داده که نباید فکر کنند استفاده از ماسک، «ایمنی کاذب» ایجاد می‌کند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران به مردم هشدار داده که نباید فکر کنند استفاده از ماسک، «ایمنی کاذب» ایجاد می‌کند.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و ۲۶۳۷ مبتلای جدید نیز شناسایی شد.

شمار قربانیان این بیماری در ایران طبق آمار رسمی که برای مدتی دو رقمی شده بود، در هفته‌های اخیر سه رقمی شد و امروز به ۲۰۰ نفر رسید که بالاترین آمار رسمی اعلام شده از زمان شیوع کرونا محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۱۷ تیر گفت: با احتساب آمار جدید، شمار رسمی جان باختگان کرونا در ایران به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

طی این مدت، ۲۶۳۷ بیمار دیگر مبتلا به کرونا نیز شناسایی شده‌اند و رقم رسمی مبتلایان هم به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

به گفته او، از میان مبتلایان جدید، ۱۴۵۵ نفر بستری شدند و ۳۲۷۰ نفر از بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور، در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.

با آنکه چند ماه است که آمار کرونا در ایران به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌شود، اما محسن هاشمی، رئیس شواری شهر تهران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۷۰ قربانی کرونا روز دوشنبه در بهشت زهرا تهران دفن شدند.

آمار روزانه ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران در حالی اعلام می‌شود که تردیدهای جدی نسبت به درستی گزارش‌های رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی وجود دارد و بررسی‌های غیررسمی، حاکی از مرگ چند برابر آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در واکنش به این تردیدها، از دادستانی خواسته است به عنوان «مدعی‌العموم»، با افرادی که آنها را «شایعه‌ساز» نامیده، برخورد قضایی کند.

او روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، خواستار «برخورد شدیدتر با شایعه‌سازان» و شناسایی «منشا آن‌ها» شده است.

با اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و سرپوشیده، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز از مردم خواسته که ضمن جدی گرفتن استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری هوشمند و جدی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

آقای نمکی با بیان اینکه «عده زیادی» توصیه‌های مقام‌های مسئول را جدی نگرفتند و «موج تازه‌ای» در استان‌های «بسیار مهم و مرزنشین» ما را گرفتار کرد، افزایش شمار ابتلا و مرگ در ایران را «تاوان» شوخی گرفتن کرونا دانست.

با آنکه وزارت بهداشت ایران به طور مکرر، بروز موج دوم کرونا در ایران را رد می‌کند، اما وزیر بهداشت گفته در حالی که با «سختی» توانسته بودیم «مرحله اول» بیماری را پشت سر بگذاریم، «پیک جدید» کرونا در کشور بروز کرده است.

علی رضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز به مردم هشدار داده که نباید فکر کنند استفاده از ماسک، «ایمنی کاذب» ایجاد می‌کند و باید سایر پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

در حالی که وزارت بهداشت ایران، مردم را به‌دلیل بی‌اعتنایی به محدودیت‌های ناشی از کرونا متهم می‌کند، شماری از مقام‌های مسئول و کارشناسان می‌گویند بازگشایی‌ها و عادی‌سازی شرایط، عامل اصلی بی‌توجهی شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی است.

توقف اعلام آمار تفکیکی ابتلا و مرگ‌ومیر در استان‌ها نیز از دیگر انتقادهایی است که علیه عملکرد وزارت بهداشت ایران مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران امروز در عین حال اعلام کرده که استان تهران در کنار استان‌های اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارد.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی هم در وضعیت قرمز هستند.

منابع: شبکه خبر، میزان، ایرنا و مهر/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG