لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

خطیب‌زاده: برای واردات واکسن فایزر و مدرنا خط قرمزی وجود نداشته است


در پی تلاش‌ها برای تبرئه رهبر جمهوری اسلامی از ممنوعیت واردات واکسن کرونا، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که در خصوص واردات واکسن، ازجمله واکسن‌های فایزر و مدرنا «خط قرمزی وجود نداشته است».

در هفته‌های گذشته، اظهارات مشابهی درباره نبود ممنوعیت در واردات واکسن از سوی برخی مقامات و مسئولان دیگر نیز مطرح شده است. این در حالی است که علی خامنه‌ای ۱۹ دی در یک سخنرانی تلویزیونی، ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی را «ممنوع» اعلام کرد.

به دنبال افزایش بحران کرونا در ایران در ماه‌های گذشته به‌ دلیل ممنوعیت اولیه واردات واکسن‌های غربی که منجر به ثبت رکوردهای تازه‌ای در آمار کرونا در کشور شد، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران نیز تلاش کرده‌اند منابع دیگر را به عنوان دلیل مشکلات واکسیناسیون در کشور معرفی کنند.

از جمله خبرگزاری فارس، چندی قبل دستور آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های تولیدی در آمریکا و بریتانیا به ایران را این‌طور تفسیر کرد که او فقط با واردات واکسن از آمریکا و بریتانیا مخالف بوده است و نه با واکسن‌های تولیدی آنها.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، نیز امروز دوشنبه، با اشاره به این که در دولت گذشته واردات واکسن کرونا به کندی صورت گرفت، خواستار «تحقیق و تفحص» در این مورد شده و گفته است که «اگر ترک فعلی در واردات واکسن از سوی دولت دوازدهم رخ داده باشد قوه قضائیه و مجلس باید با آن برخورد کنند.»

تاکنون بیشترین میزان واکسن به ایران مربوط به چین بوده است و بر اساس اعلام معاون گمرک ایران از مجموع نزدیک به ۵۰ میلیون دز واکسن وارداتی، بیش از ۴۰ میلیون و ۷۲۶ هزار دز از چین وارد شده است.

گمانه زنی درباره پیک بعدی همه گیری کرونا در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00

با وجود امید مقامات ایران به واردات انبوه واکسن از روسیه، ایران تاکنون تنها یک میلیون و ۴۵ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا از این کشور دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که تامین واکسن از مسیر کوواکس و چین در حال انجام است و همراه با «تولید پرافتخار داخلی» تشدید خواهد شد.

مقام‌های حکومت ایران به ویژه ستاد اجرایی فرمان امام در ماه‌های گذشته وعده داده بودند که تا پایان شهریور امسال، ۵۰ میلیون دز واکسن داخلی تولید و توزیع می‌کنند که براساس آخرین آمار، این نهاد فقط ۸ میلیون دز واکسن تولید کرده که از این تعداد نیز ۴ میلیون دز به وزارت بهداشت داده شده است.

روزنامه همشهری روز دوشنبه ۲۲ شهریور گزارش داد که اولین شب لغو منع تردد شبانه در تهران با «هجوم مردم» به تنها مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون کرونا در پایتخت مواجه شد و ترافیک سنگین اطراف مرکز واکسیناسیون شعبه اتوبان کردستان تا نیمه‌های شب هم وجود داشت و مردم ساعتی در صف بودند.

برپایه آمار رسمی روز دوشنبه، در شبانه‌روز گذشته ۴۴۸ نفر دیگر در ایران بر اثر کرونا جان باخته و ۳۱۶۳ تن دیگر بستری شدند.

بر اساس این آمار، در شبانه‌روز گذشته ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع آمار رسمی این بیماری در کشور به ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

مجموع آمار رسمی بیماران کووید-۱۹ در ایران نیز به ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده است.

از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران، آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران همواره مورد تردید نهادهای مستقل داخلی و خارجی بوده است.

XS
SM
MD
LG