لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

صدمات ویروس کرونا به اقتصاد جهانی؛ آمار مبتلایان به ۱۰۰ هزار نفر رسید


روز جمعه ۱۶ اسفند همزمان با عبور رقم مبتلایان از ویروس کرونا به مرز ۱۰۰ هزار نفر آثار صدمه‌های اقتصادی این اپیدمی مشهود و عمیق‌تر شد.

تعداد هر چه بیشتری از مردم به سر کار نمی‌روند یا از خانه کار می‌کنند، مدارس و دانشگاه‌های بیشتری تعطیل شده، اجتماعات بزرگ لغو شده و کمبود اقلام مصرفی مثل آب یا دستمال توالت و وسایل پیشگیرانه از جمله ماسک در فروشگاه‌ها عمومیت پیدا کرده است.

در بخش مالی شهر لندن بسیاری از موسسات خالی از مراجعه کنندگان و کارمندان بود. برخی از شرکت‌ها به خاطر شناسایی نمونه ابتلا به بیماری در میان کارمندان به طور کامل و برخی دیگر بخشی از کارکنان خود را برای کار به خانه‌ها فرستادند.

در بخش مالی نیویورک نیز شرکت جی پی مورگان و گلدمن ساکس کارمندان خود را در دفاتر مختلف تقسیم کرده و برخی از آنها را به دفاتر خارج از شهر نیویورک فرستادند.

ویروس کرونا که تاکنون در سراسر جهان بیش از سه هزار و ۳۰۰ قربانی گرفته در چهار ایالت دیگر آمریکا و شهر سانفرانسیسکو شناسایی شده است.

پس از تشخیص ابتلای ۳۵ نفر به عوارضی شبیه به سرماخوردگی در کشتی تفریحی «گرند پرنسس» پهلو گرفتن این کشتی با دو هزار سرنشین در بندر سانفرانسیسکو ممنوع و وسایل تشخیص کرونا به آن منتقل شد.

اقدامات مالی برخی از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و تعهد آنها برای اختصاص میلیاردها جهت مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا تاکنون بر کاهش نگرانی از صدمات اقتصادی ناشی از این وضعیت تاثیر اندکی داشته و روند نقل و انتقال کالاها در سراسر جهان به خصوص از چین در حد چشمگیری مختل شده است.

شاخص بهای سهام در بازار بورس توکیو به نازل‌ترین حد در شش ماه گذشته رسیده و این کاهش در بازارهای مالی اروپا نیز ادامه دارد.

مسافرت‌های هوایی از جمله صنایعی است که بیش از همه تحت تاثیر قرار گرفته است. شرکت نروژی ایرشاتل بیش از سایر شرکت‌های اروپایی ضربه خورده و ۷۰ درصد فعالیت آن متوقف شده است.

بازار بورس آمریکا نیز وضعیت بهتری ندارد و شاخص بهای سهام به نسبت ۱۹ فوریه حدود ده درصد کاهش یافته است. ارزش اوراق قرضه آمریکا نیز در حد چشمگیری کاهش یافته و همزمان با روی آوردن سرمایه‌گذاران به طلا روند افزایش بهای آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه است.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مرز صد هزار نفر را رد کرد و موارد ابتلا به آن در بیش از ۸۵ کشور تشخیص داده شده است. این ویروس در چین، محل اولیه شیوع آن بیش از سه هزار و در ایتالیا هم ۱۴۸ قربانی گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخير اعلام کرد که حدود ۳.۴ درصد از مبتلايان به ويروس کرونا که بيماری کوويد ۱۹ نام گرفته جان خود را از دست داده‌اند در صورتی که ضريب تلفات جانی در سرماخوردگی‌های فصلی زير يک درصد است.

روز جمعه در سنگاپور ۱۳ مورد جديد از ابتلا گزارش شد که تاکنون بالاترين رقم ابتلای روزانه در اين کشور است. در آمريکا نيز حداقل ۵۷ مورد جديد گزارش شده و دامنه شيوع اين بيماری به ايالت‌های تگزاس، تنسی، مريلند، کلرادو و شهر سانفرانسيسکو رسيده است. تاکنون در آمريکا۲۳۰ مورد ابتلا گزارش شده و ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شرکت‌های گوگل، فيسبوک، آمازون و مايکروسافت در شهر سياتل و اطراف آن در پی شناسايی چند مورد ابتلا به کارمندان خود توصيه کرده‌اند که از خانه کار کنند. اين اقدام شامل بيش از صد هزار نفر می‌شود.

مجلس سنای آمريکا نيز روز پنجشنبه لايحه اختصاص ۸.۳ ميليارد دلار برای مقابله با پيامدهای ويروس کرونا را تصويب کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG