لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۵

انتقاد تند دبیرکل خانه پرستار از وزیر بهداشت:‌ آمار دریافت‌کنندگان واکسن را اعلام کنید


دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید وزیر بهداشت «مسئول مرگ» هفت پرستاری است که به تازگی در ایران جان باخته‌اند و دریافت‌کنندگان واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور «خودی ناخودی» شده‌اند.

محمدرضا شریفی‌مقدم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رکنا گفت: «اکنون بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن‌ها آن‌چنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.»

وی با اشاره به واردات «اندک» واکسن کرونا به ایران اضافه کرد: «توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.»

دبیرکل خانه پرستار ایران توضیح بیشتری در این زمینه نداده، اما درباره مرگ هفت پرستار در یک‌ ماه اخیر بر اثر ابتلا به کرونا گفت: «ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می‌دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده‌ها از وزیر شکایت نکنند، باز هم ایشان باید محاکمه شود.»

وی از فقدان شفافیت در زمینه انتشار اطلاعات افرادی که در کشور واکسن زده‌اند نیز گفت: «اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفش‌شان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می‌دادند.»

وزارت بهداشت ایران نه تنها در زمینه شمار مبتلایان و قربانیان، آمار تفکیکی ارائه نمی‌دهد، بلکه در مورد شمار افزادی که واکسن دریافت کرده‌اند و اطلاعات دقیق آنها از جمله شغل آنها تاکنون اهمال کرده است.

گلایه‌های خانه پرستار از روند نامناسب واکسیناسیون کادر درمان در ایران در حالی مطرح می‌شود که در همه کشورهای دنیا، این گروه شغلی در جایگاه نخست فهرست دریافت‌کنندگان واکسن قرار دارند.

دبیرکل خانه پرستار روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه همدلی نیز گفته بود از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور ۱۳۰ پرستار جان باخته و «ایران بالاترین جان‌باختگان پرستاری [در جهان] را دارد.»

خبرگزاری رکنا نوشته آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی است صرف نظر از صد هزار دوز واکسن مشترک ایرانی -کوبایی که برای کارآزمایی بالینی وارد کشورمان شده، تاکنون یک میلیون و ۶۶۵ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به جمعیت هدف به ایران رسیده است.

این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ۱۶ فروردین گفته بود تاکنون در فاز نخست، ۵۹۰ هزار نفر در ایران واکسن کرونا زده‌اند.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت از آن تاریخ تاکنون دیگر در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است.

انتقادها از اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی وزارت بهداشت در این زمینه در حالی ادامه دارد که مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ایران نیز از تعلل و روند کند واکسیناسیون مراکز نگهداری سالمندان انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مصطفی سراج گفت: «متاسفانه در ۷ استان کشور تزریق واکسن در فاز اول کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.»

سراج، این هفت استان را کرمانشاه با ۱۷ درصد، اصفهان با ۲۱ درصد، گلستان با ۲۶ درصد، خراسان شمالی با ۳۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد، فارس با ۳۷ درصد و تهران با ۴۷ درصد اعلام کرده است.

او در عین حال این سوال را مطرح کرده که «چطور برخی استان‌ها توانسته‌اند واکسیناسیون را انجام دهند و برخی از استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند؟ وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌ها اعلام کرده است و سهمیه را نیز با ما هماهنگ کرده است.»

به گفته وی، «کل مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی ۵۱ هزار نفر هستند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز پرسنل داریم که حدود ۷۵ هزار نفر می‌شوند و از این ۷۵ هزار نفر یعنی مجموع پرسنل و مددجویان شامل بیماران روانی مزمن، معلولان، سالمندان و... تاکنون ۱۷ درصد واکسیناسیون انجام شده است و ۸۳ درصد همچنان باقی مانده است.»

ناکارآمدی در واکسیناسیون کادر درمان در ایران در شرایطی در رسانه‌ها مطرح شده که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند با وعده‌های مالی و استخدامی، کادر درمان را به ادامه کار در بخش‌های بیماران مبتلا به کرونا تشویق کنند و از قربانیان این گروه شغلی با عنوان «شهدای مدافع سلامت» نام می‌برند.

در همین الان خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه نوشت که رئیس پلیس تهران به موضوع فروش ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی هر دوز واکسن کرونا در بازار آزاد واکنش نشان داده است.

حسین رحیمی گفت: «مورد خاصی درباره فروش واکسن کرونا و عرضه آن در بازارهای غیر و متفرقه نداشتیم»، اما پلیس «بر هرگونه تبلیغ یا فروش احتمالی واکسن چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نظارت داشته و با موارد تخلف برخورد خواهد کرد.»

وی تاکید کرده که «هرگونه عرضه و خرید و فروش واکسن کرونا در خارج از سیستم وزارت بهداشت و درمان جرم» است.

با استفاده از گزارش‌های رکنا، ایلنا و ایسنا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG