لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

دریچه تیر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در تیر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۰۵ ۲۵.۴.۱۳۹۸

تایید خبر بازداشت یک شهروند ایرانی- فرانسوی توسط مقام‌های دو کشور

چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی درباره بازداشت فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی- ‌فرانسوی در تهران، وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۴ تیرماه، بازداشت این پژوهشگر را تایید کرد.

وزارت خارجه فرانسه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که درباره این بازداشت توضیح بدهند و بلافاصله دسترسی کنسولی خانم عادل‌خواه را فراهم کنند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه، خبر بازداشت این شهروند ایرانی- فرانسوی را تایید کرد اما درباره علت بازداشت او توضیحی نداد.

با این حال گزارش‌ها از ایران حاکی است که فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس»، هفدهم خرداد پس از بازگشت به ایران توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت شده است.

۱۶:۰۳ ۲۵.۴.۱۳۹۸

محمد مهدوی‌فر فعال مدنی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد

محمد مهدوی‌فر، فعال مدنی روز شنبه ۲۲ تیرماه توسط ماموران امنیتی در شهرستان آران و بیدگل بازداشت و به زندان کاشان منتقل شد.

یکی از نزدیکان محمد مهدوی‌فر، به رادیوفردا گفت که علت بازداشت او «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

این فعال مدنی که در سال‌های اخیر بارها زندانی شده است، هم‌اکنون دوره تبعید خود را می‌گذراند. او از چند روز پیش به مرخصی اعزام شده بود.

محمد مهدوی‌فر، از امضاکنندگان نامه‌ای با ۱۴ امضاست که در آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای از سمت رهبری جمهوری اسلامی شده بودند.

۱۶:۰۳ ۲۵.۴.۱۳۹۸

«ادامه بازداشت» مژگان صیامی، فعال مدنی

برخی فعالان مدنی در ایران از ادامه بازداشت مژگان صیامی، فعال مدنی و نویسنده اهل اردبیل خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، مژگان صیامی از فروردین‌ماه امسال در بازداشت به سر می‌برد و با اتهاماتی همچون «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» رو به رو ست.

۱۶:۰۲ ۲۵.۴.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان

مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان، در دادگاه کیفری این شهر به دو ساب زندان و دو سال انفصال از خدمات دولتی و عضویت در شورای شهر محکوم شد.

«تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

این عضو شورای شهر اصفهان که دبیرکلی «سازمان عدالت و آزادی» را نیز برعهده دارد، مطرح شدن این اتهامات را به دلیل حمایتش از مهدی حاجتی، علی اصغر غروی، تجمع صنفی معلمان و دفاع از حقوق زنان عنوان کرده است.

۱۶:۰۱ ۲۵.۴.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای حسین جنتی، شاعر ساکن اصفهان

حسین جنتی، شاعر منتقد، در کانال تلگرامش از صدور حکم شش ماه زندان برای خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

این حکم در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان برای او صادر شده است.

حسین جنتی در پی انتشار شعری با مضمون انتقادی، در خردادماه توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از یک هفته با وثیقه آزاد شده بود.

۱۸:۳۸ ۲۲.۴.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران به همراه هفت تن دیگر از گزارشگران ویژه این سازمان، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «عدم دسترسی» زندانیان سیاسی در ایران ابراز نگرانی کردند.

همزمان خبرها از ایران حاکی از وضعیت نامناسب چند زندانی سیاسی و عقیدتی است، از جمله محمد نظری، سهیل عربی، ساناز الله‌یاری و امیرحسین محمدی‌فر.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۱۶:۳۰ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ممنوعیت خروج از کشور برای محمدصدیق کبودوند

محمدصدیق کبودوند، موسس «سازمان حقوق بشر کردستان»، از ممنوع‌الخروج شدن خود خبر داد.

این فعال حقوق بشر که سال‌ها پیش به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال حبس از زندان آزاد شد.

محمدصدیق کبودوند با رد اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در طول مدت زندان خود چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

۱۶:۱۹ ۲۰.۴.۱۳۹۸

اعتراض ده‌ها تشکل دانشجویی به حکم زندان مهدی حاجتی

۶۸ تشکل دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای مشترک با حمایت از مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، از صدور حکم زندان برای او انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، این تشکل‌های دانشجویی در بیانیه خود مهدی حاجتی را فردی توصیف کرده‌اند که هرگز درگیر بده‌بستان‌های سیاسی نشد و عملکرد او چیزی جز مبارزه با فساد مالی و دفاع از حقوق شهروندی نبود.

مهدی حاجتی که از ۱۲ خردادماه برای گذراندن محکومیت خود در زندان شیراز به سر می‌برد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و دوسال تبعید محکوم شده است.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، مهرماه سال گذشته پس از انتشار توییتی درباره پیگیری بازداشت دو بهایی در این شهر بازداشت و پس از ۱۰ روز با وثیقه آزاد شده بود.

۱۶:۱۴ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت سه زندانی در اعتصاب غذا

سازمان گزارشگران بدون‌مرز، نسبت به وضعیت جسمی سهیل عربی،‌ امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی که از شش سال پیش در زندان به سر می‌برد، به اتهام «سب‌النبی» (توهین به پیامبر مسلمانان) ابتدا به اعدام محکوم شده بود اما بعدا حکمش به هفت سال و نیم زندان کاهش یافت. او از حدود سه هفته پیش در اعتصاب غذاست.

امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری، دو عضو تحریریه نشریه گام نیز دی ماه ۹۷ در پی حمایت از اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز بازداشت شدند و از آن زمان در زندان به سر می‌برند. این زوج روزنامه‌نگار در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۱۵:۴۷ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ابراز نگرانی گزارشگران ویژه سازمان ملل نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران

شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۹ تیر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «عدم دسترسی» زندانیان سیاسی در ایران به خدمات پزشکی ابراز نگرانی شدید کردند.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند که ماه‌هاست در تماس‌های خود با مقام‌های ایران نسبت به وضعیت جسمی و روحی زندانیان سیاسی در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند، اما به‌رغم اطمینانی که حکومت ایران می‌دهد، همچنان گزارش‌هایی به دست آنها می‌رسد که حکایت از عدم دسترسی این زندانیان به امکانات درمانی دارد، حتی در شرایطی که جان‌شان در خطر است.

در این بیانیه نام آرش صادقی، احمدرضا جلالی، کامران قادری، نرگس محمدی و نازنین زاغری به چشم می‌خورد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG