لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

خانواده جمشید شارمهد: وکیل تسخیری گفت که قرار نیست در جلسه دادگاه کاری انجام دهد


جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی
جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی

در پی برگزاری نخستین جلسه دادگاه جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی، دختر او به رادیو فردا گفت که وکیل تسخیری او پیش از آغاز جلسه به مادرش گفته است که قرار نیست در جلسه کاری انجام دهد.

نخستین جلسه دادگاه جمشید شارمهد روز یکشنبه، ۱۷ بهمن در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد درباره اولین جلسه برگزاری دادگاه آقای شارمهد روز دوشنبه به رادیو فردا گفت که خانواده او از شش ماه گذشته هیچ تماسی با پدرش نداشتند و حتی در مورد زنده بودن او تردید داشتند، تا این که آن‌ها هم از طریق رسانه‌ها متوجه برگزاری جلسه دادگاه او شده‌اند.

به گفته خانم شارمهد، به جز خانواده، وکیل انتخابی پدرش و کنسولگری آلمان و سوئیس هم از برگزاری این دادگاه باخبر نبوده‌اند و رسانه‌های ایران، شب قبل از تعطیلات هفتگی اروپا که روزهای شنبه و یک‌شنبه است و امکان دسترسی به کنسولگری آلمان و سوئیس وجود نداشته، این خبر را اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با استناد به کیفرخواست ادعایی دادستان گزارش داده بود که جمشید شارمهد با اتهام‌هایی چون «بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز»، «قصد انفجار سد سیوند شیراز» و «تهیه بمب برای انفجار حوزه علمیه آیت‌الله گلپایگانی» روبه‌رو است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز یکشنبه به نقل از نماینده دادستانی، اتهام او را «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» اعلام کرده است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، چنین اتهام‌هایی اغلب مجازات اعدام را در پی دارد.

آقای شارمهد مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد. رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی با انتشار این خبر در روز ۱۱ مرداد ۹۹، آقای شارمهد را به عنوان رئیس «گروه تندر» (منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند.

محاکمه جمشید شارمهد در دادگاه صلواتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00

غزاله شارمهد در ادامه درباره وضعیت پرونده و وکالت پدرش به رادیو فردا گفت که با وجود تلاش خانواده برای معرفی وکیل انتخابی به آن‌ها اعلام شده که با توجه به «امنیتی» بودن پرونده پدرش به جز وکلای تسخیری هیچ کس تاکنون به پرونده او دسترسی نداشته است و وکیل او نیز هم هیچ برنامه‌ای برای دفاع نداشته است.

بر اساس قوانین قوه قضائیه ایران فقط وکلای تسخیری معرفی‌شده از سوی دستگاه قضایی ایران که حدود ۱۰۰ نفر هستند، امکان دسترسی به پرونده‌های موسوم به «امنیتی» را دارند.

غزاله شارمهد در ادامه افزود که اولین وکیل تسخیری پدرش، دبیر دریابیگی بود که وکیل تسخیری روح‌الله زم هم بوده و خانواده آقای شارمهد با توجه به صدور حکم اعدام برای آقای زم درخواست عزل او را از پرونده را دادند.

به گفته خانم شارمهد، دومین وکیل تسخیری پدرش رضا دُردی‌زاده است که پیشتر در گفت‌وگوی تلفنی با مادرش گفته بود که پرونده آقای شارمهد ۱۰ جلد است و شرط مطالعه این حجم پرونده را دریافت ۲۵۰ هزار دلار اعلام کرده بود.

به گفته غزاله شارمهد پس از رسانه‌ای شدن این موضوع از سوی خانواده این وکیل دیگر اجازه تماس او و خانواده را با پدرش نداده است.

او در ادامه گفت که آخرین تماس خانواده با وکیل تسخیری آقای شارمهد نیم ساعت قبل از شروع جلسه بوده و مادرش در تماس با او وقتی درباره دفاعیات پرسیده، آقای دردی‌زاده گفته که «این جلسه مهم نیست و ما فقط قرار است در آن بنشینیم».

خانم شارمهد در ادامه، نبود وکیل و عدم ارائه دفاعیات از سوی وکیل تسخیری در دادگاه پدرش به‌ویژه با توجه به اتهامات مطرح‌شده علیه او را «غیرقانونی» خوانده است.

دختر آقای شارمهد در ادامه با بیان این که پدرش ۵۵۵ روز در انفرادی بوده است، گفت که با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای پدرش چون دیابت و ناراحتی قلبی و پارکینسون او در حال حاضر در شرایط جسمانی بسیار بدی به‌سر می‌برد تا جایی که در طول بازداشت ۴۰ پوند وزن کم کرده و حتی تعدادی از دندان‌هایش افتاده است.

خانم شارمهد در ادامه گفته است که پس از ۱۸ ماه برای اولین بار عکس‌ها و ویدیوهای پدرش را مربوط به جلسه اول دادگاه در رسانه‌ها دیده است و با وجود ماسکی که پدرش به صورت داشته از حالت چشم‌ها و ظاهرش کاملا مشخص است که حال او خوب نیست.

غزاله شارمهد در پایان پدرش را یک فعال رسانه‌ای و مبارز علیه جمهوری اسلامی عنوان کرده و ضمن رد همه اتهامات به او از جمله «تروریست» خواندن او گفته است که فعالیت‌های رسانه‌ای پدرش جرم نبوده و در راستای آزادی بیان بوده است.

او هم‌چنین دادگاه پدرش را یک «نمایش تبلیغاتی» با سوء استفاده از قربانیان خوانده و تمام اتهامات علیه پدرش را «ساختگی» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG