لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

رئیس جمعیت هلال احمر: واکسن چینی کرونا با شرایط ما هماهنگ‌تر است


رئیس جمعیت هلال احمر ایران از خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خبر داد و گفت که شرایط نگهداری این واکسن‌ها با شرایط «ما» هماهنگ‌تر است.

به گزارش ایسنا، کریم همتی روز یک‌شنبه، هفتم دی ماه در یک نشست خبری درباره زمان خرید و ورود واکسن چینی کرونا به کشور توضیحی نداد ولی گفت نیاز ایران بین ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز واکسن است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران پیش از این نیاز کشور به واکسن کرونا را بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن برای واکسنیاسیون ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌ کشور اعلام کرده بود.

آقای همتی همچنین گفته است که قرار است بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز از واکسن فایزر خریداری و به ایران ارسال شود.

به گفته رئيس جمعیت هلال احمر این میزان واکسن توسط یک فرد نیکوکار خریداری و به ایران اهدا شده است.

او در عین حال توضیح داد که «ممکن است شرایط انتقال واکسن‌های غربی با هواپیما وجود داشته باشد، اما با توجه به دمای منفی ۷۰ درجه در عرضه مشکل خواهیم داشت.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده است که جعبه‌های واکسن فایزر را «می‌توان تا ده روز در اتاق نگهداری کرد و هر 5 روز یکبار می‌توان آن را با یخ خشک شارژ کرد».

به گفته این کارشناس، اگر پروسه خرید و توزیع واکسن فایزر در طول یک ماه انجام شود، مشکلی بروز نخواهد کرد.

پیش از این یک عضو ستاد مقابله با کرونا نیز گفته بود ایران به دلیل اینکه شرایط حمل و نقل نگهداری واکسن فایزر را ندارد، به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.

پس از این اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کردند که برای حمل و نقل واکسن مشکلی ندارند و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز گفت ایران برای حمل و نقل و نگهداری واکسن مشکل ندارد.

مقام‌های دولت ایران اعلام کرده‌اند که ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید و واردات واکسن اختصاص داده و در طول شش تا هشت هفته آینده واکسن کرونا به ایران وارد می‌شود.

در روزهای اخیر، تاخیر در خرید واکسن کرونا با اعتراض‌هایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد و برخی از کاربران با راه‌اندازی هشتگ «واکسن بخرید» خواستار اولویت دادن به خرید و توزیع سریع واکسن شدند.

منبع: ایسنا، فارس؛ ف.ع/ ر.ح
XS
SM
MD
LG