لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

حمله به اظهارات فیلم‌نامه‌نویس درباره رابطه خارج از ازدواج در نماز جمعه


نوشین معراجی، فیلم‌نامه‌نویس فیلم «نمور»
نوشین معراجی، فیلم‌نامه‌نویس فیلم «نمور»

با وجود عذرخواهی رسمی نوشین معراجی، فیلم‌نامه‌نویسی که گفته‌هایش درباره فرزند حاصل از رابطه عاشقانه اما غیر رسمی در جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ساز شده بود، انتقاد و حمله به او به نماز جمعه روز ۲۹ بهمن کشیده شد.

خانم معراجی در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره «حلال‌زاده» نبودن یکی از شخصیت‌های فیلم گفته بود: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آن قدر حرمت دارد که به‌نظر من بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید حلال‌زاده است.»

این اظهارات با واکنش‌ تند برخی از کاربران مذهبی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های موسوم به «اصولگرا» مواجه شد تا جایی که خانم معراجی روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در نامه‌ای بابت «رنجش برخی هم‌میهنان» عذرخواهی کرد.

این فیلم‌نامه‌نویس در این نامه، ویدئوی منتشرشده از اظهارتش را «تقطیع‌شده» و نحوه انتشار آن را «سوءتفاهم‌برانگیز» عنوان کرده و می‌گوید: «به‌عنوان یک ایرانیِ مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری شدن خطبه عقد در هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی میدانم و به آن اعتقاد راسخ دارم.»

او در ادامه با اشاره «تجربه شیرین» خود از «عقد شرعی و رسمی» گفته بود که منظور او از پاسخش به پرسش خبرنگار «عشق به‌عنوان یک مکمل در کنار عقد شرعی» بوده است.

در واکنش به اظهارات فیلم‌نامه‌نویس فیلم «نمور» در جشنواره فجر، داود بیدل کارگردان این فیلم نیز در یادداشتی گفته‌های خانم معراجی را «نظر شخصی» او عنوان کرده و گفت: «روی موازین دینی و موارد شرعی و اخلاقی حساسیت دارد و خط قرمزها را رد نمی‌کند، اما همواره نسبت به شناساندن خطرات نوظهور و ضدفرهنگی تلاش خواهد کرد.»

با وجود همه تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش انتقاد از گفته‌های فیلم‌نامه‌نویس فیلم «نمور»، دامنه این انتقادها سرانجام به نماز جمعه روز ۲۹ بهمن رسید و شماری از امامان جمعه و شخصیت‌های مذهبی به این هنرمند تاختند.

از جمله محمدنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز در خطبه‌های نماز این شهر با تاکید بر رسیدگی دولت و وزارت ارشاد از «ناهنجاری‌ها» در جشنواره فیلم فجر گفته است. به گفته او، برگزاری این جشنواره «دل مومنان را به درد آورده» و «رفتارهای زشت، وضعیت لباس پوشیدن نامناسب و اینکه حرف‌هایی زده شده که در تاریخ، یزید زده است، نشان‌دهنده وضعیت این جشنواره است».

‌امام جمعه کرج نیز در مورد اشاعه «فرهنگ اباحه‌گری» هشدار داده و امام جمعه گنبدکاووس اظهارات خانم معراجی را «انحراف» خوانده و آن را تلاش دشمنان برای اشاعه «بی‌غیرتی» و «افول جایگاه زن» عنوان کرد.

علیرضا اعرافی، امام جمعه قم و ابوالحسن میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان و شمار دیگری از امامان جمعه در شهرهای دیگر، همچنین شماری از روحانیون و چهره‌های مذهبی نیز در گفته‌های مشابهی از وضعیت جشنواره فیلم فجر، پوشش بازیگران و به‌ویژه صحبت‌های فیلم‌نامه‌نویس فیلم «نمور» انتقاد کردند، اما تندترین واکنش را مسعود عالی، استاد حوزه به گفته‌های خانم معراجی داشته که در سخنرانی اخیر خود گفت: «آن خانم داوری که تو جشنواره حرف ازدواج سفید را زد، مسئولین ارشاد تو دهنش باید می‌زدند. تو غلط میکنی درباره چنین چیزی نظر میدی».

بر اساس شرع اسلام هرگونه رابطه زن و مرد خارج از عقد شرعی، حرام و حتی با مجازات‌هایی همراه است. با این حال در سال‌های گذشته آمار زندگی مشترک بدون ثبت رسمی که از آن تحت عنوان «ازدواج سفید» در ایران نام برده می‌شود در کشور افزایش یافته است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف بر تداوم فرهنگ ازدواج و عقد شرعی تاکید کنند و حتی در مواردی که به‌ویژه به دلایل اقتصادی امکان ازدواج دائم برای جوانان وجود ندارد، «صیغه» و «ازدواج موقت» را به عنوان جایگزین مناسب برای ازدواج دائم معرفی کنند.

XS
SM
MD
LG