لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

کرونا در ایران؛ ابتلای ۱۲ هزار نفر در یک روز، ۱۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی


سخنگوی وزارت بهداشت ایران ضمن اعلام افزایش شهرستان‌های قرمز و نارنجی کشور از جان باختن ۹۴ بیمار جدید و شناسایی نزدیک به ۱۲ هزار مبتلای دیگر به کرونا در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر و تعداد کل جان‌باختگان به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

خانم لاری همچنین اضافه کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۷۱ بیمار جدید در کشور بر اثر کرونا بستری شده‌اند و نزدیک به چهار هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها به ‌سر می‌برند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در روز پنج‌شنبه، وضعیت ۳۲ شهرستان کشور قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی شده است و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» این ۱۱۷ شهرستان ممنوع است.

بر اساس گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا در روز نهم فروردین، وضعیت ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۴ شهرستان و یک جزیره نارنجی اعلام شده بود.

بر اساس تعریف ستاد کرونا در وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم ۱۰ نفر و در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

در همین حال با اعلام وضعیت نارنجی در تهران و منع ورود و خروج خودروهای غیربومی، برگزاری تجمعات به مناسبت سیزده به‌در و نماز جمعه در روز ۱۳ فروردین ممنوع شد و پلیس راهور تهران روز پنج‌شنبه از استقرار نیرو در تمام مبادی ورودی به پارک‌ها و تفرجگاه‌های تهران خبر داد.

تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا هم روز پنج‌شنبه، ضمن تکذیب خبر اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی از در منازل در روز ۱۳ از بازگشت ۸۵ تا ۹۰ درصد افرادی که از مبدا تهران به سفر رفته‌اند، خبر داد.

از روزهای ابتدایی نوروز همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کشور به دنبال سفرهای نوروزی، برای مسافران ضرب‌العجل سه‌روزه‌ برای ترک این شهرها تعیین و اعلام شد که خودروهای غیربومی در این شهرها جریمه خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، برخی شهروندان بدون توجه به هشدارها و با وجود اجبار به پرداخت جریمه به حضور خود در بسیاری از شهرهای قرمز و نارنجی تا روزهای پایانی نوروز ادامه دادند.

در همین زمینه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، شامگاه چهارشنبه خبر داد که در ایام نوروز بیش از ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا به سفر رفته‌اند.

او در ادامه هشدار داد که «باید منتظر آمارهای شدیدتری از کرونا بعد از پایان تعطیلات نوروزی باشیم».

XS
SM
MD
LG