لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

یک پژوهش: ابتلا به کووید-۱۹ خطر لخته شدن خون را تا شش ماه بعد افزایش می‌دهد


نتایج این پژوهش بار ديگر اهمیت واکسیناسیون را اثبات می‌کند.
نتایج این پژوهش بار ديگر اهمیت واکسیناسیون را اثبات می‌کند.

براساس نتایج یک پژوهش جدید که روز پنجشنبه ۱۸ فروردین منتشر شد خطر لخته شدن خون در افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند حتی در موارد خفیف تا شش ماه بعد افزایش می‌یابد.

تحقیقات قبلی نیز احتمال افزایش لخته شدن خود در افراد مبتلا به کووید-۱۹ را نشان داده بود ولی این پژوهش جدید که در جورنال انجمن پزشکی بریتانیا منتشر شده است نشان می‌دهد که این خطر چه مدتی ادامه خواهد داشت.

در این پژوهش وضعیت پزشکی بیش از یک میلیون نفر که در فاصله فوریه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ در سوئد به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند با حدود چهار میلیون نفر دیگر که نتیجه تست آن‌ها منفی بوده مقایسه شده است.

پژوهشگران دریافتند در افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند خطر آمبولی ریه، لخته شدن خون که رگ‌های اصلی ریه را مسدود می‌کند، تا شش ماه پس از ابتلا افزایش می‌یابد. این پژوهش در عین حال نشان می‌دهد که احتمال ترومبوز سیاهرگی عمیق یا لخته شدن خون در سیاهرگ‌ها که معمولا در ناحیه پا اتفاق می‌افتد تا حدود سه ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ افزایش می‌یابد.

پژوهشگران با بررسی آماری و در نظر گرفتن تمامی عوامل موثر در وضعیت سلامتی این افراد به این نتیجه رسیدند که تحت تاثیر ابتلا به کووید-۱۹ خطر آمبولی ریه ۳۳ برابر و خطر ترومبوز سیاهرگی عمیق پنج برابر افزایش می‌یابد.

افرادی که به کووید شدید مبتلا شده و یا بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای دارند با ریسک بیشتری مواجه هستند ولی حتی در افرادی که به کووید خفیف مبتلا شده و نیازی به بستری شدن نداشتند خطر آمبولی ریه و ترومبوز سیاهرگی عمیق افزایش می‌یابد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که خطر لخته شدن خون در افراد مبتلا به کووید در موج اول همه‌گیری ویروس کرونا بسیار بالاتر بوده و به مرور به‌دلیل واکسیناسیون گسترده و روش‌های درمانی بهتر تا حدی کاهش یافته است.

تنظیم‌کنندگان این پژوهش یادآوری می‌کنند که سیاستگذاری در زمینه بهداشت عمومی باید این نکات را در نظر بگیرد و برای پیشگیری از لخته شدن خون به خصوص در افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند روش‌های درمانی موثرتری به کار گرفته شود.

آن‌ها تاکید می‌کنند که نتایج این پژوهش بار ديگر اهمیت واکسیناسیون را اثبات می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه گلاسگو که در این تحقیقات شرکت نداشتند در مقاله‌ای که همزمان با این تحقیقات در جورنال انجمن پزشکی بریتانیا منتشر شد بر ضرورت هوشیاری در شناخت و درمان عوارض کووید-۱۹ حتی در موارد خفیف تاکید کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت مدیکال نیوزتودی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG