لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

واکسن کرونا؛ نائب رئيس کانون وکلا خواستار اعلام جرم علیه وزارت بهداشت شد


همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره ممانعت وزارت بهداشت از از واردات واکسن کرونا به ایران، نایب کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان کل کشور خواسته است که به عنوان مدعی‌العموم، درباره این موضوع اعلام جرم کند.

عبدالله سمامی به خبرگزاری ایلنا گفته است مسئولانی که وظیفه مدیریت بحران کرونا را بر عهده داشته‌اند، متهم به «اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی» شهروندان هستند و چنین رفتاری را مصداق « افساد فی الارض» دانسته است.

روز گذشته پنج نفر از وکلا و یک فعال مدنی در تهران در جلسه‌ای در تدارک ثبت شکایت علیه مسئولان و مدیران بحران کرونا در ایران بودند که توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. مهدی محمودیان، فعال مدنی و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز، پنج وکیلی هستند که بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده‌اند.

روز گذشته، شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، نیز از سازمان جهانی بهداشت خواست درباره «سوء مدیریت عامدانه» حکومت جمهوری اسلامی در جریان بحران کرونا که منجر به «کشتار جمعی در ابعاد یک جنایت علیه بشریت» شده تحقیق کند.

او در این نامه که روز شنبه، ۲۳ مرداد، منتشر شد از مواردی چون فرمان منع واردات واکسن تولید آمریکا و بریتانیا توسط رهبر جمهوری اسلامی، عدم پذیرش کمک‌های بشردوستانه سازمان پزشکان بدون مرز و ارائه آمار دروغ درباره قربانیان کرونا به عنوان نمونه‌هایی از «سوء مدیریت و بی‌کفایتی» رهبران حکومت ایران نام برده است.

در همین حال اتاق بازرگانی تهران روز یک‌شنبه، ۲۴ مرداد مستنداتی را منتشر کرده که نشان‌دهنده تعلل وزارت بهداشت در صدور مجوزهای واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته اعلام کرده بود که وزارت بهداشت با وجود موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونای تهران «به دلایلی که تاکنون مشخص نشده»، در فروردین امسال از ورود شش میلیون دز واکسن به کشور جلوگیری کرده بود.

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی هلال احمر نیز روز یک‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تا فروردین، سازمان غذا و دارو، مجوزی برای وارادات واکسن صادر نکرده بود.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز پیشتر گفته بود که این سازمان از میانه سال ۹۹ برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده بود، اما وزارت بهداشت روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ با درخواست این سازمان موافقت کرده و اولین محموله واکسن چند روز بعد وارد کشور شده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، هم چند روز پیش گفته بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است».

علاوه بر این، مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران نیز گفته بود علت مخالفت با واردات واکسن این بوده که برای تولیدکنندگان داخلی رقیب خارجی وجود نداشته باشد.

مسئولان حکومت ایران که تاکنون از ۶ واکسن کرونا رونمایی کرده‌اند، در ماه‌های گذشته بارها وعده داده بودند که از خردادماه امسال واکسیناسیون عمومی را با واکسن ایرانی شروع کنند ولی این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت نیز روز یک‌شنبه ضمن اعلام وعده واردات ۴۵ میلیون دز واکسن تا ماه آبان، درباره وضعیت واکسن داخلی نیز گفت که «خط تولید صنعتی واکسن داخلی تاکنون نهایی نشده است و شاید ظرف دو هفته دیگر راه اندازی شود».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مسئولان شرکت دارویی برکت که مهم‌ترین تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا هستند، وعده داده بودند که خط تولید صنعتی این واکسن در تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

XS
SM
MD
LG