لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

روز کوروش؛ حمل نماد درفش کاویانی در ایران و گردهمایی ایرانیان در خارج کشور


در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر مانع تجمع مردم در آرامگاه کوروش شدند، دانشجویان در ایران پرچم‌هایی با نماد درفش کاویانی به دست گرفتند و هزاران نفر از ایرانیان در لس‌آنجلس و دیگر شهرهای جهان نیز جمع شدند تا ضمن حمایت از اعتراضات ایران، روز کوروش کبیر را گرامی بدارند.

گردهمایی ایرانیان در لس‌آنجلس در روز یکشنبه، هفتم آبان که روز کوروش نامگذاری شده، برگزار شد و در این مراسم، چهره‌هایی چون داریوش، منصور، هنگامه و اندی، از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ ایرانی به همراه نازنین بنیادی بازیگر و کنشگر ایرانی-بریتانیایی و رعنا منصور خواننده حضور داشتند.

این خوانندگان در این گردهمایی به همراه شرکت‌کنندگان ترانه «دوباره می‌سازمت وطن» را هم‌خوانی کردند و رعنا منصور نسخه انگلیسی ترانه «برای» را اجرا کرد. همچنین الهه امانی، فعال حقوق بشر، در این مراسم سخنرانی کرد.

گِل‌نبشته بابِلی موسوم به سالنامه «نبونعید»، هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است، روزی که بنا بر داده‌های تاریخی با آزادی بردگان و نگارش «نخستین منشور حقوق بشر» توسط این شاهنشاه هخامنشی همراه است.

همزمان در روز شنبه، ایرانیان دیگر شهرهای جهان از جمله واشینگتن، لندن، ملبورن، وین و دوسلدورف در تجمع‌هایی که برای حمایت از اعتراضات ایران برگزار کردند، روز کوروش را گرامی داشتند.

همزمان در ایران، در حالی که روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اعلام کرد که مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید در روزهای پنجم تا هفتم آبان تعطیل است، دانشجویان در تجمع‌های اعتراضی روزانه خود روز کوروش را گرامی داشتند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان معترض در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در تظاهرات خود در روز شنبه پرچمی با نماد درفش کاویانی را با خود حمل کردند.

بر اساس روایت‌های تاریخی، این نماد با قیام کاوه آهنگر علیه ضحاک پدید آمد.

این در حالی است که شورای امنیت کشور وابسته به وزارت کشور با مصوبه‌ای به بهانه «حفظ امنیت گردشگران» دو مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید را به مدت سه روز تعطیل کرد و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روز جمعه از مسدود شدن مسیر منتهی به آرامگاه کوروش با «خاکریز و موانع بتُنی» خبر دادند.

این اولین بار نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی در آستانه روز بزرگداشت کوروش کبیر، بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشیان، تلاش می‌کنند از برگزاری مراسم در آرامگاه کوروش جلوگیری کنند.

از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامی‌داشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به آرامگاه او را مسدود می‌کند.

در آن سال گروهی از تجمع‌کنندگان، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» «شاهزاده، تولدت مبارک» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

به دنبال این رویداد، دادستان شیراز از دستگیری برگزارکنندگان تجمع و تشکیل «پرونده قضایی» برای این افراد خبر داده بود.

چند سال پیش، حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش انتقاد کرد و گفت روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که به یاد کورش بودند، «ضدانقلاب» خوانده است.

اما شاهزاده رضا پهلوی سال گذشته در پیامی به مناسبت روز کوروش نوشت: «ایران از آنِ ملت ایران است، نه تبهکارانی که هیچ نسبتی با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند و از نام کوروش و آرامگاهش نیز وحشت دارند.»

XS
SM
MD
LG