لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

کرونا در ایران؛ احتمال آغاز خیز جدید از هرمزگان، افزایش شهرهای قرمز


هم‌زمان با کاهش سن مرگ و میر کرونا و پر شدن تخت‌های بیمارستان در هرمزگان، معاون استانداری این استان درباره بروز «موج پنجم کرونا» در کشور از این استان هشدار داده است.

به گزارش ایسنا، علی رئوفی، معاون سیاسی استانداری هرمزگان روز شنبه، ۱۵ خرداد با اشاره به قرمز شدن وضعیت ۹ شهرستان این استان، وضعیت هرمزگان را «بحرانی» و «حاد» توصیف کرده و گفته است که «احتمال بروز پیک پنجم بیماری در کشور، از هرمزگان دور از انتظار نیست».

به گفته معاون استانداری هرمزگان با توجه به این شرایط، برگزاری هرگونه مراسم در سطح این استان و تجمعات از سوی نامزدهای انتخابات شوراها به مدت ده روز «مطلقا» ممنوع است.

محمود حسین‌پور، معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با تایید خبر کاهش سن مرگ و میر کرونا در این استان گفته است که «در روزهای گذشته شاهد مرگ بیماران در محدوده سنی سی سال بودیم که بیماری سریع در این افراد پیشرفت کرده بود و منجر به مرگ شده است».

آقای حسین‌پور، غالب شدن گونه جهش‌یافته انگلیسی در استان را دلیل بحران فعلی کرونا در هرمزگان عنوان کرده و از شایع شدن گونه جهش‌ یافته آفریقایی در غرب و گونه جهش‌یافته هندی در شرق این استان خبر داده است.

محمدرضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش هم روز شنبه گفته است که با توجه به بازگشت کیش به وضعیت قرمز کرونا، محدودیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی ۲ تا ۴ در این جزیره اعمال می‌شود و برگزاری تجمعات ممنوع است.

در همین حال مقامات بهداشتی خوزستان نیز از افزایش شهرهای قرمز این استان در روزهای اخیر خبر داده‌اند.

محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز شنبه با اشاره به بازگشت دو شهر خوزستان به وضعیت قرمز کرونا گفته است: «تا زمانی که پوشش واکسیناسیون علیه کرونا به سطح استاندارد و ۷۰ درصد نرسد، برای رهایی از اثرات مرگبار کرونا، چاره‌ای جز رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نداریم».

بنا بر گزارش‌ها، تاکنون در استان خوزستان ۱۶۸ هزار دُز واکسن تزریق شده و تنها حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

در همین حال، دبیر شورای سلامت اهواز از ادامه توقف واکسیناسیون به علت اتمام موجودی واکسن خبر داده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، ۱۵ خرداد، ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

هم‌چنین بر پایه این گزارش طی یک شبانه‌روز گذشته ۱۲۸ نفر دیگر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و حدود شش هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است.

به این ترتیب تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۰ هزار و ۹۴۱ نفر و مجموع مبتلایان به دو میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG