لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

گروهی از کشیش‌های کاتولیک پاپ فرانسیس را «بدعت‌گذار» خواندند


این نخستین بار نیست که پاپ فرانسیس از سوی محافظه‌کاران کاتولیک به سختی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. (عکس از آرشیو)
این نخستین بار نیست که پاپ فرانسیس از سوی محافظه‌کاران کاتولیک به سختی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. (عکس از آرشیو)

گروهی شامل ۱۹ تن از کشیش‌ها و چهره‌های آکادمیک کاتولیک از اسقف‌های واتیکان خواستند پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، را به دلیل موضع‌گیری‌هایش در خصوص طیفی از موضوعات از طلاق گرفته تا تنوع مذهبی، به عنوان یک بدعت‌گذار تقبیح کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پدر ایدن نیکولاس یک کشیش ۷۰ ساله بریتانیایی از جریان موسوم به دومینیکن، نویسنده کتب متعدد و سخنوری زبردست، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های گروهی است که در برابر پاپ فرانسیس صف‌آرایی کرد‌ه‌ است.

امضاکنندگان این نامه‌ی ۲۰ صفحه‌ای نوشته‌اند که این درخواست آن‌ها شاید آخرین راه حل در برابر آسیب‌هایی باشد که اقدامات و گفتار پاپ فرانسیس در سال‌های اخیر به بار آورده و به یکی از «بدترین بحران‌های تاریخ کلیسای کاتولیک» منجر شده است.

نویسندگان نامه موضع‌گیری‌های نرمخویانه پاپ فرانسیس را در خصوص موضوع‌های متعدد به باد انتقاد گرفته و آن‌را با مواضع کلیسای کاتولیک همخوان ندانسته‌اند.

کشیش‌ها و چهره‌های آکادمیک کاتولیک از جمله نوشته‌اند که پاپ مواضع صریحی در نکوهش سقط جنین در پیش نگرفته؛ بیش از حد از همجنس‌گرایان، به ویژه کاتولیک‌های همجنس‌گرا، استقبال کرده و مناسبات او با پروتستان‌ها و نیز مسلمانان نیز زیاده از حد است.

منتقدین نامه خود را با ده‌ها آیه از کتاب مقدس، نقل قول‌هایی از پاپ‌های پیشین و مطالب مهم دیگر دنیای محافظه‌کارانه کاتولیک همراه کرده‌اند تا نظر خود را علیه پاپ فرانسیس هر چه بیش‌تر مستند نشان دهند.

به باور این گروه، پاپ فرانسیس «بدترین دوران تاریخ مسیحیت کاتولیک» را رقم زده و آسیب‌های جدی به باورهای کاتولیک وارد کرده است.

این نامه سه شنبه دهم اردیبهشت در وبسایت محافظه‌کاران کاتولیک لیفسیتنوس که معمولا دیدگاه‌های انتقادی علیه پاپ را منتشر می‌کند، بازتاب یافت. این وبسایت حامیان این دیدگاه انتقادی را به اعلام پشتیبانی از این نامه فرا خواند.

این نخستین بار نیست که پاپ فرانسیس از سوی محافظه‌کاران کاتولیک به سختی مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

سال گذشته نیز نامه اسقف اعظم کارلو ماریا ویگانو، نماینده پیشین دربار واتیکان در واشینگتن، که پاپ را به کناره‌گیری فرا خوانده بود، در وبسایت یاد شده منتشر شد.

دربار واتیکان نسبت به نامه کشیش‌ها و چهره‌هایی که خواهان تکفیر پاپ شده‌اند، موضع گیری نکرده است.

اعلان تکفیر یک عضو کلیسا روندی دشوار را می‌طلبد چه برسد به این‌که پاپ را تکفیر کنند.

ماسیمو فاگیولی، یک استاد سرشناس رشته تاریخ الهیات دردانشگاه ویلانووا در آمریکا به رویترز گفته است که نامه گروه ۱۹ نفره علیه پاپ، نشانی از دو قطبی شدن افراطی کلیسا است.

پاپ فرانسیس ۸۲ ساله، زاده آرژانتین، که از شش سال پیش بعد از پاپ بندیکت شانزدهم، از سوی کاردینال‌های کلیسای کاتولیک به رهبری دربار واتیکان انتخاب شد، نخستین شخصیت غیر اروپایی بود که به این مقام رفیع دنیای مسیحیت کاتولیک نائل شد.

پاپ فرانسیس دیدگاه‌ها و رفتاری کاملا متفاوت با اسلاف خود داشته و حتی تاکید کرده که برای خداناباوران احترام قائل است. او با آزادمنشی خیره‌کننده خود از یک‌سو محافظه‌کاران کاتولیک را تکان داده و از سوی دیگر، مردم عادی را به خود مجذوب کرده است.

در حالی‌که گفتار، کردار و رفتار پاپ هر روز محافظه‎‌کاران بیش‌تری را از خود می‌رنجاند، در برابر، او باعث نزدیکی هر چه بیش‌تر بخشی از مردم دنیا به دربار واتیکان شده و محبوبیت خود و واتیکان را به ویژه نزد جوانان و نوجوانان افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG