لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

جمهوری چک ۱۸ دیپلمات روس را اخراج کرد


سفارت روسیه در پراگ
سفارت روسیه در پراگ

جمهوری چک روز شنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روس را به دلیل «جاسوسی و دست داشتن در انفجار یک انبار مهمات نظامی در سال ۲۰۱۴ » اخراج می‌کند.

آندری بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک گفته است که تصمیم اخراج دیپلمات های روس براساس «شواهد صریح» ارائه شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی چک در خصوص دخالت عوامل نظامی روسیه در انفجار گسترده در یک شهر شرقی اتخاذ شده است.

آندری بابیش اضافه کرده است، جمهوری چک یک کشور مستقل است و می‌بایست به طور مقتضی براساس شواهد بی‌سابقه به دست آمده، واکنش نشان دهد.

یان هَماچِک، زیر خارجه جمهوری چک، هم گفته است به این افراد ۴۸ ساعت مهلت داده شده تا خاک جمهوری چک را ترک کنند.

یان هَماچِک این ۱۸ دیپلمات شاغل در سفارت روسیه را عاملِ مخفی «سرویس اطلاعات خارجی» و «اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه» معرفی کرده است.

انفجار در انبار یک کارخانه مهمات سازی منطقه وربتیچ در جنوب شرقی پراگ پایتخت جمهوری چک در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ دو کشته برجای گذاشت. در سوم دسامبر همین سال یک انفجار دیگر در این کارخانه رخ داد.

به دنبال این انفجارها ، صدها نفر از روستاهای مجاور مجبور به ترک خانه ها و محل زندگی خود شده بودند.

جنیفر باخوس ، کاردار در سفارت ایالات متحده در پراگ، با اشاره به این که آمریکا در کنار متحد خود ، جمهوری چک ایستاده ، گفته است، ما از اقدامات قابل توجه (دولت چک) برای افشای اقدامات خطرناک روسیه در خاک چک تقدیر می‌کنیم.

اخراج دیپلمات‌های روس توسط دولت جمهوری چک دو روز پس اقدام آمریکا صورت گرفته است. دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

روسیه هم روز گذشته اعلام کرد در واکنش به این اقدام واشینگتن ، مسکو نیز از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواهد خواست خاک این کشور را ترک کنند و تحریم‌هایی علیه هشت مقام آمریکایی اعمال خواهد شد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG