لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

توافق با تحقیق درباره عملکرد سازمان جهانی بهداشت در بحران کرونا


رئیس و شماری از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو جلسه اینترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند؛ میشل بوکوز، از مسئولان این سازمان، در حال ارائه توضیحات اولیه
رئیس و شماری از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو جلسه اینترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند؛ میشل بوکوز، از مسئولان این سازمان، در حال ارائه توضیحات اولیه

کشور‌های عضو سازمان جهانی بهداشت سه شنبه ۳۰ اردیبهشت با یک تحقیق مستقل در خصوص نحوه عملکرد این نهاد وابسته به سازمان ملل در جریان شیوع ویروس کرونا موافقت کردند.

موافقت با این تحقیق در حالی صورت گرفته است که روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به شدت از عملکرد این سازمان در مقابله با شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، اعضای سازمان جهانی بهداشت در در جریان نشست مجمع سالانه این قطعنامه تحقیق را به اتفاق آراء را تصویب کردند. اتحادیه اروپا و استرالیا در آغاز این نشست خواستار تحقیق در خصوص عملکرد سازمان جهانی شده بودند.

این نشست دو روزه از صبح دوشنبه برای نخستین بار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

این قطعنامه خواستار «یک فرآیند گام به گام در ارزیابی بی طرفانه، مستقل و جامع» در «سریعترین زمان مناسب»، با هدف برای بررسی تجربه و درس‌های عملکرد سازمان جهانی بهداشت در مقابله با همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ شده است.

به گزارش رویترز٬ مقام‌های سازمان جهانی بهداشت که کار اجرایی این کنفرانس ویدئویی را به عهده داشتند٬ پس از تصویب این قطعنامه بدون رای گیری به تشویق و دست زدن پرداختند.

هرچند در این قطعنامه از کشوری نام برده نشده است، اما شماری از کشورها از جمله آمریکا چین را متهم می کنند که اطلاعات در خصوص شیوع ویروس کرونا را مخفی کرده است.

در همین حال، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز دوشنبه از عملکرد کشورش در مقابله با همه‌گیری کرونا به‌شدت دفاع کرد.

او درباره انجام تحقیقات بین‌المللی نیز گفت کشورش از چنین تحقیقاتی حمایت می‌کند به شرطی که پس از کنترل بیماری انجام شود.

رویترز در ادامه می‌گوید، نمایندگی آمریکا در سازمان جهانی بهداشت از بخشی از این قطعنامه انتقاد کرده است.

در بیانیه نمایندگی آمریکا آمده است، پاراگرافی از این قطعنامه که معافیت کشورهای فقیر از حق کپی رایت دارو در جریان وضعیت اضطراری بهداشتی را توصیه می‌کند، پیامی اشتباهی برای نوآوران و محققانی که درصدد تولید واکسن و دارو هستند، می‌فرستد.

هدایت مقابله جهانی با کرونا

یک روز پس از تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدانوم گبریسوس اعلام کرد، این سازمان وابسته سازمان ملل همچنان هدایت مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ را به عهده خواهد داشت.

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در کنفرانس ویدئویی خود با ۱۹۴ عضو این نهاد بار دیگر از عملکرد این نهاد در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا در برابر انتقادهای مجدد آمریکا دفاع کرد.

دکتر تدروس گفته است: ما بیش از هر کس دیگری، خواهان پاسخگو بودن هستیم.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: ما همچنان به رهبری استراتژیک برای هماهنگ کردن پاسخ جهانی به (شیوع ویروس کرونا) ادامه خواهیم داد.

تاکنون بیش از چهار میلیون و ۸۸۰ هزار نفر در جهان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند و دستکم بیش از ۳۲۰ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG