لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

هشدار در مورد «بازگشایی‌های عجولانه» همزمان با خبر آغاز موج جدید کرونا از ابتدای آبان


همزمان با اعلام افزایش شهرهای قرمز کرونایی در ایران، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس درباره «بازگشایی‌های عجولانه» در کشور هشدار داده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، اول آبان، تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور از ۶ به ۱۶ و تعداد شهرهای نارنجی از ۱۰۶ به ۱۱۹ مورد در روزهای گذشته افزایش یافته است.

علی‌اصغر باقرزاده، نماینده مجلس یازدهم نیز با اعلام خبر افزایش ۱۰۰ درصدی بیماران در برخی نقاط کشور، آغاز موج جدید کرونا در کشور را تایید کرده است.

افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در حالی اتفاق می‌افتد که پیشتر برخی مقامات بهداشتی و درمانی کشور از «معیارهای رنگ‌بندی کرونا» در کشور انتقاد کرده بودند.

بنا بر معیارهای تعیین‌شده از سوی ستاد کرونا وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر و وضعیت نارنجی یا «پرخطر» شرایطی را شامل می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شوند.

در همین باره علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۲۱ مهر گفته بود: «اگر معیار رنگ‌بندی، وضعیت بیمارستان‌ها و تعداد موارد مثبت بستری باشد، نزدیک به دو هفته تا یک ماه از بروز و پیش‌بینی اپیدمی کووید ۱۹عقب هستیم.»

آقای ناجی «بروز و واریانت‌های موجود و در گردش» را از شاخص‌هایی عنوان کرده بود که در تعیین رنگ‌بندی باید لحاظ شود.

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی نیز پیشتر گفته بود: «بستری به ازای جمعیت تنها یکی از متغیرهای مؤثر برای ارزیابی وضعیت کرونا در کشور است و باید عوامل دیگری چون میزان رعایت پروتکل‌ها، جابه‌جایی جمعیت، گردش ویروس در جامعه، نوع واریانت غالب و بسیاری از عوامل دیگر نیز در تعیین رنگ‌بندی شهرها در نظر گرفته شود.»

اعلام خبر آغاز موج جدید کرونا در کشور در حالی صورت می‌گیرد که برخی نمایندگان مجلس و متخصصان درباره بازگشایی‌ها در کشور از ماه آبان هشدار داده‌اند.

در روزهای گذشته سرپرست وزارت آموزش و پرورش از آغاز روند بازگشایی مدارس از ابتدای آبان خبر داده بود.

سازمان اداری و استخدامی نیز ۲۷ مهر در بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده بود که دورکاری کارکنان دولت از ابتدای آبان لغو خواهد شد و حضور تمامی کارکنان از این تاریخ در محل کار الزامی است.

در همین رابطه مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، روز شنبه با توجه به «کامل نشدن واکسیناسیون» و «عدم اطمینان قطعی از نتایج آن در بزرگسالان» و «احتمال شیوع جهش‌های جدید» گفته است: «بازگشایی مدارس به معنای وسیع مقدور نیست و فکر نمی‌کنم نگاه کسی این باشد.»

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز با «ضعیف خواندن تست‌گیری کرونا و بیماریابی» در کشور بر ضرورت «بازگشایی‌های هدفمند» تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG