لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

روحانی انتقاد از گران بودن واکسن داخلی را رد کرد: دوگانه بیخود درست کرده‌اند


حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره گران بودن قیمت واکسن کرونای ایرانی در مقایسه با واکسن خارجی گفته است «هنوز قیمت دقیقی» بیان شده و «دوگانگی بیخود» شروع شده است.

او همچنین مقایسه قیمت واکسن تولید داخل با واکسن خارجی را رد کرده و گفته است در تعیین قیمت واکسن کرونا «مبنای ما ریالی است نه ارزی».

آقای روحانی در عین حال تاکید کرده است که هنوز قیمت دقیق واکسن «بیان نشده» و وزارت بهداشت «با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می‌کند».

در روزهای گذشته انتشار یک قرارداد بین شرکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت که قیمت هر دوز واکسن کرونای برکت را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، به شدت بحث برانگیز شد.

منتقدان می‌گویند قیمت ۲۰۰ هزار تومانی واکسن برکت با ارز دولتی معادل ۴۷ دلار است و این در حالی است که دولت ایران می‌توانست چند ماه پیش واکسن‌های خارجی را با قیمت ارزان‌تر بخرد و از مرگ هزاران انسان جلوگیری کند

در حال حاضر واکسن کامل فایزر حدود ۱۹ دلار، مدرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار، آسترازنکا شش دلار، بهارات (هند) چهار دلار، جانسون ۱۰ دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار و نوواکس ۱۶ دلار قیمت گذاری شده است و همه این واکسن‌ها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد اثربخشی دارند ولی هنوز گزارش دقیقی از میزان اثرگذاری واکسن برکت منتشر نشده است.

ستاد اجرایی فرمان امام، بزرگ‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی است و در دوران کرونا با سرمایه‌گذاری در تولید ماسک و همچنین واکسن کرونا، انحصار تولید و توزیع در این بخش را در کنترل خود دارد.

وب‌سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته عکس‌هایی منتشر کرد که علی خامنه‌ای را در حال «دریافت واکسن» نشان می‌دهد و توضیح داده است که او روز جمعه، ۴ تیرماه، «دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت» کرده است.

آقای خامنه‌ای پس از «دریافت واکسن» گفته است که چند ماه قبل برای تزریق واکسن «اصرارهایی» وجود داشته ولی قبول نکرده و گفته است که «منتظر واکسن ایرانی می‌مانم».

او که پیش از واردات واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی را ممنوع اعلام کرده بود، با تغییر موضع خود گفت واردات واکسن خارجی ایرادی ندارد.

حسن روحانی با اشاره به سخنان خامنه‌ای گفته است این اقدام « تشویق فوق‌العاده موثری» بوده و وعده داده که تا پایان دولت یعنی نیمه مرداد امسال « چهار تا پنج واکسن داخلی کاملا آماده تحویل به بازار باشد».

علاوه بر بحث قیمت واکسن، در روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی درباره ابهامات در روند تولید و همچنین ایرادات مقاله علمی مرتبط با واکسن کرونای برکت منتشر شده است و فرید نجفی، معاون پژوهش وزارت بهداشت، نیز نسبت به صدور زودهنگام مجوز اضطراری تزریق واکسن‌های ایرانی کرونا هشدار داده بود.

روند واکسیناسیون در ایران به شدت کند پیش می‌رود. ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دوز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است. این در حالی است که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در دز اول و دوم به ۵ و نیم میلیون دوز رسیده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، وعده داده است که تا پایان مرداد «گروه‌های آسیب‌پذیر، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای ۶۰ سال واکسن دریافت» کنند.

XS
SM
MD
LG