لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

انتقاد دو نماینده مجلس از عملکرد «گشت ارشاد»؛ سه نماینده به معترضان حمله کردند


تظاهرات اعتراضی در برلین پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد
تظاهرات اعتراضی در برلین پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید گشت ارشاد جز «هزینه و ضربه» چیزی نداشته، به پلیس «آسیب‌» وارد کرده و نگاه جمهوری اسلامی به حجاب زنان، «متناقض» است.

اظهارات این نماینده پس از آن بیان می‌شود که اعتراضات به مرگ مهسا امینی، زن جوان اهل سقز به‌دلیل ضرب‌وجرح توسط نیروهای گشت ارشاد و پلیس، گسترش یافته است.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که همراه با خانواده، برای دیدار با خویشاوندان به تهران سفر کرده بود، ساعاتی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال به پلیس امنیت اخلاقی وزرا، به کما رفت و روز ۲۷ شهریور در بیمارستان کسری جان باخت.

با آن‌که شاهدان عینی، خانواده و گزارش‌های بیمارستان مرگ این زن جوان به دلایل طبیعی را رد می‌کنند پلیس ایران مدعی است وی دچار «ایست قلبی» شده و دیگر مقام‌های رسمی نیز ادعای «بیماری‌های زمینه‌ای» را مطرح کرده‌اند.

جلال رشیدی کوچی روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور برخلاف دیگر مقام‌های سیاسی و پلیس مبنی بر «سوءاستفاده دشمن» از درگذشت مهسا امینی، گفته است که «گشت ارشاد نتیجه‌ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته، اما مسئله اصلی این است که عده‌ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت می‌کنند».

او با بیان این‌که «نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب دیدن است»، افزود: «برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده چون نتیجه‌ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است».

رشیدی کوچی در ادامه گفته است: «اگر یک خانم با حجاب نامناسبی در صف رای بایستد، صداوسیما در روز رای‌گیری ۲۰ بار آن را نشان می‌دهد... بعد که رای داد و به خانه رفت، فردا همان خانم را گشت ارشاد می‌گیرد. این پارادوکس است».

این نماینده علت بی‌اعتمادی شهروندان به جمهوری اسلامی ایران را فقدان «صداقت و تلاش برای لاپوشانی» عنوان کرده است.

گزارش دیگری حاکی است در حالی که درگذشت مهسا امینی بر جلسه روز سه‌شنبه مجلس سایه انداخته بود، از میان پنج ناطق، تنها بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه به اصل موضوع خشونت گشت ارشاد در برخورد با خانم امینی پرداخت.

رحیمی از «رفتارهای قهری» گشت ارشاد در ایران انتقاد کرد و گفت گشت ارشاد «همیشه برای زنان ما استرس‌آفرین بوده است».

این نماینده با درخواست «بازنگری» در گشت ارشاد گفته که اعضای مجلس باید «واقعیت‌های جامعه را بیشتر درک» کرده، «صدای مردم» را شنیده و «جامعه و مردم کف خیابان را از خودمان ناامید» نکنیم.

انور حبیب‌زاده بوکانی، نماینده بوکان، نیز گفت که «انتظار می‌رود بازنگری در عملکرد گشت ارشاد جزو اولویت‌های کاری مجلس قرار گیرد و در شیوه‌های کاری گشت ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر تجدیدنظر شود».

اما سه ناطق دیگر مجلس، یا به «دشمنان» هشدار دادند که از «تهمت و افترا علیه این نظام مقدس خودداری کنند»، یا اعتراضات مردمی را به «لیدرهای جریان ۸۸» منتسب کردند و یا به دنبال‌کنندگان پرونده کشته‌شدن مهسا امینی توصیه کردند که راه خود را از «ضدانقلاب» جدا کنند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هم گروه‌های سیاسی و رسانه‌های خارجی را به «آشوب و التهاب‌آفرینی» متهم کرد.

او در عین حال وعده داد کمیسیون امور داخلی مجلس، ضمن بررسی پرونده مهسا امینی، «شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود».

پس از اعلام خبر درگذشت مهسا امینی، اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران برگزار شده و زنان زیادی با برداشتن حجاب، در این تجمعات شرکت کرده‌اند.

باوجود انتقادات تند داخلی و بین‌المللی، پاسخ جمهوری اسلامی به این تجمعات، همچون گذشته، بازداشت، ضرب‌وجرح و شلیک گلوله به معترضان بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، انتخاب، الف و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG