لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

رهبران جهان در سالگرد نبرد نرماندی گرد هم می‌آیند


رئیس‌جمهوری فرانسه، نخست‌وزیر کانادا، نخست‌وزیر استرالیا و صدر اعظم آلمان، دونالد ترامپ و ترزا می، (در تصویر) ملکه الیزابت دوم و نیز ده‌ها تن از کهنه‌سربازانی که در نبرد نرماندی حضور داشتند، به جنوب انگلستان می‌روند.
رئیس‌جمهوری فرانسه، نخست‌وزیر کانادا، نخست‌وزیر استرالیا و صدر اعظم آلمان، دونالد ترامپ و ترزا می، (در تصویر) ملکه الیزابت دوم و نیز ده‌ها تن از کهنه‌سربازانی که در نبرد نرماندی حضور داشتند، به جنوب انگلستان می‌روند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر و ملکه بریتانیا و شماری از رهبران جهان در ۷۵مین سالگرد پیاده‌سازی قوا در جبهه نرماندی در جریان جنگ جهانی دوم، در پورتسموث، جنوب انگلستان، گرد هم می‌آیند.

بندر پورتسموث در روز ۱۵ خرداد ماه علاوه بر آن‌که میزبان رهبران جهان است، محل برگزاری برنامه‌های دیگری در رابطه با سالگرد پیاده‌سازی‌ قوا در نرماندی، که با نام عملیات نپتون یا دی دِی نیز شناخته می‌شود، است.

رئیس‌جمهوری فرانسه، نخست‌وزیر کانادا، نخست‌وزیر استرالیا و صدر اعظم آلمان، دونالد ترامپ، ترزا می، ملکه الیزابت دوم و نیز ده‌ها تن از کهنه‌سربازانی که در نبرد نرماندی حضور داشتند، به جنوب انگلستان می‌روند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دو روز پیش از مراسم نرماندی، برای انجام دیداری رسمی راهی بریتانیا شده بود و پس از آن نیز به ایرلند و فرانسه خواهد رفت.

نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفته‌است «در حالی‌که گرد هم می‌آییم تا ادای احترام کنیم به کسانی که با شجاعت ایثار خود در سواحل نرماندی، روند جنگ دوم جهانی را تغییر دادند، پیمان می‌بندیم دینی که به آن‌ها داریم را هرگز فراموش نخواهیم کرد».

دونالد ترامپ نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته «هفتاد و پنج سال پیش در یک روز پنج‌شنبه، دلیری میهن‌پرستان آمریکایی و بریتانیایی از این جزیره آغاز شد تا مهم‌ترین نبرد تاریخ را شکل دهد».

پیاده‌سازی قوا در جبهه نرماندی در جریان جنگ جهانی دوم در شـشم ژوئن ۱۹۴۴ آغاز شد. اوایل بامداد بیش از ۱۵۰ هزار تن از نیروهای متفق، از آمریکا و بریتانیا و فرانسه، تا کانادا و استرالیا حملات هوایی و زمینی خود را به مناطق ساحلی فرانسه در نرماندی آغاز کردند.

بامداد ششم ژوئن ۱۹۴۴
بامداد ششم ژوئن ۱۹۴۴

برای انجام این نبرد هفت هزار شناور به کار گرفته شد، بیش از ۱۱۵۰۰ فروند هواپیما در آماده‌باش قرار گرفتند و بیش از ۱۴ هزار سورتی پرواز انجام شد. تا روز ۱۱ ژوئن بیش از ۳۲۰ هزار سرباز، ۵۴ هزار خودروی زرهی و ۱۰۴ هزار تن مهمات و تسلیحات به سواحل نرماندی انتقال داده شد.

هزاران نفر در نبرد نرماندی جان خود را از دست دادند.

گفته می‌شود عملیات نرماندی بزرگ‌ترین عملیات آبی-خاکی در تاریخ است. آغاز نبرد برای آزادی فرانسه اشغالی و سپس دیگر بخش‌های اروپا از کنترل آلمان نازی، روند جنگ دوم جهانی را در جبهه غرب تغییر داد.

پاریس، پایتخت فرانسه، دو ماه و نیم بعد از پیاده‌سازی‌های نرماندی از اشغال نیروهای آلمان نازی خارج شد. حدود یک سال بعد، در اوایل ماه مه ۱۹۴۵، آلمان نازی رسما تسلیم شد و جنگ دوم در اروپا پایان یافت. هرچند روند جنگ در جبهه شرق ادامه پیدا کرد تا بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در نهایت تسلیم ژاپن به نبردها پایان داد.

بندر پورتسموث از نقاط کلیدی انجام پیاده‌سازی قوا در نرماندی بود و هر سال مراسمی به مناسبت آن برگزار می‌کند.

رویترز، تلگراف، منابع تاریخی/ت/خ
XS
SM
MD
LG