لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

کرونا در ایران؛ نقض قرنطینه توسط ۴۸ هزار نفر، ابتلای چند تبعه هندی در بوشهر


معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید که در ۱۵ ماه گذشته ۴۸ هزار نفر مبتلا به کرونا در کشور شرایط قرنطینه را نادیده گرفته و آزادانه در سطح جامعه تردد داشته یا سر کار خود حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا رئیسی دلیل این نقض گسترده قرنطینه را نبود «امکانات اقتصادی کافی» برای اعمال «قرنطینه کامل» در کشور عنوان کرده و گفته است که گروهی از اقشار جامعه اگر یک روز سر کار خود حاضر نشوند برای تأمین معاش خانواده درگیر مسائلی خواهند بود که در نهایت تصمیم به بی‌تفاوتی درباره پروتکل‌های بهداشتی می‌گیرند تا بتوانند معیشت خود و خانواده را تأمین کنند.

آقای رئیسی پیشتر نیز گفته بود که در نوزوز امسال بیش از ۱۵ هزار نفر با وجود تست کرونای مثبت سفر کرده بودند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۵ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و نزدیک به ۲۰ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار کل جان‌باختگان در کشور، به ۷۱ هزار و ۳۵۱ نفر و شمار کل مبتلایان به نزدیک دو میلیون و ۴۸۰ هزار نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران در حالی روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را اعلام می‌کند که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار برآورد کرده است.

گونه جهش‌یافته هند «در ایران»

در روزهای گذشته همزمان با تشدید بحران کرونا در هند، نگرانی‌ها از ورود گونه جدید این ویروس به ایران و وخیم‌تر شدن وضعیت کنونی کرونا در کشور افزایش یافته است.

سازمان هواپیمایی کشور‌ چهارم اردیبهشت از لغو تمامی پروازها به هند و پاکستان و از این کشورها به ایران تا اطلاع ثانوی خبر داد.

اما معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس روز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت، گفته است که گزارش‌هایی به دست نمایندگان مجلس رسیده مبنی بر این که لغو کامل پروازها در ارتباط با این دو کشور به طور کامل اتفاق نیفتاده است.

آقای سعیدی در ادامه همچنین از ابتلای چند تبعه هندی به کرونا در استان بوشهر خبر و درباره ترددها از مرزهای زمینی استان سیستان و بلوچستان هشدار داده است.

در همین حال با توجه به فعالیت ملوان‌های هندی و پاکستانی در محدوده آب‌های قشم، مهدی مرادپور، فرمانده پایگاه دریابانی این شهرستان از تشکیل یک قرارگاه با هدف پیشگیری و مقابله با کرونای هندی در این جزیره خبر داده است.

تاکنون وزارت بهداشت ایران گزارشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید موسوم به «هندی» منتشر نکرده است، اما کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، پنجم اردیبهشت ماه گفته بود که «باید منتظر ورود آن باشیم».

ویروس کرونای هندی که خاستگاه آن کشور هند است، بنا بر گفته متخصصان هندی از میزان سرایت‌پذیری و کشندگی بیشتری در مقایسه با گونه‌های قبلی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG