لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

۸۴ مرگ کرونایی دیگر در ایران؛ پیش‌بینی تردد پنج ‌میلیون زائر از مرزها


عکس مربوط به هجوم شهروندان ایرانی به مرز شلمچه در جنوب ایران در مناسبت اربعین در سال ۱۴۰۰ است.
عکس مربوط به هجوم شهروندان ایرانی به مرز شلمچه در جنوب ایران در مناسبت اربعین در سال ۱۴۰۰ است.

هم‌زمان با هشدار مسئولان وزارت بهداشت درباره روند افزایشی آمار کرونا در کشور، یک مقام وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد که بیش از پنج میلیون نفر به مناسبت اربعین از مرزهای کشور تردد کنند.

عباس شیراوژن، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۰ مرداد در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد: «نقشه کرونایی کشور بیشتر به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است» و «هفته به هفته به تعداد مراجعان سرپایی و بیماران بستری افزوده می‌شود و اخیرا آمار جان‌باختگان نیز افزایش یافته است.»

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

آقای شیراوژن از جمله دلیل افزایش آمار کرونا را «کاهش ایمنی جامعه به دلیل فاصله زمانی از واکسیناسیون گذشته» و «کاهش استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» اعلام کرد.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، اواسط مرداد با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در تجمع‌های ماه محرم ماسک نمی‌زنند، درباره افزایش آمار کرونا در روزها و هفته‌های آینده هشدار داده بود.

تصاویر منتشرشده از برگزاری مراسم‌های عاشورا و تاسوعا در ایران نیز موید کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح وسیع در جامعه است.

مجید مختاری، عضو ستاد کرونا نیز روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد با روند رو به بالای منحنی مبتلایان به کرونا در کشور گفت که «مرگ و میر کرونایی نسبت به چند هفته قبل افزایش داشته است و با افزایش موارد ابتلای روزانه پس از دو هفته آمار فوتی‌ها هم ممکن است تغییر کند.»

افزایش آمار کرونا و تاکید مقامات بهداشتی و درمانی کشور درباره بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حالی است که داریوش امانی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی، بیش از پنج میلیون نفر به مناسبت اربعین از مرزهای کشور تردد خواهند کرد.

آقای امانی در ادامه از مرز تمرچین به عنوان یکی از مرزهایی نام برده است که از امسال برای تردد شهروندان ایرانی برای سفر به عراق در اربعین در نظر گرفته شده و افزود که در حال حاضر تردد مسافران از این مرز روزانه دو هزار و ۲۰۰ نفر است و این آمار در روزهای اربعین به بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در روز خواهد رسید.

در همین حال وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد از جان باختن ۸۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش در همین بازه زمانی نزدیک به هفت هزار و ۴۰۰ بیمار جدید نیز شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴۲ هزار و ۷۳۸ نفر و شمار مبتلایان به حدود هفت میلیون و ۴۵۹ هزار و ۱۷۵ نفر رسید

آمارهای رسمی کرونا در حالی هم‌چنان به‌ صورت روزانه منتشر می‌شود که منابع مستقل پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده بودند.

بر اساس گزارش‌های ایسنا، تسنیم، ایمنا و رادیو فردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG