لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

قاضی دادگاه فدرال به بازگشت خبرنگار سی ان ان به کاخ سفید رای داد


یک قاضی فدرال در واشنگتن روز جمعه با صدور حکمی مجوز کار جیم اکاستا خبرنگار سی ان ان در کاخ سفید را بطور موقت به او بازگرداند و گفت ممنوع کردن و یا محدود کردن فعالیت یک خبرنگار در کاخ سفید باید بر اساس مقررات و قوانین مربوطه صورت بگیرد.

مجوز کار جیم اکاستا برای پوشش اخبار کاخ سفید هفته گذشته و پس از بروز تنش بین او و دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری توسط دولت لغو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز جیم اکاستا پس از صدور این حکم قضایی ضمن تشکر از حمایت رسانه‌ها به خبرنگاران گفت:«برگردیم سر کارمان»

شبکه خبری سی ان ان در بیانیه ای گفت:«منتظر تصمیم نهایی دادگاه در روزهای آینده خواهد بود و از همه کسانی که نه تنها از سی ان ان بلکه از رسانه های آزاد، قوی و مستقل در آمریکا حمایت کرده اند قدردانی می کنیم.»

تیموتی کلی، قاضی دادگاه فدرال که از سوی رییس جمهور آمریکا منصوب شده در این حکم به ماده اول متمم قانون اساسی آمریکا که آزادی بیان و مطبوعات را تضمین می کند اشاره نکرد و به جای آن روی موادی از قانون اساسی تاکید کرد که به برخورد عادلانه در تصمیم گیری های اداری و قضایی مربوط می‌شود.

او در حکم شفاهی خود گفت:«نحوه تصمیم گیری دولت در این زمینه چنان گنگ و اسرار آمیز است که نتوانسته‌اند به من بگویند دقیقا چه فرد یا مقامی اجازه کار آقای اکاستا را لغو کرده است.»

کاخ سفید هفته گذشته جواز کار جیم اکاستا برای پوشش کنفرانس های خبری کاخ سفید را لغو کرد.

وکلای دولت در دادگاه گفتند دلیل لغو اجازه کار خبرنگار ارشد سی ان ان نه انتقادهای او از رییس جمهور بلکه رفتار بی ادبانه او در کنفرانس خبری بوده است.

قاضی دادگاه گفت بیانات اولیه سارا سندرز مدیر مطبوعاتی کاخ سفید که گفته بود دلیل لغو مجوز کار این خبرنگار لمس کردن دست دختر کار آموز در کاخ سفید هنگام گرفتن میکروفون از او بوده «یا حقیقت ندارد و یا براساس شواهدی مطرح شده که در صحت آن شک و تردید فراوانی هست.»

سارا سندرز در اولین موضع گیری های خود پس از کنفرانس خبری پر تنش هفته گذشته جیم اکاستا را متهم کرد «دست های خود روی بدن یکی از کارمندان که قصد داشت میکروفون را از او بگیرد قرار داده» و از طرح سئوال توسط سایر خبرنگاران ممانعت کرده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود رفتار آقای اکاستا را «غیرقابل پذیرش» توصیف کرد و افزود «اجازه کار او در کاخ سفید تا اطلاع ثانوی لغو می شود.»

باستفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG