لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

کرونا در جهان؛ مقررات جدید برای تعطیلات عید پاک، بهبود شاخص‌های سهام


کادر درمانی بیمارستان سنت‌توماس در لندن، پایتخت بریتانیا، در حال استراحت
کادر درمانی بیمارستان سنت‌توماس در لندن، پایتخت بریتانیا، در حال استراحت

شمار مبتلایان به کرونا در جهان تا صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین از مرز یک‌ونیم میلیون تن فراتر رفت و تعداد جان‌باختگان نیز به حدود ۹۰ هزار تن رسید؛ با این حال مقام‌ها، از جمله صدر اعظم آلمان، نسبت به نشانه‌های امیدبخش محتاطانه ابراز امیدواری کردند و از سوی دیگر، شاخص‌ها در بازارهای سهام بین‌المللی نسبت به روزهای قبل بالاتر رفته است.

امیدواری در اروپا

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز پنج‌شنبه گفت آمار اخیر کرونا در این کشور اندکی امیدوارکننده است و «به نظر می‌رسد شیب منحنی به‌آرامی در حال صاف شدن است».

خانم مرکل با این حال بر «شکننده» بودن وضعیت تأکید کرد و خواستار جدی گرفتن مقررات قرنطینه در تعطیلات عید پاک (از شنبه تا دوشنبه پیش رو) شد.

آزمایش بیش از ۱۱۳ هزار تن به کرونا در آلمان مثبت اعلام شده و حدود دو هزار و ۳۰۰ تن از آنان جان باخته‌اند.

برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز برای جلوگیری از ترددها در تعطیلات عید پاک تمهیداتی در نظر گرفته‌اند و از جمله هلند گفته‌اند احتمالا در این چند روز مرزهای خود را با آلمان و بلژیک می‌بندد.

شماری از کشورهای اروپایی، از جمله جمهوری چک و اتریش، از کاهش مقررات قرنطینه سخن گفته‌اند؛ با این حال در لهستان، قرنطینه برای سه هفته دیگر تمدید شد

در بریتانیا نیز اعلام شد حال عمومی بوریس جانسون، نخست‌زیر این کشور که پس از ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده، رو به بهبودی است.

افزایش شاخص‌ها در بازارهای جهانی

روز پنج شنبه بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان وضعیتی بهتر از روزهای قبل را تجربه کردند.

ابتدا بازارهای سهام در آسیا و اروپا افزایشی امیدوارکننده نشان دادند که به نوشته آسوشیتدپرس، می‌تواند نشانگر آن باشد همه‌گیری کرونا در جهان احتمالا در برخی کشورها از نقطه اوج عبور کرده است.

بازارهای سهام در آمریکا نیز به ویژه متأثر از تازه‌ترین تصمیم بانک مرکزی این کشور روز پنج‌شنبه با افزایش ارزش سهام همراه بودند به طوری که شاخص اس‌.اند.پی (شامل پانصد سهام برتر در بازارهای بورس آمریکا) با یک درصد افزایش نسبت به ساعات پایانی روز قبلش آغاز به کار کرد.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در تازه‌ترین اقدام خود برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا اعلام کرد تا مبلغ ۲.۳ تریلیون دلار را برای اعطای وام به کسب و کارهای کوچک و حتی شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها اختصاص می‌دهد.

چند خبر

شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین، می‌گوید از ۴۴ راهب صومعه مشهور مسیحی در این شهر، دست‌کم ۲۶ تن به کرونا مبتلا شده‌اند.

کلیسا و صومعه باستانی «پچرسک لاورا» در کوهی در کی‌یف بنا شده و غارها و تونل‌های تودرتوی آن شهرت جهانی دارد.

رئیس‌جمهوری ۷۵ ساله اوگاندا با انتشار ویدئویی در توئیتر، از شهروندان این کشور آفریقایی خواست حتی برای ورزش هم بیرون از خانه نروند و مانند او، در منزل به حرکات نرمشی بپردازند.

او در ادامه این ویدئو اقدام به ۲۰ حرکت شنا می‌کند.

تمامی نمایندگان پارلمان بوتسوانا به قرنطینه اجباری رفتند.

این اقدام پس از آن انجام گرفت که مشخص شد کادر درمانی یکی از مبتلایان اخیرا در پارلمان حضور یافته بود.

این کشور که در جنوب آفریقا واقع شده تاکنون ۱۳ مبتلا به کرونا گزارش کرده و مقررات قرنطینه وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG