لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

متهمان ردیف دو و سه در پرونده بابک زنجانی «به زندان محکوم شده‌اند»


تعدادی از خبرگزاری‌های ایران خبر داده‌اند که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بر خلاف دادگاه اولیه، مهدی شمس و حمید فلاح هروی، متهمان ردیف دوم و سوم پرونده بابک زنجانی را «مفسد ‌فی‌الارض» ندانسته و برای آنان حکم زندان صادر کرده است.

دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی را تأیید کرده اما حکم اعدام مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم را لغو کرده و این پرونده را به شعبه «هم عرض» ارسال کرده بود.

در همین حال خبرگزاری تسنیم و وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، روز شنبه ششم آبان خبر دادند که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، این دو متهم را «مفسد فی الارض» ندانسته و برای آنان حکم زندان صادر کرده است.

سجاد سعیدی مهر، وکیل مدافع حمید فلاح هروی، متهم ردیف سوم این پرونده نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که «ظاهراً حکم هفته گذشته صادر شد و در مرحله تایپ قرار دارد».

آقای حمیدی مهر گفت که این حکم هنوز ابلاغ نشده است اما «ظاهراً» موکلش و مهدی شمس به زندان محکوم شده‌اند.

در این گزارش‌ها به حکم زندان تعیین‌شده برای متهمان ردیف دوم و سوم پرونده بابک زنجانی اشاره‌ای نشده است.

رسانه‌های ایران از مهدی شمس به عنوان یکی از مدیران سابق کشتیرانی و از حمید فلاح هروی به عنوان یکی از نیروهای امنیتی سابق نام می‌برند.

مهدی شمس متهم شده که بابک زنجانی را به وزیر نفت معرفی کرده است.

با این حال او در دادگاه سخنان قاضی پرونده مبنی بر نقش او در معرفی بابک زنجانی به وزیر نفت را رد کرده و گفته بود که براساس «اسناد پرونده» مشخص است که بابک زنجانی با وزیر نفت «سابقه دوستی داشت».

به گفته مهدی شمس، بابک زنجانی در ۲۶ فروردین ۹۱ در لوزان سوییس با مقام‌های وزارت نفت مذاکره کرده و در ۲۴ آذر همان سال اولین قرارداد خود را با این وزارتخانه بسته است.

او همچنین گفت که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی نیز آقای زنجانی را «تأیید کرده بود».

در این پرونده همچنین حمید فلاح هروی به مواردی چون «مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی» از شرکت نفت و« مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی» متهم شده است.

مقام‌های انتظامی و قضایی ایران در دی ماه ۹۵ از دستگیری علیرضا زیبا حالت‌منفرد، به عنوان «یکی از عوامل اصلی پرونده بابک زنجانی» در خارج از ایران، و بازگرداندن او به کشور خبر داده بودند.

برخی از رسانه‌های ایران از او به عنوان صاحب امضای مجاز بانک «ارزش» یکی از بانک‌های متعلق به بابک زنجانی نام برده‌اند.

بابک زنجانی متهم شده که «یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو» را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است».

آقای زنجانی و وکیل او چندین بار وعده داده‌اند که این بدهی از طریق شرکای خارجی زنجانی پرداخت خواهد شد اما تاکنون این بدهی پرداخت نشده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، بدهی بابک زنجانی به این وزارتخانه را چهار میلیارد دلار اعلام کرده و گفته است که آقای زنجانی «قصد ندارد» این بدهی را پرداخت کند.

XS
SM
MD
LG