لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶
۰۷:۴۷ ۲.۶.۱۴۰۲

گزارش‌ها از تعویق زمان شروع دانشگاه‌ها در آستانه سالروز اعتراضات

کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، با اشاره به نزدیکی سالروز مرگ مهسا امینی، نوشته «در اغلب دانشگاه‌های بزرگ کشور، علیرغم اعلام قبلی مبنی بر شروع ترم در ۲۵ شهریور، تاریخ آغاز کلاس‌ها حداقل یک هفته به تعویق افتاده است.»

بر اساس این گزارش، در دانشگاه شریف، ترم جدید از «سوم مهر» آغاز خواهد شد و بر اساس اطلاعیه مندرج در سایت دانشگاه فردوسی، کلاس‌های این دانشگاه «در تمامی مقاطع تحصیلی در دو‌ هفته اول مهرماه به صورت مجازی» برگزار خواهند شد.

این تشکل دانشجویی در عین حال از افزایش «تماس‌‌های نهادهای امنیتی با دانشجویان» در نزدیکی سالروز آغاز اعتراضات پس از مهسا امینی خبر داده است.

کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» نوشته در دانشگاه خواجه نصیر «دست‌کم با ۴۰ دانشجو تماس گرفته شده‌...همچنین در طی هفته گذشته، گزارشات متعددی حاکی از افزایش تماس‌ها با دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و شریف هستند.»

آن‌طور که در این گزارش آمده، «دانشجویان در جلسات بازجویی تهدید شده‌اند و از آنان تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات احتمالی دانشجویی و عدم فعالیت همسو در فضای مجازی اخذ شده‌ است.»

همچنین گزارش‌ها حاکی از تماس نیروهای امنیتی با چند دانشجوی دانشگاه تبریز است در دانشگاه مدنی آذربایجان نیز در هفته‌های اخیر، حراست با تماس با دانشجویان و خانواده‌‌هایشان، «آنان را تهدید به معرفی به نیروهای امنیتی و بازداشت و اخراج از دانشگاه کرده ‌است».

این کانال هدف از این اقدامات را «صرفا جهت ایجاد رعب و وحشت» عنوان کرده است.

۰۳:۱۸ ۳.۶.۱۴۰۲

انفجار در پالایشگاه سرخس دو کشته برجای گذاشت

گزارش‌ها حاکی است که در انفجار در پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس، در روز پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲ دو کارگر کشته و شش نفر مصدوم شدند.

به گزارش ایرنا، این حادثه ددر پی نشت گاز ترش در واحد تصفیه گاز شماره ۲ این پالایشگاه روی داده است.

وب سایت حقوق بشری هرانا نیز می‌گوید، در سایه فقدان ایمنی و شرایط نامناسب کار، هشت کارگر در سرخس حین کار دچار حادثه شدند. در این حادثه دو کارگر جان خود را از دست دادند و شش تن دیگر مصدوم شدند.

سرپرست معاونت امنیتی استانداری خراسان رضوی به «در دست تعمیر بودن» این بخش از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس اشاره کرده است و گفته است:«دو نفر از کارکنان پالایشگاه بر اثر این انفجار جان باختند و شش مجروح این حادثه به بیمارستان سرخس منتقل شدند که حال عمومی آنان مساعد است.»

به نوشته سلامت‌نیوز و بر اساس گزارش‌های سازمان‌های جهانی، ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

برداشت از منابع گاز شیرین خانگیران در سال ۱۳۵۲ با سه حلقه چاه و بهره‌برداری از مخزن گاز ترش مزدوران در سال ۱۳۶۲ و هم‌زمان با راه‌اندازی پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد با حفر ۶ حلقه چاه آغاز شد.

سرخس در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۰۱:۱۴ ۳.۶.۱۴۰۲

محکومیت یک فعال کارگری در سقز به ۳۹ ماه حبس تعزیری

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، چنان‌چه گزارش‌‌ها در روز پنجشنبه ۲ شهریور حکایت دارند از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به«۳۹ ماه حبس تعزیزی» محکوم شده‌است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این شهروند اهل سقز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در مراسم خاکسپاری ژینا امینی باید متحمل ۷ ماه و ۱۵ روز حبس شود.وی همچنین به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در کومله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) به ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیزی محکوم شده است.

به نوشته این فعال کارگری در صفحه فیس‌بوکش «دادگاه با عنایت به وجود جهات تخفیف مندرج در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ از جمله وضعیت سنی آقای اسماعیلی و متأهل بودن نام‌برده، مجازات حبس اشد فوق را به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی تخفیف» داده است.

جلسه دادگاه این فعال کارگری در تاریخ ۲۸ خرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی برگزار و صدور این حکم امروز به وی ابلاغ شده است.عثمان اسماعیلی، در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در سقز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

وی پس از ۷۰ روز بازداشت با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان سقز آزاد شد.رسانه‌های حقوق بشری طی روزهای اخیر از بازداشت شماری از فعالان مدنی در استان گیلان و سایر استان‌ها در آستانه سالگرد اعتراضات به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد خبر داده‌اند.

۰۰:۵۸ ۳.۶.۱۴۰۲

به دلیل پذیرفتن گل آفساید پرسپولیس؛کمک داور بازی پرسپولیس-ذوب آهن محروم شد

کمیته داوران فدراسیون فوتبال، کمک داور بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن را به دلیل «پذیرفتن گل ناسالم پرسپولیس محروم» کرد. این گل که در شرایط آفساید به ثمر رسید، پرسپولیس را از یک شکست خانگی نجات داد.

به گزارش ایسنا، کمک‌داور بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن در آفسایدگیری اشتباه داشت و گل تساوی سرخپوشان سالم نبود.

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، کمک داور بازی پرسپولیس و ذوب آهن اصفهان را که در هفته سوم مسابقات لیگ برتر برگزار شد،«از کمک داوران الیت و بین‌المللی کشور» معرفی کرد. به گفته او، آرمان اسعدی دچار اشتباه شد و گل مردود پرسپولیس را پذیرفت.

خداداد افشاریان از گفت‌وگویش با ناظر بازی خبر داد و گفت «مطابق قانون و مطابق آیین‌نامه، اسعدی محرومیتش را سپری خواهد کرد.»

پرسپولیس در صورت باخت در این بازی به رده چهارم سقوط می‌کرد، اما تک امتیاز این بازی سبب شد تا در رده سوم و بالاتر از استقلال قرار بگیرد.

۲۱:۱۸ ۲.۶.۱۴۰۲

دفاع کارگردان سرشناس دانمارکی از اظهارنظر انتقادی خود درباره کمک نظامی به اوکراین

لارس فون‌تریه، فیلمساز شناخته‌شده دانمارکی، بعد از اظهارنظری انتقادی درباره اهدای جنگنده‌های اف-۱۶ از طرف کشورش به اوکراین که جنجال برانگیز شد، از خود دفاع کرد.

این کارگردان و نویسنده روز ۳۱ مرداد با انتشار یک پست اینستاگرامی به زبان انگلیسی نوشته بود: «جان روس‌ها هم اهمیت دارد!». او همچنین جنگنده‌های اف-۱۶ را «یکی از ترسناک‌ترین ماشین‌های کشتار زمانه ما» توصیف کرده بود.

آقای فون‌تریه هرچند کامنت‌های این پست را بست، اما بازتاب‌ اظهارنظرش در رسانه‌های دانمارکی و همچنین روسی و اوکراینی گسترده بود.

او روز پنجشنبه با انتشار متنی دیگر در شبکه‌های اجتماعی نوشت که تنها به یک مسئله «بدیهی» اشاره کرده بود؛ این که «جان همه در دنیا ارزش دارد» و افزود: به نظر می‌رسد این عبارت «فراموش‌شده» است و به دورانی تعلق داشته که «صلح‌طلبی یک مزیت بود».

لارس فون‌تریه که دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره کن را در کارنامه خود دارد، در سال ۲۰۱۱ در یک نشست این جشنواره گفته بود که «هیتلر را درک می‌کند»؛ ولی بعد از جنجالی شدن این اظهارنظر، از بیان آن عذرخواهی کرد.

۱۸:۴۰ ۲.۶.۱۴۰۲

تصاویر ماهواره‌ای از جمع‌آوری چادرهای گروه واگنر در بلاروس

تصاویر ماهواره‌ای دریافتی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نشان می‌دهد بخشی از چادرهای اردوگاهی که ظن آن می‌رود متعلق به نیروهای مزدور گروه واگنر روسیه در نزدیکی روستای «تسل» بلاروس باشد، جمع‌آوری شده است.

این تصاویر که روز چهارشنبه اول شهریور از سوی موسسه «پلنت لب» گرفته شده‌اند، ۲۷۳ چادر نظامی یک اردوگاه نظامی گروه واگنر را نشان می‌دهند که هرکدام ۲۰ نفر را در خود جا می‌دهند، اما ۱۰۱ چادر جمع‌آوری شده ‌است. این بدان معناست که فضا برای بیش از دو هزار نفر از مزدوران گروه واگنر از بین رفته است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که بیش از پنج هزار نفر در این اردوگاه اسکان یافته بودند.

هنوز مشخص نیست این چادرها و نیروهای واگنر به کجا منتقل شده‌اند. تصاویر پلنت لب بیانگر آن است که جمع‌آوری چادرها احتمالا از سه هفته پیش آغاز شده است.

کانال‌های تلگرامی وابسته به گروه واگنر می‌گویند که برخی از جنگجویان این گروه در بلاروس برای گذراندن تعطیلات به روسیه رفته‌اند و گروهی دیگر برای جنگیدن به آفریقا عزیمت کرده‌اند.

با این حال، همان‌طور که تصاویر پیشین پلنت لب نشان می‌دهد، ممکن است برخی از مزدوران واگنر به پایگاه‌های دیگری در بلاروس منتقل شده باشند.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان، ماه پیش گفته بود که حدود ۱۰۰ جنگجوی گروه واگنر احتمالا به غرب بلاروس در نزدیکی مرز لهستان منتقل شده باشند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور دیکتاتور بلاروس، این اتهام را رد کرده است.

تصاویر جدید پلنت لب در روزی منتشر شدند که مقامات هوایی روسیه اعلام کردند یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، در فهرست مسافران هواپیمایی بوده است که روز چهارشنبه در منطقه تور، در ۲۷۰ کیلومتری شمال مسکو، سقوط کرد.

۱۷:۰۱ ۲.۶.۱۴۰۲

دونالد ترامپ روز پنجشنبه خود را به زندانی در ایالت جورجیا تسلیم می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز پنجشنبه خود را به زندانی در شهر آتلانتای ایالت جورجیا تسلیم می‌کند.

آقای ترامپ پذیرفته است که ۲۰۰ هزار دلار وثیقه بپردازد و از نوشتن مطالب تهدیدآمیز در شبکه‌های اجتماعی خودداری کند.

دونالد ترامپ و ۱۷ تن از مقامات سابق دولتی، دستیاران و وکلای او متهم به برنامه‌ریزی برای تغییر نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت جورجیا هستند.

چند تن از متهمان این پرونده در روزهای گذشته خود را به زندان معرفی کردند و روز جمعه هم دیگر متهمان برای انجام کارهای اداری خود را به زندان معرفی خواهند کرد.

پروندهای قضایی دیگری نیز علیه دونالد ترامپ در ایالت‌های واشینگتن، فلوریدا و نیویورک تشکیل شده است.

۱۶:۵۹ ۲.۶.۱۴۰۲

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را به ۲۵ درصد افزایش داد


بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه با افزایشی هفت‌ونیم درصدی، نرخ بهره بانکی را ۲۵ درصد اعلام کرد.

در اطلاعیه‌ای که پس از اعلام نرخ جدید بهره بانکی منتشر شد، دلیل افزایش غیر منتظره نرخ بهره، جلوگیری از بالا رفتن نرخ تورم عنوان شده است.

نرخ رسمی تورم در ترکیه برای سال جاری میلادی ۵۸ درصد اعلام شده است ولی کارشناسان اقتصادی و احزاب اپوزیسیون نرخ واقعی تورم را بیشتر از میزان اعلام شده می‌دانند.

با اعلام نرخ جدید بهره بانکی، ارزش لیر ترکیه مقداری بالا رفت و قیمت هر دلار آمریکا که بیش از ۲۷ لیر ترک معامله می‌شد به زیر ۲۷ لیر رفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که سال‌ها بر پایین نگه داشتن نرخ بهره تاکید می‌کرد، سه ماه پیش با تغییر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به آنها اجازه تغییر نرخ بهره را داد.

۱۴:۵۳ ۲.۶.۱۴۰۲

مادر سیاوش محمودی، از کشته‌شدگان اعتراضات، احضار شد

گزارش‌ها حاکی از احضار لیلی مهدوی، مادر سیاوش محمودی، از کشته‌شدگان اعتراضات، به دادگاه است.

در همین حال سایت حقوق بشری «هرانا» به نقل از یک منبع آگاه گفته است که «روز چهارشنبه یکم شهریور مأموران ضمن تفتیش منزل خانم مهدوی، برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه وی را ضبط کردند.»

بنا بر اعلام این منبع آگاه هم‌زمان با این تفتیش، خانم مهدوی به دادسرای اوین احضار شده است و باید روز شنبه چهارم شهریور به این مرجع قضایی مراجعه کند.

سیاوش محمودی، ۱۶ ساله، در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و در روزهای نخستین اعتراضات «زن زندگی آزادی»، در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در محله نازی‌آباد تهران بر اثر اصابت گلوله نیروهای حکومتی کشته شد.

لیلی مهدوی، مادر سیاوش، در ماه‌های گذشته همواره دادخواه خون فرزندش بوده و پست‌های اعتراضی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

۱۴:۲۲ ۲.۶.۱۴۰۲

سیوان ابراهیمی، کنشگر مدنی و همسر زارا محمدی، به حبس، تبعید و شلاق محکوم شد

سیوان ابراهیمی، کنشگر مدنی اهل کامیاران و مدرس زبان کُردی، به حبس، تبعید و شلاق محکوم شده است.

به گزارش سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» اتهامات آقای ابراهیمی در دادگاه کیفری سنندج «برهم زن نظم عمومی» عنوان و او بابت این اتهام به یک سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، هم‌چنین چهل ضربه شلاق محکوم شده است.

این فعال مدنی کُرد در حساب کاربری خود در اینستاگرام، مهمترین دلیل صدور این احکام را به نقل از رأی دادگاه «عدم عقب‌نشینی از مواضع قبلی» خود عنوان کرد.

جلسه رسیدگی به اتهامات سیوان ابراهیمی، روز ١٧ مرداد برگزار و حکم صادرشده، ٣١ مرداد به او ابلاغ شده است.

به گزارش هه‌نگاو، این مدرس زبان کُردی، در یک پرونده دیگر در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، با اتهام «تبلیغ علیه نظام» روبرو شده است و جلسه رسیدگی به آن، ششم شهریور برگزار خواهد شد.

سیوان ابراهیمی، عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی، اجتماعی نوژین، ۱۳ دی ۱۴۰۱ در حالی که برای پیگیری پرونده همسرش، زارا محمدی، به دادگاه سنندج مراجعه کرده بود، بازداشت و روز ٢۵ بهمن همان سال به‌صورت موقت به قید وثیقه آزاد شد.

زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان کُردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی «نوژین»، خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در تیر ۱۳۹۹ به اتهام «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

این حکم بعدتر در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تبدیل شد و این فعال مدنی ۱۸ دی ۱۴۰۰ راهی زندان شد.

۱۴:۱۸ ۲.۶.۱۴۰۲

قوه قضائیه می‌گوید در مورد پلمب پلتفرم‌های تجاری اینترنتی دستوری نداده بود

در حالی که اخیراً شماری از شرکت‌ها و مجموعه‌های اینترنتی و استارتاپی بزرگ در ایران در ارتباط با موضوع حجاب اجباری با پلمب و توقیف فعالیت و تشکیل پرونده قضایی روبه‌رو شدند، سخنگوی قوه قضائیه روز پنج‌شنبه منکر صدور دستور پلمب این سکوها (پلتفرم‌ها) از سوی این قوه شد.

مسعود ستایشی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد برخوردهایی از قبیل پلمب و توقیف فعالیت و تشکیل پرونده قضایی برای برخی کارکنان سکوها که در فضای مجازی «تصاویر بانوان شاغل بدون حجاب» منتشر کرده بودند، گفت که «اگر پلمب یا توقیف‌هایی در این زمینه صورت پذیرفته است بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضائیه بوده و ما تاکنون چنین دستوری مبنی بر پلمب اماکن یا واحدهای متخلف صادر نکرده‌ایم.»

در هفته‌های اخیر سکوهای تجاری اینترنتی چون دیجی‌کالا، ازکی و طاقچه با پلمب و محدودیت مواجه شدند. سخنگوی قوه قضائیه روز پنچ‌شنبه گفت که «پرونده قضایی برای این سکو‌ها در واحد‌های قضایی مربوطه در قوه قضائیه تشکیل شده» اما مسئله صدور دستور پلمب را رد کرد.

او در مورد این‌که چگونه نیروهای انتظامی در شهرهای مختلف ایران، بدون دستور قضایی اقدام به پلمب دفاتر سکوهای تجاری اینترنتی کرده‌اند،‌ توضیحی نداد. او همچنین نگفت که آیا قرار است علیه این اقدامات فراقانونی نیروی انتظامی اقدامی صورت بگیرد یا نه.

بیشتر

XS
SM
MD
LG