لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

آمازون و خرید ۸.۵ میلیارد دلاری متروگلدین مایر


جف بزوس، مدیرعامل پیشین آمازون
جف بزوس، مدیرعامل پیشین آمازون

کمپانی «آمازون» روز چهارشنبه پنجم خرداد اعلام کرد که استودیوی «مترو گلدین مایر» یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین استودیوهای فیلمسازی هالیوود را به بهای ۸.۴۵ میلیادر دلار خریداری می‌کند.

این استودیو مالک فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی موفقی از جمله مجموعه سینمایی «جیمز باند» و از شاخص‌ترین استودیوهای فیلمسازی هالیوود به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم است.

از همین رو، دستیابی به آرشیو عظیم آن آمازون را در رقابت با سایر غول‌های اینترنتی تولیدات سرگرم‌کننده نظیر «نتفلیکس» و «دیزنی پلاس» در موقعیت بهتری قرار خواهد داد.

استودیوی فیملسازی «مترو گلدوین مایر» که به اختصار «ام‌جی‌ام» و یا «مترو» خوانده می‌شود، یک شرکت سهامی خصوصی است که در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد. علاوه‌ بر این، مالک شبکه تلویزیونی کابلی «اپیکس» است و مجموعه‌های تلویزیونی موفقی همچون «فارگو»، «وایکینگ‌ها» و «شارک تنک» را در کارنامه تولیدات خود دارد.

هدف از این معامله افزایش قدرت رقابت خدمات ویدئویی شرکت آمازون (آمازون پرایم ویدئو) است. این پلتفرم در قبال حق اشتراک سالانه، تولیدات سرگرم‌کننده نظیر فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تحویل فوری کالاهای خریداری‌شده از وب‌سایت آمازون نیز از دیگر مزایای این حق اشتراک است.

از دیگر رقبای بزرگ سرویس پخش آنلاین «آمازون پرایم» در عرصه توزیع اینترنتی فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی می‌توان به «اچ‌بی‌او مکس» و «اپل‌تی‌وی پلاس» اشاره کرد. تمامی این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری‌های کلان و گسترش تولید و پخش آثار نمایشی در سراسر جهان می‌کوشند از افزایش گرایش کاربران به استفاده از خدمات اینترنتی، به‌ویژه در زمینه تماشای فیلم و سریال پس از شروع همه‌گیری ویروس بهره‌برداری کنند.

شرکت آمازون اخیرا روی مناسبت‌های ورزشی نیز تمرکز کرده و تاکنون چندین قرارداد بزرگ در این زمینه امضا کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قرارداد پخش انحصاری مسابقات «لیگ سراسری فوتبال» آمریکا به ارزش یک میلیارد دلار در سال است.

یکی دیگر از برنامه‌های آمازون تلاش برای خریداری استودیوها و شرکت‌های فیلمسازی باسابقه است که آرشیو عظیمی از تولیدات نمایشی سرگرم‌کننده دارند.

به‌گفته کارشناسان پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا از جمله تعطیلی بلندمدت سینماها و برقراری مقررات شهربندان در نقاط مختلف دنیا، سرویس‌های پخش آنلاین را بر آن داشت تا آرشیو فیلم و سریال خود را با خریداری امتیاز استودیوهای معروف بسط و گسترش دهند.

مبلغ ۸.۴۵ میلیارد دلار که آمازون برای «ام‌جی‌ام» پرداخت می‌کند حدود ۳۷ برابر درآمد این استودیوی فیلمسازی پیش از کسر بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک (EBITDA) در سال ۲۰۲۱ است.

از قرار معلوم، «ام‌جی‌ام» از ماه دسامبر گذشته روند رسمی معامله با آمازون را آغاز کرده است.

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیر عامل پیشین آمازون، در سال ۲۰۱۶ در توضیح راهبردهای این شرکت گفته بود «اگر ما یک جایزه گلدن‌گلوب ببریم، به بالا رفتن فروش کفش در وب‌سایت آمازون کمک خواهد شد». اشاره او به تاثیر متقابل عرصه‌های گوناگون فعالیت آمازون و به‌ویژه حضور پررنگ آن در صنعت سرگرمی است.

گزارش مالی آمازون در پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که سود آن از سال گذشته تاکنون به میزان چشمگیری در حال افزایش بوده و تعداد مشترکان سرویس پخش ویدئوی این شرکت به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG