لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

پردازش ۸ میلیارد دلار تراکنش مالی توسط صرافی رمزارز «بایننس» برای ایران


گزارش جدید شرکت خدمات مالی رمزارز «بلوک چِین» حاکی از تراکنش ۷.۸ میلیارد دلار منابع مالی برای ایران توسط صرافی بین‌المللی رمزارز «بایننس» از سال ۲۰۱۸ است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۳ آبان با پوشش این گزارش می‌افزاید این تراکنش‌های مالی نقض تحریم‌های آمریکاست و می‌تواند بایننس، از صرافی‌های پیش‌رو صنعت ۱ تریلیون دلاری رمزارز با ۱۲۰ میلیون کاربر، را با چالش مواجه سازد.

این گزارش می‌افزاید تقریبا کل تراکنش‌های مالی با بزرگترین صرافی رمزارز ایرانی، نوبیتکس، انجام شده و سه چهارم تراکنش‌ها با رمزارز «ترون» که اجازه مخفی کردن هویت کاربران را می‌دهد، انجام شده است.

پارسال صرافی نوبیتکس در سایت رسمی خود از کاربران و مشتریان درخواست کرد که برای مخفی نگاه داشتن هویت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا از رمزارز ترون استفاده کنند.

یافته‌های جدید در حالی است که وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در حال پیگیری تحقیقاتی درباره نقض احتمالی قوانین پولشویی توسط بایننس است.

رویترز از قول وکلا و کارشناسان تحریم‌های تجاری می‌نویسد، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت‌های ایالات متحده برای تجارت با ایران قرار می‌دهد.

رویترز ژوئیه امسال نیز طی گزارشی به ادامه ارائه خدمات توسط بایننس به مشتریان ایرانی خبر داده و نوشته بود خود این صرافی به محبوبیت در جمهوری اسلامی واقف است.

همان زمان بایننس در واکنش به این گزارش گفته بود از قوانین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیروی می‌کند و طبق تحریم‌ها، دسترسی افراد به این پلتفرم را مسدود می‌کند.

چانگ پنگ ژائو شهروند چین و بنیانگذار میلیاردر صرافی بایننس در توییتی اعلام کرده بود: «بایننس پس از تحریم‌ها، کاربران ایرانی را از دریافت خدمات ممنوع کرد؛ ۷ ایرانی از چشم دور مانده بودند که دریافت خدمات برای آنها نیز بعداً ممنوع شد.»

در واکنش به گزارش جدید شرکت بلوک چِین، سخنگوی بایننس روز جمعه اعلام کرد اگرچه این صرافی یک شرکت آمریکایی نیست، اما اقدامات پیشگیرانه برای محدود کردن ورود ایرانی‌ها را انجام داده است.

نه این صرافی، نه صرافی ایرانی نوبیتکس و نه شبکه رمرزارز ترون مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا به پرسش‌های رویترز جواب نداده‌اند.

رویترز می‌نویسد بایننس در اوت پارسال اعلام کرد که مشتریان دیگر قادر به افتتاح حساب و استفاده از خدمات آن بدون ثبت هویت نیستند، اما بر اساس داده‌های «بلوک چین» از آن زمان تا نوامبر سال جاری این صرافی بین‌المللی بیش از یک میلیارد دلار معاملات را مستقیماً از نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایران پردازش کرده است و از زمان توییت آقای ژائو در ماه ژوئیه، بایننس حدود ۸۰ میلیون دلار در معاملات ایران پردازش کرده است.

داده‌های بررسی شده توسط رویترز نشان می‌دهد که در مجموع ۲.۹۵ میلیارد دلار رمز ارز از سال ۲۰۱۸ به طور مستقیم بین صرافی‌های ایرانی و بایننس جابجا شده. همچنین ۵ میلیارد دلار رمز ارز دیگر نیز بین صرافی‌های ایرانی و بایننس از طریق لایه‌هایی از واسطه‌ها جابه‌جا شده است.

قانون‌گذاران می‌گویند که چنین نقل و انتقالات «غیر مستقیمی» باید هشدار پولشویی و نقض تحریم‌ها برای صرافی‌های رمزارز باشد.

آمارهای ترون نیز نشان می‌دهد از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون به تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار تراکنش میان بایننس و نوبیتکس انجام شده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG