لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

پایان دوران کاستروها؛ میگل دیاز کانل رهبر حزب کمونیست کوبا شد


رائول کاسترو (سمت راست) و میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری جدید کوبا
رائول کاسترو (سمت راست) و میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری جدید کوبا

حزب کمونیست کوبا روز دوشنبه ۳۰ فروردین در آخرین روز کنگره حزب حاکم، میگل دیاز-کانل را به عنوان دبیر اول یا رهبر حزب برگزید. کناره‌گیری رائول کاسترو از این مقام به معنای پایان شش دهه حکومت برادران کاسترو و هم‌نسلان آن‌ها از سال ۱۹۵۹ و پیروزی انقلاب کوباست.

با کناره‌گیری رائول کاسترو عملاً دوران زمامداری افرادی که در بزنگاه وقوع انقلاب به مقام‌های کلیدی رسیده بودند به پایان می‌رسد و افرادی جای آن‌ها را می‌گیرند که فرزندان و پرورش‌یافتگان نظام سیاسی بعد از انقلاب هستند.

میگل دیاز-کانل ۶۰ سال دارد و متولد بعد از انقلاب کوباست. او از سال ۲۰۱۸ و پس از کناره‌گیری رائول کاسترو از ریاست‌جمهوری کوبا این مقام را برعهده داشته و انتظار می‌رفت که به مقام دبیر اولی یا رهبری حزب کمونیست برگزیده شود.

آقای دیاز کانل همواره بر تداوم سیاست‌های جاری حکومت کوبا تأکید کرده ولی در عین حال برای انجام اصلاحات بیشتر هم تحت فشار است.

تحریم‌های دولت دونالد ترامپ و بحران کرونا به شدت اقتصاد کوبا را تضعیف کرده و بسیاری از اقلام مصرفی کمیاب شده‌اند.

مشکلات اقتصادی، نارضایتی و مخالفت‌های سیاسی را تشدید کرده که در سال‌های اخیر با استفاده از شبکه اینترنت امکان ابراز وجود بیشتری پیدا کرده است.

رائول کاسترو در سخنرانی گشایش کنگره حزب کمونیست کوبا در روز جمعه گفت: «کانل دیاز نتیجه بدیهه‌سازی لحظه‌ای نیست، بلکه گزینش اندیشمندانه یک جوان انقلابی است که برای احراز جایگاه‌های برتر همه قابلیت‌های لازم را دارد».

میگل دیاز کانل سال‌ها رهبر تشکیلات حزب کمونیست در دو منطقه از کوبا بود. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر آموزش و پرورش به دولت پیوست و از سال ۲۰۱۳ عملاً نزدیک‌ترین فرد به رائول کاسترو بوده است.

کنگره حزب کمونیست کوبا که مهم‌ترین اجلاس تشکیلاتی این حزب است هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. کنگره هفتم از روز جمعه تا دوشنبه با شرکت صدها تن از اعضا و نمایندگان حزب از مناطق مختلف و با رعایت مقررات بهداشتی برگزار شد.

رائول کاسترو در کنگره قبلی که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد اعلام کرد این آخرین دوره‌ای است که نسل تاریخی و رهبران انقلاب سال ۱۹۵۹ در قدرت خواهند ماند.

دو نفر دیگر از اعضای قدیمی و مسن دفتر سیاسی حزب کمونیست کوبا، رامون ماچادو ونتورای ۹۰ ساله و رامیرو والدس ۸۸ ساله نیز امسال از این نهاد که مهم‌ترین مرکز تصمیم‌گیری است کناره‌گیری کرده‌اند.

تنها عضو قدیمی دفتر سیاسی که در ترکیب جدید باقی مانده آلوارو لوپز مییرا، وزیر دفاع است که ۷۷ سال دارد.

یکی از کادرهای دیگر که به عضویت دفتر سیاسی انتخاب شده آلبرتو رودریگز لوپز، داماد سابق رائول کاسترو و رئیس مؤسسات اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح است. این نهاد بخش گسترده‌ای از اقتصاد دولتی کوبا را در دست دارد.

حزب کمونیست کوبا در پیام‌های توئیتری خود از قول میگل دیاز کانل نقل کرد که او در مورد تمامی تصمیم‌های راهبردی و مهم با رائول کاسترو مشورت خواهد کرد. متن سخنان او در کنگره حزب کمونیست کوبا هنوز منتشر نشده است.

پس از کناره‌گیری فیدل کاسترو از رهبری حزب کمونیست و جایگزینی او با برادرش رائول، قرار بود شیوه مشورتی مشابهی اجرا شود ولی به گفته صاحب‌نظران، رائول کاسترو برخی از تصمیم‌های اساسی، از جمله اصلاحات محدود اقتصادی و کاهش تنش با دولت آمریکا را با وجود مخالفت برادرش، رأساً اتخاذ کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG