لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

پیامدهای کرونا؛ «خشونت‌های خانگی به‌شکل هراس‌انگیزی رو به افزایش است»


دو کودک ترک پشت پنجره خانه در حالی‌که در دوران قرنطینه به سر می‌برند؛ در برخی کشورها که آمار ارائه می‌شود خشونت‌های خانگی به‌طور مشخصی افزایش یافته است.
دو کودک ترک پشت پنجره خانه در حالی‌که در دوران قرنطینه به سر می‌برند؛ در برخی کشورها که آمار ارائه می‌شود خشونت‌های خانگی به‌طور مشخصی افزایش یافته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید با شیوع ویروس کرونای جدید و تبدیل‌شدن آن به یک همه‌گیری جهانی، خشونت‌های خانگی، به‌ویژه علیه دختران و زنان، «به‌شکل هراس‌انگیزی رو به افزایش گذاشته است».

آنتونیو گوترش در سخنانی در روز ۱۷ فروردین می‌گوید «طی هفته‌های گذشته، درحالی‌که فشارهای اقتصادی و اجتماعی افزایش یافته و هراس و ترس فزونی گرفته، ما شاهد روند وحشتناکی از تشدید خشونت‌های خانگی در سطح جهان بودیم».

برای بسیاری از زنان و دختران تهدید در جایی که باید احساس امنیت کنند، بیشتر شده است: یعنی در خانه‌هایشان.
گوترش

آقای گوترش می‌گوید برای بسیاری از زنان و دختران «تهدید در جایی که باید احساس امنیت کنند، بیشتر شده است: یعنی در خانه‌هایشان».

دبیر کل ملل متحد تاکید کرده قرنطینه خانگی و ماندن در محل زندگی روش مهمی برای مقابله با شیوع کرونا است، اما «این نباید سبب زندانی شدن زنان با کسانی شود که شریک زندگیشان هستند و به آن‌ها ستم می‌کنند».

گوترش همچنین هشدار داده بسیاری از سازمان‌های فرادولتی و حامی قربانیان خشونت‌های خانگی، در شرایط فعلی یا پولی ندارند یا کلا از کار باز مانده‌اند.

او از دولت‌ها خواسته مسئله خشونت‌های خانگی را بسیار جدی بگیرند و آن‌ را در میان اقدامات کلیدی خود در واکنش به همه‌گیری کووید-۱۹ قرار دهند.

این اظهارات در حالی بیان شده که گزارش‌ها از گوشه و کنار جهان حاکی از افزایش آماری خشونت‌های خانگی و بالا گرفتن نگرانی‌ها در این مورد است.

برای نمونه در بریتانیا یک گروه خیریه حامی قربانیان خشونت‌های خانگی از افزایش ۲۵ درصد تماس‌های تلفنی و آن‌لاین نیازمندان کمک خبر داده است.

دولت فرانسه هفته پیش گفته بود خشونت‌های خانگی در روند قرنطینه خانگی در آن کشور بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته و قرار است برای کمک به قربانیان آن‌ها به هتل‌های ویژه انتقال داده شوند.

در گرینلند مقام‌های دولتی فروش نوشیدنی‌های الکلی را در پایتخت به کلی ممنوع کرده‌‌اند و هدف آن را نیز مقابله با خشونت‌های خانگی علیه کودکان در جریان شیوع ویروس عنوان کرده‌اند.

در تونس، وزیر امور زنان در مورد افزایش خشونت‌ها در جریان وضع محدودیت‌های آمد و شد هشدار داده‌است.

شبکه تلویزیونی دویچه‌وله به نقل از کنشگران در کشورهایی مانند لبنان از افزایش نگرانی‌ها و «وضعیت شدیدا اضطراب‌آور» برای شهروندان زن گزارش داده‌است.

در ایران آمار رسمی از میزان خشونت‌های خانگی، و وضعیت آن در شرایط فعلی منتشر نشده‌است. با این حال این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است.

منابع: سازمان ملل، دویچه‌وله، یورونیوز، بی‌بی‌سی، لوکال، توئیتر
XS
SM
MD
LG