لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

دو مقام شهر پراگ به دلیل تغییر نام یک میدان تحت حفاظت پلیس قرار گرفتند


ژنرال کونف که مجسمه او از میدانی در مقابل سفارت روسیه در پراگ برداشته شد یکی از قهرمانان رهایی چکسلواکی سابق از اشغال آلمان نازی قلمداد می‌شد.
ژنرال کونف که مجسمه او از میدانی در مقابل سفارت روسیه در پراگ برداشته شد یکی از قهرمانان رهایی چکسلواکی سابق از اشغال آلمان نازی قلمداد می‌شد.

دو مقام پراگ، پايتخت جمهوری چک، که چندی پیش نام یک میدان در مقابل سفارت روسیه در این شهر را تغییر داده و یک مجسمه متعلق به دوران شوروی را که از دهه هشتاد در شهر پراگ نصب شده بود، برداشتند تحت حفاظت امنیتی شدید قرار گرفته‌اند.

اداره امنیت جمهوری چک معتقد است که آنها به دلیل اجرای این تصمیم‌ها در معرض تهدید هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، زدنیک هریب، شهردار منطقه شش پراگ و اوندری کولار، یک مقام محلی دیگر از چند روز پیش تحت حفاظت پلیس قرار گرفته‌اند.

طبق ارزیابی نهادهای امنیتی کشور، پس از تغییر دادن نام میدانی در برابر سفارت روسیه در پراگ و گذاشتن نام بوریس نمتسوف، یکی از چهره‌های سرشناس مخالف ولادیمیر پوتین بر اين ميدان و برچیدن مجسمه ایوان کونف، ژنرال ارتش اتحاد جماهیر شوروی، جان این دو نفر در خطر است.

یکی از هفته‌نامه‌های خبری چک گزارش داد خطری که آنها را تهدید می‌کند بسیار جدی است چون حدود سه هفته پیش يک مرد روس با گذرنامه دیپلماتیک وارد پراگ شد و نهادهای امنیتی جمهوری چک که معتقدند این فرد برای امنیت دو مقام شهر پراگ یک تهدید جدی است او را به دقت زیر نظر دارند.

این گزارش که روز دوشنبه هشتم اردیبهشت در مجله «رسپکت» منتشر شد به نقل از یک منبع مطلع می‌گوید، این مرد روس در چمدان خود ماده سمی و کشنده رایسین حمل می‌کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه این ادعاها را رد و آن را «خبر جعلی» توصیف کرد.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از او نوشت: «ظاهرا این جدیدترین شایعه است. ما از این تحقیقات کاملا بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم چه نهاد یا فردی این تحقیقات را انجام می‌دهد».

توماس پترچک، وزیر خارجه جمهوری چک، نیز گفت با کمال میل حاضر است مجسمه ژنرال کونف را به روسیه اهدا کند. این مجسمه از سال ۱۹۸۰ در یکی از میدان‌های بافت قدیمی شهر پراگ نصب شده بود.

ژنرال کونف یکی از قهرمانان رهایی چکسلواکی سابق از اشغال آلمان نازی قلمداد می‌شد ولی بعدها در سرکوب اعتراضات سال ۱۹۵۶ مجارستان علیه تسلط شوروی نقش داشت. او در دوران احداث دیوار برلین فرمانده نیروهای اتحاد شوروی در اروپای شرقی بود.

XS
SM
MD
LG