لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

اعتراض کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران به روسیه برای محدود ساختن جریان آزاد اطلاعات


عبارت «عامل خارجی» بر وروردی ساختمان یک مرکز مدافع حقو بشر در روسیه
عبارت «عامل خارجی» بر وروردی ساختمان یک مرکز مدافع حقو بشر در روسیه

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید که روسیه با به کار بردن عبارت «عامل خارجی» برای روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویس‌ها، گام دیگری در اجرای سیاست سیستماتیک خود علیه جریان آزاد اطلاعات و خبر بر می‌دارد.

این نهاد غیردولتی که در نیویورک مستقر است روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای از مقامات روسیه خواست که با تغییر سیاست خود، به شهروندان روسیه اجازه دهند که بتوانند از منابع گسترده‌ اطلاعات دریافت کنند و با دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند.

ساعاتی پیش از این بیانیه، کمیته ارتباطات دومای روسیه اصلاحیه لایحه‌ای را به تصویب رساند که به مقامات این کشور اجازه می‌دهد تا به کارکنان رسانه‌هایی که وزارت دادگستری روسیه، آنها را «عامل خارجی» نامیده است، چنین عنوانی اطلاق کند.

این اصلاحیه از کارکنان رسانه‌های یاد شده می‌خواهد که سالانه گزارشی از فعالیت‌های خود در طول سال فراهم آورند و روی فرم‌ها و برگه‌ها عنوان «عامل خارجی» را قید کنند.

دومای روسیه کلیات این لایحه را زمستان گذشته به تصویب رسانده بود و قرار است در نشست دیگری به بررسی دوباره آن بپردازد. این لایحه برای آنکه به قانون تبدیل شود باید به تایید هر دو مجلس روسیه برسد و در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آن را امضا کند.

لئونید لوین، رئیس کمیته اطلاعات و ارتباطات دوما که از نویسنده‌های این لایحه است، به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته که وزارت خارجه و دادستانی کل مسئول معرفی اشخاص به عنوان عامل خارجی هستند تا در قبال برخی تصمیم‌های ناگهانی وزارت دادگستری «از حمایت بیشتری برخوردار شوند».

به گفته وی، وبلاگ‌نویس‌هایی که «صرفا اطلاعات و داده‌های عوامل خارجی را بازنشر می‌کنند» از این پس به دردسر نخواهند افتاد.

وزارت دادگستری همچنین تعیین می‌کند که کدام رسانه در دسته‌بندی «عامل خارجی» قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌ها، اصلاحیه این لایحه همچنین ساز و کاری را پیشنهاد کرده که مانع ممنوع کردن فعالیت وبسایت‌ها و دیگر رسانه‌ها بدون حکم دادگاه می‌شود.

این لایحه نگرانی‌ها را افزایش داده که مسکو با استناد به آن بتواند به مقابله با خبرنگاران خارجی شاغل در روسیه و رسانه‌ها بپردازد. از این رو گروه‌های مدافع آزادی رسانه‌ها و دولت‌های غربی از آن انتقاد کرده‌اند.

وزارت دادگستری روسیه زمستان گذشته «صدای آمریکا»، «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی» و چند رسانه خبری دیگر را در فهرست عوامل خارجی قرار داد.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG