لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

روزنامه معتبر هنگ‌کنگی: نخستین مورد رویت‌شده کرونا در چین به ۲۶ آبان باز می‌گردد


شهروند چینی در شهر شانگهای چین در حالی که بر صورت ماسک زده در ۲۲ ژانویه؛ پژوهشگران و دانشمندان در تلاش هستند تا به رد پای ویروس در مراحل اولیه شیوع آن دست پیدا کنند.
شهروند چینی در شهر شانگهای چین در حالی که بر صورت ماسک زده در ۲۲ ژانویه؛ پژوهشگران و دانشمندان در تلاش هستند تا به رد پای ویروس در مراحل اولیه شیوع آن دست پیدا کنند.

«ساوث چاینا مورنینگ پست»، روزنامه معتبر هنگ‌کنگ و از نشریات به‌نام در شرق آسیا، می‌گوید به داده‌ها و اطلاعات دولتی دست یافته که به احتمال زیاد می‌تواند به یافتن «بیمار صفر»، یا نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید، در چین کمک کند.

روزنامه هنگ‌کنگی می‌گوید این داده‌ها حاکی‌ست که به احتمال زیاد نخستین مورد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، شهروندی ۵۵ ساله‌، ساکن استان هوبی (مرکز شیوع ویروس) است، و بیماری او زمانی در ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان تشخیص داده شده‌است.

هویت این فرد مشخص نیست.

به گفت «پست»، مقام‌های چینی توانسته‌اند ۲۶۶ بیمار که در سال پیش مبتلا شده‌اند، را ردیابی کنند.

این روزنامه می‌گوید در ماه نوامبر ۹ مورد ابتلا دیده شده بود که هیچ‌یک از آن‌ها به‌عنوان «بیمار صفر» تائید نشده بود؛ بین ۳۹ تا ۷۹ سال داشتند و حتی مشخص نیست چه شماری از آن‌ها ساکن شهر ووهان بودند.

حدودا در دی ماه مقام‌های چینی شروع به خبررسانی در مورد شیوع ویروسی «اسرارآمیز» و «مرموز» در شهر ووهان در استان هوبی کردند. نهاد دولتی «کمیسیون ملی بهداشت» چین گفته بود بیماران در فاصله ۱۲ تا ۲۹ دسامبر، ۲۱ آذر تا هشتم دی ماه، برای معالجه مراجعه کرده‌اند.

در میانه دی ماه مقام‌های چینی گفته بودند «۵۹ نفر» در شهر ووهان در مرکز چین به این ویروس ناشناخته مبتلا شده‌اند که «همه آنها قرنطینه شده و تحت مراقبت‌های ویژه هستند».

همان زمان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد شیوع مورد تازه‌ای از ذات‌الریه در استان هوبی چین ممکن است ناشی از ویروسی ناشناخته باشد. اما رسانه‌های دولتی چین با اطمینان بیشتری از کشف یک کروناویروس تازه خبر داده بودند.

در سوم بهمن ماه مقام‌های چین پایانه‌های ورودی و خروجی شهر ووهان، مرکز هوبی، را مسدود کردند و از شهروندان خواستند از سفر به داخل و خارج از این شهر منصرف شوند. حمل‌ونقل عمومی نیز متوقف شد.

یک روز بعد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به دیگر شهرهای هوبی نیز سرایت کرد.

در همان زمان شباهت‌هایی بین ویروس کرونای تازه و ویروس کرونای «سارس» در سال ۲۰۰۲، دیده می‌شد. در نهایت نیز ویروس جدید «کروناویروس سارس-۲» نام‌گذاری شده، که عامل بیماری «کووید-۱۹» است؛ آن‌چه به طور خلاصه در بسیاری از کشورها «کرونا» نامیده می‌شود.

پژوهشگران و دانشمندان در تلاش هستند تا به رد پای ویروس در مراحل اولیه شیوع آن دست پیدا کنند.

ردیابی و دستیابی به نخستین بیمار، یا «بیمار صفر»، برای پژوهشگران اهمیت دارد، چراکه می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد دلیل یا عامل انتقال ویروس، شیوه انتقال و شیوع آن، همچنین محل اصلی ابتلا را برملا سازد.

به گزارش «ساوث چاینا مورنینگ پست» پژوهشگران گمان می‌برند که پس از بیماری شهروند ۵۵ ساله در ۲۶ آبان، بین یک تا پنج مورد ابتلا در هر روز گزارش شده‌است؛ که احتمالا هنوز کسی به درستی نمی‌دانست چه ویروسی است.

سازمان بهداشت جهانی نخستین مورد ابتلا را هشتم دسامبر عنوان کرده‌است، البته این سازمان خود به‌طور مستقل «بیمار صفر» را ردیابی نمی‌کند، بلکه داده‌های دولتی را بازنشر می‌دهد.

گزارش این نهاد بین‌المللی حاکی‌ست پکن ۴۱ مورد ابتلا را در تاریخی بین ۸ دسامبر تا ۲ ژانویه «به‌طور رسمی» تائید کرده است. ولی گزارش پست حاکی‌ست در اول ژانویه این شمار حدودا ۱۰ برابر بیشتر بود.

پیشتر شماری از پزشکان چینی به ژورنال پزشکی «لنست» گفته بودند در اول دسامبر متوجه نخستین موارد ابتلا شده بودند.

برخی مصاحبه‌ها با افشاگرانی در جامعه پزشکی چین، نیز حاکی‌ست که پزشکان آن کشور در اواخر دسامبر (آذر و دی) متوجه شده‌اند که با بیماری یا ویروس تازه‌ای سر و کار پیدا کرده‌اند.

اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه و نیم از آغاز سال جاری میلادی، این ویروس به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده، و مرکز شیوع آن از چین، به ایران و اروپا تسری پیدا کرده‌است.

«پست» هنگ‌کنگ می‌گوید ممکن است اطلاعات و داده‌هایی باشد مربوط به پیش از ۱۷ نوامبر، که این روزنامه به آن‌ها دسترسی ندارد.

گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» به‌طور رسمی مورد تائید دولت چین قرار نگرفته است، البته پکن در رد این گزارش نیز هنوز اظهار نظری نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG