لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۳

برای حفظ حریم خصوصی‌مان چه کارهایی باید انجام دهیم؟


۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) ، روز حفظ حریم خصوصی در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا، آمریکا، کانادا و هند است.

از همین رو هر ساله در این روز گفتگوها و حرف‌های مختلفی در مورد حریم خصوصی زده می‌شود که با نگاهی به هشتگ DataProtectionDay می‌توانید توییت‌های مختلف در این زمینه را بخوانید.

با گسترش استفاده ایرانی‌ها از تلفن‌های همراه و همچنین اپلیکیشن‌های مختلف، اهمیت حریم خصوصی بیش از پیش شده است و به همین دلیل به مناسب روز حفظ حریم خصوصی، چند نکته مهم و کاربردی برای بهبود حریم خصوصی را رعایت کنید:

۱-در مکان‌های عمومی از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن مانند سایفون استفاده کنید: با توجه به اینکه استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن در ایران به دلیل فیلترینگ گسترده اینترنت امری عادی است، کاربران اینترنت در ایران در اکثر مواقع از فیلترشکن استفاده می‌کنند. اما با این حال باید بر روی این نکته تاکید شود که هر زمانی که در مکان‌های عمومی مانند کافی‌شاپ، هتل، رستوران و… به اینترنت وصل شدید، حتما وی‌پی‌ان یا فیلترشکن خود را فعال کنید.

با فعال کردن وی‌پی‌ان و فیلترشکن در حقیقت شما شنود و بررسی ترفیک لپ‌تاپ یا تلفن همراه‌تان از بین می‌برید و به این صورت امکان مانیتور کردن فعالیت‌های آنلاین خود را از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی و یا صاحب کافی‌شاپ، هتل و… از بین می‌برید.

علاوه بر این دقت کنید که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از موتورهای جستجوی ایرانی مانند یوز استفاده نکنید چون نه تنها تمام چیزهایی که در آنها جستجو می‌کنید در سرورهای این موتورهای جستجو ذخیره می‌شوند، بلکه نتایج سانسور شده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۲- برای مکالمه‌های حساس از سیگنال استفاده کنید: هر چند که تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران است، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که امکان شنود در تلگرام توسط شرکت تلگرام وجود دارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید که مکالمه‌های حساسی داشته باشید (دقت کنید که هر فردی تعریف خودش را از واژه حساس دارد)، به جای استفاده از تلگرام یا اپلیکیشن‌های مشابه، بهتر است که از اپلیکیشن سیگنال استفاده کنید.

ویژگی مهم اپلیکیشن سیگنال آن است که تمامی مکالمات از طریق این اپلیکیشن به صورت نقطه به نقطه (End to End) رمزنگاری می‌شود. این بدان معناست که هیچ سازمان و فردی حتی ارائه دهنده سرویس - یعنی شرکت سیگنال - امکان شنود و دسترسی به پیام‌ها را ندارد.

در همینجا بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که واتس‌اپ نیز مانند سیگنال از ویژگی رمزنگاری نقطه به نقطه استفاده می‌کند اما توسط سازمان‌های مستقل این ادعا مورد تایید قرار نگرفته است و به همین دلیل بهتر است که از سیگنال به جای واتس‌اپ استفاده کنید.

۳- برای جستجو امن از DuckDuckGo همراه با مرورگر TOR استفاده کنید: اگر می‌خواهید که جستجوهای شما توسط دولت‌ها،‌ سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی قابل مشاهده و شنود نباشد، به جای استفاده از گوگل و مرورگرهایی مانند کروم و یا فایرفاکس،‌ از موتور جستجوی DuckDuckGo و مرورگر امن TOR استفاده کنید. با استفاده از این دو ابزار در حقیقت شما امکان دسترسی سازمان‌ها و افراد مختلف به جستجوها و همچنین آدرس آی‌پی‌تان - که در دنیای مجازی مانند آدرس محل زندگی‌تان در دنیای واقعی است - را از بین می‌برید.

۴- از افزونه‌هایی مانند Privacy Badge و HTTPS Everywhere استفاده کنید: این روزها وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلف سعی می‌کنند که کاربران اینترنت را به روش‌ها و ترفندهای مختلف رصد کنند تا به این صورت بتوانند آگهی‌های مختلف را به آنها نمایش دهند. برای مقابله با این دست رصدها و همچنان اطمینان از آنکه به وب‌سایتی از طریق امن یعنی HTTPS وسط شده‌اید، نصب دو افزونه Privacy Badge و همچنین HTTPS Everywhere شدیدا پیشنهاد می‌شود.

افزونه Privacy Badge در حقیقت امکان رصد توسط وب‌سایت‌های مختلف را از بین می‌برد و HTTPS Everywhere هر وب‌سایتی که از SSL/TLS - که ارتباط بین دستگاه شما و وب‌سایت را امن می‌کند - پشتیبانی کند را به صورت HTTPS و نه HTTP باز می‌کند.

در نهایت فراموش نکنید که حفاظت از حریم خصوصی یکی از کارهای مهمی است که هر کاربر اینترنت باید انجام دهد و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید آن را دستکم گرفت. روز حفظ حریم خصوصی خوبی داشته باشید!

-------------------------------------------------------

امین ثابتی، کارشناس امنیت سایبری مقیم لندن است، و با «اسمال مدیا» همکاری می کند.

XS
SM
MD
LG