لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷
۲۳:۴۶ ۳۱.۵.۱۴۰۲

بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، در پی یورش مأموران امنیتی

گزارش‌های رسیده به رادیوفردا حاکی است که پدر محمدمهدی کرمی یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده است.

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که مأموران امنیتی ظهر سه‌شنبه به منزل خانواده کرمی هجوم بردند و علاوه‌بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط و توقیف کردند.

همچنین به گفتۀ این منبع نزدیک به خانوادۀ کرمی، مأموران امنیتی ابتدا مادر و برادر محمدمهدی کرمی را نیز بازداشت کرده بودند و پس از ساعتی آنها را آزاد کردند اما پدر این معترض اعدام‌شده همچنان در بازداشت است.

حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان
حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان

هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگه‌داری ماشاالله کرمی اطلاعی در دست نیست.

حساب کاربری مرکز مشاوره حقوقی «دادبان» نیز خبر داده که علاوه‌بر آقای کرمی، امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی، نیز بازداشت شده است. رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند بازداشت این وکیل دادگستری را تأیید کند.

جمهوری اسلامی روز ۱۷ دی سال گذشته، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به اتهام شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی حاضر در مراسم چهلم حدیث نجفی در «اتوبان کرج» اعدام کرد.

هر دو جوان معترض پیش از اجرا شدن حکم اعدام‌شان، اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند.

۲۳:۴۷ ۱.۶.۱۴۰۲

بازداشت سه تن از اعضای خانواده‌‌‌های کشته‌شدگان اعتراضات در ادامه فشارهای امنیتی

فعالان مدنی روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از بازداشت مهسا یزدانی، نسرین علیزاده و فرامرز براهویی از اعضای خانوادۀ کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ خبر دادند.

فاطمه حیدری یکی از خواهران دادخواه روز چهارشنبه در این شبکه اجتماعی از بازداشت مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی از کشته‌شدگان اعتراضات در ساری خبر داد. خانم حیدری همچنین نوشت نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده،‌ از کشته‌شدگان اعتراضات اصفهان، نیز بازداشت شده است.

احضار و تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده به‌ویژه در واپسین هفته‌های مانده به سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شدت گرفته است.

در همین زمینه، آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، روز چهارشنبه نوشت نهادهای امنیتی فرامرز براهویی برادر ۱۵ سالهٔ اسماعیل براهویی از کشته‌شده‌‌گان «جمعه خونین» زاهدان را نیز بازداشت کرده‌اند. او در همین پست به بازداشت شوهر خانم علیزاده، کورش وزیری اشاره کرد که از هفته گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

خانواده عرفان رضایی نوایی، نوجوان کشته‌شده در اعتراضات مشهد نیز روز گذشته از تماس‌های مشکوک با تلفن‌های همراه خود خبر دادند. خانواده آقای رضایی نوایی با انتشار عکسی از تماس‌های یک خط ناشناس با آن‌ها، این گونه فشارها را با نزدیک شدن زادروز این نوجوان کشته‌شده در اعتراضات مرتبط دانستند.

گزارش‌های مختلف حاکی است که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین شماری از اعضای خانواده‌های دادخواه را از برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته‌شده و همچنین فعالیت در فضای مجازی نیز منع کرده‌اند.

۲۲:۱۹ ۱.۶.۱۴۰۲

فرمانده‌کل نیروی هوایی ارتش روسیه برکنار شد

ژنرال سرگئی سوروویکین، یک نظامی رده‌بالای روسیه که سال گذشته از فرماندهان ارشد جنگ این کشور با اوکراین بود و با یوگنی پریگوژین، رهبر مزدوران شورشی واگنر ارتباط داشت، از فرماندهی‌کل نیروی هوایی روسیه برکنار شد.

عکس آرشیوی از مراسم تقدیر ولادیمیر پوتین از ژنرال سوروویکین
عکس آرشیوی از مراسم تقدیر ولادیمیر پوتین از ژنرال سوروویکین

نخستین گزارش‌ها درباره این اتفاق روز ۳۱ مرداد منتشر شد و سپس خبرگزاری دولتی ریانووستی تأیید کرد که او از سمت خود کنار رفته و جای خود را «به‌طور موقت» به ژنرال ویکتور آفلازوف داده است.

سال گذشته که سوروویکین مدت کوتاهی فرماندهی کل تهاجم نظامی روسیه اوکراین را برعهده گرفت، آفلازوف سرپرستی نیروی هوایی روسیه را عهده‌دار شده بود.

این گزارش‌ها تا روز چهارشنبه هنوز از سوی کرملین تأیید نشده‌اند و به ابهام در مورد سرنوشت سوروکین بعد از شورش گروه واگنر دامن زده‌اند.

او که از اولین ساعت‌های روز شورش مزدوران واگنر در دوم تیرماه در انظار عمومی ظاهر نشده است، به دلیل شیوه خشن رهبری خود در جریان دخالت نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه به «ژنرال آخرالزمان» شهرت یافته است.

۲۲:۰۰ ۱.۶.۱۴۰۲

ارائه ارز ویژۀ «اربعین» با میلیون‌ها تومان تخفیف و بدون نیاز به ثبت‌نام

در پی اختلال در سامانۀ ویژه ثبت نام زائران اربعین، یک مقام مسئول روز چهارشنبه گفت که برای دریافت «ارز» ویژه این سفر، دیگر ارائه کد این سامانه الزامی نیست. گزارش‌های شهروندی نیز از ارائه تسهیلات ویژۀ بانکی برای متقاضیان سفر به عراق حکایت دارد.

جواد تشکری، سخنگوی ستاد اربعین، گفت که بانک مرکزی دستور داده شعبه‌های منتخب بانک‌ها بدون ارائه این کد و «برگه زائر» به متقاضیان «۲۰۰ هزار دینار» عراق بپردازند.

به نوشته خبرگزاری مهر، این مبلغ با قیمت معاملات الکترونیکی ارز موسوم به اتس به افراد عرضه می‌شود که معادل شش میلیون و ۲۰۰ هزار تا شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این یعنی قیمت هر دینار عراق بین ۳۱ تا ۳۲.۵ تومان تعیین شده است، در حالی که قیمت دینار عراق در بازار آزاد ایران حدود ۳۷.۵ تومان است و به این ترتیب میلیاردها تومان تخفیف به متقاضیان سفر به عراق برای این مراسم داده می‌شود.

چند روز پس از اعلام آزاد شدن ۱.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک تجارت عراق، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران روز ۱۲ مرداد اعلام کرد که حکومت ایران از امسال به جای یورو و دلار، به زائران اربعین ۲۰۰ هزار دینار پرداخت خواهد کرد.

رقمی که برای زائرین ایرانی اربعین در عراق اختصاص یافته، معادل یک‌سوم از دارایی‌های آزادشدۀ ایران در عراق است. قرار بود این پول با ارز دینار و برای خرید اقلام بشردوستانه آزاد شود.

۲۰:۴۱ ۱.۶.۱۴۰۲

سکونت «اتباع خارجی» در نزدیکی زیارتگاه شاهچراغ ممنوع شد


در پی دو حمله مسلحانه به زیارتگاه «شاهچراغ» شیراز با فاصله زمانی ۱۰ ماه، استاندار فارس از ممنوعیت سکونت اتباع خارجی در «بافت ۵۷ هکتاری» شاهچراغ خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد هادی ایمانیه روز چهارشنبه اعلام کرد با مصوبه هفته گذشته شورای عالی امنیت ملی، برقراری امنیت این مکان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است.

او که در یک نشست خبری سخن می‌گفت مدعی شد امنیت «شاهچراغ» با «سه لاین امنیتی» حفظ می‌شد و از آنچه «بی‌انتصافی» در مورد تأمین امنیت این مکان خواند، انتقاد کرد.

استاندار فارس همچنین از «استقرار دستگاه‌های چهره‌زنی» و همچنین «برگزاری مانور» برای آموزش نیروهای امنیتی مستقر در این زیارتگاه خبر داده است.

طی دو حمله مسلحانه به این مکان زیارتی در چهارم آبان ۱۴۰۱ و ۲۲ مرداد امسال، در مجموع ۱۵ تن کشته و نزدیک به ۳۰ نفر مجروح شدند.

در هر دو مورد، مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، این حملات را به «اتباع خارجی» نسبت دادند و دو متهم اصلی حمله سال گذشته که از اتباع افغانستان بودند ۱۷ تیر امسال اعدام شدند.

بعد از حمله روز ۲۲ مرداد نیز، دستگاه‌ امنیتی جمهوری اسلامی از بازداشت چند «غیرایرانی» به اتهام مشارکت در این حمله خبر داد.

۲۰:۲۵ ۱.۶.۱۴۰۲

مادر جلوه جواهری: حداقل بگویند فرزندم کجاست

گوهر بیات، مادر جلوه جواهری، فعال حقوق زنان بازداشت‌شده در رشت می‌گوید که هنوز از دلیل بازداشت، اتهامات و نهاد بازداشت‌کنندۀ دخترش اطلاعی ندارد و مسئولان هم پاسخگو نیستند.

او روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با ابراز نگرانی از تداوم بی‌خبری از فرزندش گفت جلوه یک روز پس از بازداشت با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که «حالش خوب است ... اما نگفت کجاست».

به گفتۀ خانم بیات، فرزندش از ۲۶ مرداد دیگر تماسی نداشته و از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

مادر خانم جواهری در ادامه با اشاره به کشته‌ شدن دو فرزندش در جنگ ایران و عراق تأکید کرد فرزندانش «برای ایران رفتند» و جلوه جواهری هم مانند آن‌ها «برای مردم» کار می‌کرد و «در زمینه حقوق زنان» فعال بود.

این کنشگر حقوق زنان روز ۲۵ مرداد به همراه ۱۱ کنشگر و فعال مدنی دیگر توسط نهادهای امنیتی در استان گیلان بازداشت شد.

یک روز پس از این بازداشت‌های جداگانه، اداره کل اطلاعات گیلان نیز در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آن‌ها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

۱۹:۳۰ ۱.۶.۱۴۰۲

صدها شخصیت‌ سیاسی و حقوق بشری فرانسه خواستار آزادی ۱۲ کنشگر ایرانی شدند

دست‌کم ۲۲۸ شخصیت سیاسی و حقوق بشری در فرانسه، خواستار آزادی ۱۲ کنشگر ایرانی شدند، که از هفته پیش در استان گیلان در بازداشت نیروهای «امنیتی و قضایی» هستند.

روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، نامه‌ای که برای پشتیبانی از «کنشگران زن و سایر فعالان در ایران» تنظیم شده، به سفارت ایران در پاریس ارسال شد.

متن این نامه توسط ده‌ها تن از «نمایندگان مجلس ملی و مجلس سنای جمهوری فرانسه، وکلا و همچنین فعالان حقوق زنان» امضا شده ‌است.

امضاکنندگان با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی، «موجی بی‌سابقه از سرکوب فعالان حقوق بشر و به‌ویژه فعالان حقوق زنان در ایران به‌ راه افتاده است» یادآور شدند که «هیچ کس نباید به دلیل باورهایش هدف آزار و اذیت قرار گیرد».

۱۷:۳۶ ۱.۶.۱۴۰۲

حکم شش سال حبس و تبعید مجید توکلی، فعال سیاسی، تأیید شد

مجید توکلی روز چهارشنبه خبر داد که دادگاه تجدید نظر، حکم صادر شده در پروندۀ او شامل شش سال حبس و مجازات‌های تکمیلی از جمله «تبعید» را عیناً تأیید کرده و این حکم «قطعی و قابل اجرا» است.

این فعال سیاسی پیش از این از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود.

از جمله محکومیت‌های تکمیلی آقای توکلی همچنین «دو سال تبعید از تهران، منع فعالیت مجازی و منع خروج از کشور» عنوان شده است.

او در ادامه رشته‌توئیت اخیر خود تصریح کرده با توجه به اینکه پرونده روز ۲۵ مرداد امسال در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ثبت شده بود و این شعبه رأی خود را تنها چهار روز بعد صادر کرده، «بعید است که قضات چندین جلد پرونده و دادخواست را دیده باشند».

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، «مجازات اشد» یعنی پنج سال حبس در مورد آقای توکلی قابل اجرا خواهد بود.

مجید توکلی همچنین یادآور شده که این حکم صرفاً به‌دلیل «نوشته‌ها و نظرات چندسال اخیر» این فعال سیاسی و در ادامۀ «سرکوبِ فکر و بیان این‌سال‌ها» صادر شده است.

این فعال دانشجویی سابق یکم مهرماه پارسال در جریان اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۸ دی به قید وثیقه آزاد شد.

۱۵:۱۸ ۱.۶.۱۴۰۲

وزارت دفاع روسیه از گفت‌وگو با ایران درباره همکاری‌های نظامی خبر داد

خبرگزاری اینترفکس روز چهارشنبه به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که معاون وزیر دفاع این کشور با فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی موضوع همکاری‌های نظامی میان دو کشور را بررسی کردند.

پیشتر در روز یکشنبه رسانه‌های ایران از سفر کیومرث حیدری فرمانده ارتش این کشور به مسکو خبر داده بودند.

روسیه و ایران هر دو تحت تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار دارند اما در سال‌های اخیر و به ویژه از زمان آغاز تهاجم روسیه علیه اوکراین، همکاری‌های دوجانبه نظامی خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس گزارش مقام‌های اوکراینی، کشورهای غربی و رسانه‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد به روسیه به این کشور در تهاجم به اوکراین کمک کرده است؛ اتهامی که تهران آن را رد کرده است.

۱۵:۰۷ ۱.۶.۱۴۰۲

دومین حمله به منطقه زادگاه خانواده اسد در لاذقیه سوریه

خبرگزاری دولتی سوریه از دومین حمله به منطقه قرداحه در استان لاذقیه سوریه که محل زادگاه خانواده اسد به شمار می‌رود، خبر داده و آن را به «گروه‌های تروریستی» منتسب کرده است.

سانا گزارش داد که یک غیرنظامی روز چهارشنبه در این حمله زخمی شده است. این حمله یک روز پس از کشته شدن پنج نفر، از جمله دو غیرنظامی، در حملات نیروی هوایی روسیه در استان ادلب صورت گرفته است.

بخش عمده این استان در کنترل گروه‌های شورشی مخالف حکومت اسد است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا که به شبکه گسترده‌ای از منابع در سوریه دسترسی دارد، اعلام کرد که حمله روز چهارشنبه توسط گروه جهادی «تحریر الشام» و از حاشیه استان ادلب انجام شده است.

این دومین بار است که این محله علویان، مهد خانواده اسد، در فاصله دو ماه هدف حمله قرار می‌گیرد. دو ماه پیش نیز یک غیرنظامی در یک حمله پهپادی منتسب به گروه‌های شورشی کشته شد.

روسیه، حامی اصلی رژیم اسد، در هفته‌های اخیر حملات خود را علیه منطقه ادلب افزایش داده است.

۱۴:۵۸ ۱.۶.۱۴۰۲

محمد خاتمی: آدمی را سرکار بیاورید که بتواند کار کند

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسلامی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴، در سخنانی تازه گفت که حاکمیت «به مردم بد می‌کند» و خواستار برگشتن حکومت به وضعیتی شد که به گفته او پیش از این در آن «جمهوری اسلامی» واقعی برقرار بوده.

او گفت که «نه از انقلاب پشیمانیم و نه جمهوری اسلامی را رد می‌کنم اما حرفمان این است که آنچه هست با جمهوری اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد. برگردید به جمهوری اسلامی و خوداصلاحی کنید.»

محمد خاتمی این سخنان را در دیدار با «شورای مرکزی کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب» بیان کرده و متن آن روز چهارشنبه ۱ شهریور در کانال تلگرامی او نیز منتشر شده است.

با نزدیک شدن انتخابات امسال مجلس و خبرگان رهبری که قرار است در پایان سال جاری برگزار شود، محمد خاتمی از دولت کنونی انتقاد کرده و گفت: «مردم که برده نیستند! آدمی را سرکار بیاورید که بتواند کار کند و جواب مردم را بدهد. اگر هم می‌گویید زور داریم و همین است که هست خب چرا به نام اسلام چنین می‌کنید؟»

درخواست او برای «سر کار آوردن آدمی که بتواند کار کند» اذعانی تلویحی به دستوری بودن انتصاب رئیس جمهورها در جمهوری اسلامی و باور نداشتن به صحت روند انتخابات و رأی‌گیری از مردم در انتخابات‌ها است.

خواسته ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور پیشین ایران برای اصلاحات در حالی است که معترضان در شعارهای خود در جریان اعتراضات سراسری اخیر همزمان جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را رد کرده و با هدف قرار دادن علی خامنه‌ای، خواستار براندازی حکومت جمهوری اسلامی شدند.

آقای خاتمی که خود به مدت هشت سال در بالاترین مقام اجرایی کشور قرار داشت، همواره مورد انتقاد بود که به اندازه کافی برای اصلاحات تلاش نکرده و به نوعی به تحکیم پایه‌های قدرت جمهوری اسلامی و دستگاه سرکوب آن یاری رسانده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG